آغاز تولید و عرضه مواد اولیه “پایپ مشکی” در ایران

دو مجتمع پتروشیمی کشور تولید و تامین مصالح خط لوله سیاه را آغاز کرده اند که به طور کامل نیاز مصرف کنندگان زیرساخت های کشور مانند شرکت ملی گاز ایران و شرکت های آب و فاضلاب شهری و وزارت جهاد کشاورزی را برطرف می کند.

به گزارش روابط عمومی، محمد متکی، رئیس دفتر توسعه صنایع کمکی پتروشیمی گفت: یکی از نقاط قوت صنعت پتروشیمی تولید محصولات مبتنی بر اتیلن است که 26 درصد سبد اصلی محصولات را به خود اختصاص داده است. لذا این حجم از تولید اتیلن فرصت بسیار خوبی را برای تولید انواع برندهای پلی اتیلن در کشور و منطقه فراهم کرده است که یکی از آنها برند لوله پلی اتیلن CRP100B می باشد.

وی گفت: بر اساس مفاد دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، یکی از وظایف معاونت توسعه صنایع پایین دستی، معرفی محصولات پتروشیمی برای پذیرش در بورس کالا است.

وی افزود: پیش از این انواع لوله طبیعی تولید و به بازار عرضه می شد که تیره شدن آن در صنایع پایین صورت می گرفت اما به دو دلیل نتیجه خوبی حاصل نشد. یکی عدم کنترل شوهر مستعمل، دیگری افزایش هزینه های تعمیر به دلیل نشتی در پروژه های زیربنایی. بر این اساس، گلایه های زیادی در این زمینه وجود داشته است که در چند استان، لوله های پلی اتیلن با چدن جایگزین شده و بازار این محصول را به شدت تهدید می کند.

رئیس اداره توسعه صنعت پتروشیمی گفت: همزمان با این روند، تولیدکنندگان لوله پروژه‌های بین‌المللی خود را از دست داده‌اند و همه این عوامل باعث شده تا طی دو سال گذشته مسائلی در دستور کار انجمن قرار گیرد. . تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن.” و دفتر توسعه صنایع پایین دستی و موسسه استاندارد که طی جلسات متعدد فنی و مدیریتی با ذینفعان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان راهکارهای مناسب را محاسبه و به کار گرفت.

وی ادامه داد: پروژه های زیربنایی کشور (CRP100 Black) شامل پروژه های آبرسانی شهری، گازرسانی، پروژه های آبیاری تحت فشار پروژه های وزارت جهاد کشاورزی و شبکه های فاضلاب و آبرسانی شهری با در نظر گرفتن مصرف لوله های پلی اتیلن است. طی چند ماه گذشته جلسات کارشناسی متعددی با مجتمع های پتروشیمی و مصرف کنندگان عمده مواد اولیه فوق و انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن برگزار شده است.

متکی در پاسخ به «تاثیر رنگ سیاه مواد مشکی PE100 بر استانداردهای ملی بر سلامت مصرف‌کننده و افزایش طول عمر این محصولات»، گفت: این موضوع برای سلامت مصرف‌کننده و محیط‌زیست بسیار حائز اهمیت است. زیرا پدیده مهاجرتی که در سطح مایع داخل لوله های پلی اتیلن رخ می دهد، در صورتی که استاندارد لازم را نداشته باشد، عوارض نامطلوبی را برای مصرف کننده ایجاد می کند و منشأ بسیاری از بیماری ها می شود. لذا در این راستا اولویت با اطمینان از استفاده از دوده بهداشتی بود که پس از بررسی مشخص شد کلیه محصولات شرکت های پتروشیمی روی گرید لوله در آزمایشگاه های معتبر داخلی تست شده و مشخصات فنی آن بررسی و دارای مجوز می باشد. انواع تولیدی واحدها

وی افزود: اهمیت این موضوع به دلیل استفاده از ارقام صنعتی در زیرساخت های کشور بسیار مهم و حیاتی شده است. مصرف حدود سیصد تا پنجاه تا چهارصد هزار تن مواد لوله پلی اتیلن در پروژه های مختلف زیربنایی. اهمیت کار انجام شده و مسائل مختلف آن که باید در عمل مورد مطالعه قرار گیرد. چند سال پیش تمام محصولات مواد اولیه خط لوله به صورت طبیعی به پتروشیمی های کشور تحویل داده شد که به دلیل استفاده از مستربچ و کربن غیر استاندارد و همچنین سلامتی، طول عمر مکانیکی خطوط لوله تولید را به خطر انداخت. بی اهمیت نبود؛ در این راستا تصمیم بر آن شد که در ساخت سطوح مستعمل استفاده شده از کربن P-TYPE و همچنین تست های مکانیکی مورد نیاز برای مقاومت موقت لوله ها بر اساس ESCR و شاخص رشد ترک در صورت استفاده از سطوح اصلی استفاده شود. لوله‌های SCG اندازه‌گیری می‌شوند و سپس برای تأیید اینکه کار در برخی مجتمع‌های پتروشیمی تولید مواد خام بررسی شده و از طریق جلسات انجام شده است، استفاده می‌شود.

رئیس اداره توسعه صنایع پتروشیمی گفت: شرکت های پتروشیمی خواستار واردات و استفاده مشترک از کربن P-TYPE و همچنین دعوت از شرکت های کربن ایرانی و فعالیت مستمر و فعال لوله و اتصالات پلی اتیلن شدند. در این جلسه تصمیم گرفته شد که امکان تولید کربن P-TYPE در نظر گرفته شود. پس از بررسی های لازم، مقرر شد مجوز تولید کربن از چندین منبع خریداری و در یکی از مجتمع های تولید کربن مورد استفاده قرار گیرد. مقاومت مکانیکی لوله ها هنگام استفاده از سطوح اصلی.

وی افزود: این موضوع در چندین جلسه کارشناسی مختلف مطرح شده و در حال حاضر در حال انجام است. به گزارش طرف عرضه، در حال حاضر دو مجتمع پتروشیمی در کشور مشغول تولید و تامین مصالح خط لوله سیاه هستند که این موضوع برای مصرف کنندگان زیرساخت های کشور مانند شرکت ملی گاز ایران و شرکت آب و فاضلاب این شهر مشکل ساز است. وزارت جهاد کشاورزی به طور کامل منحل می شود و تولیدکنندگان لوله و اتصالات از مواد اولیه استاندارد با مشخصات روز دنیا استفاده می کنند.

متکی گفت: با توجه به رکود مالی در بازار مصرف محصولات پلیمری، چه راهکارهایی را برای گشایش خرید مواد اولیه برای تسهیل شرایط خرید برای تولیدکنندگان دنبال می‌کنید و رعایت استانداردها در تولید مواد اولیه و تولید. هزینه های اضافی مرتبط با فقدان کیفیت و کاهش تاثیر آن بر سلامت و محیط زیست و اقتصاد آن در طول زنجیره کسب و کار به آرامی رشد خواهد کرد. همچنین شاهد حضور پررنگ این صنایع در بخش صادرات و اجرای پروژه های بین المللی توسط پیمانکاران خود هستیم.

وی ادامه داد: صنایع اضافی که از گلوله های سفید این رقم برای کاربردهای بدون لوله استفاده می کنند، می توانند از انواع جایگزین و پودرهای این رقم در زمان های مختلف و با اطلاع قبلی استفاده کنند. البته در صورت همکاری وزارت صمت و تقسیم این دسته از مصرف کنندگان در سامانه بهینه ساز، در آینده ممکن است سهمیه سفید آنها با نام دیگری ارائه شود.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل