از افت تقاضای کالاهای شب عید تا پیشنهاداتی برای تنظیم بازار موبایل

افت تقاضای کالاهای شب عید، تغییر ارز تخصیص داده شده به مواد اولیه لوازم خانگی از نیمایی به تالار حوالا مرکز مبادله ارز و طلا و ارائه پیشنهاداتی برای تنظیم بازار موبایل از سوی وزارت صمت از جمله مهم‌ترین اخبار صنعتی و بازرگانی در هفته‌ اخیر بود.

به گزارش روابط عمومی، در هفته‌ای که گذشته، یکی از مهم‌ترین اخبار مربوط کاهش تقاضای کالاهای مورد استفاده در شب عید نسبت به سال‌های قبل است. بازار کفش و شکلات از جمله بازارهایی است که نسبت به شب‌های عید سال‌های قبل تقاضای کمتری داشته‌اند. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش‌های دست‌دوز تهران از بازار کم رونق کفش مشابه سال قبل و همچنین افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به سال قبل خبر داده و دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران نیز گفته که در سال‌ جاری با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش قدرت خرید مردم، این صنعت ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار خود را از دست داده است.

البته در هفته‌های قبل هم این موضوع درباره بخش پوشاک، قالیشویی و تزئینات ساختمان نیز مطرح شده بود.

خبر مهم دیگر مربوط به تغییر ارز مواد اولیه لوازم خانگی است. از دوم اسفند ماه مرکز مبادله ارز و طلای ایران بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز کرد. با راه اندازی این مرکز اعلام شد که تامین ارز بابت واردات دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی همچنان با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بر بستر سامانه نیما کماکان ادامه خواهد یافت، اما بقیه گروه‌ها باید از تالار دوم، یعنی تالار حواله این مرکز، ارز دریافت کنند. بنابراین در اطلاعاتی که از این مرکز منتشر شده صحبتی از مواد اولیه تولید نشد، اما گمانه‌زنی تولیدکنندگان این بود که احتمالا باید ارز مورد نیاز خود را از تالار دوم، یعنی تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلا تامین کنند که دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی نیز این موضوع را درباره مواد اولیه صنعت لوازم خانگی تایید کرد. با این حال هنوز اظهار نظر رسمی در این رابطه نشده است.

موضوع مهم دیگر در هفته جاری ارائه پنج پیشنهاد از سوی وزارت صمت برای تنظیم بازار تلفن همراه و تبلت بود. پیشنهاد اول وزارت صمت برای تنظیم بازار موبایل، حذف محدودیت واردات گوشی‌های تلفن همراه با ارزش بالاتر از ۶۰۰ دلار صرفاً از محل صادرات خود و ایجاد امکان خرید برای این مدل گوشی‌ها در تالار دوم است.

همچنین در این نامه پیشنهاد شده که سابقه واردات گوشی تلفن همراه به صورت میانگین دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای سال آتی در نظر گرفته شود، طبقه بندی تخصصی واردکنندگان گوشی تلفن همراه و تبلت انجام شود، سابقه واردات تبلت به میزان چهار برابر مجموع سابقه دو سال آخر در نظر گرفته شود و بررسی سابقه واردات برای تأمین ارز از محل صادرات خود در کالای تلفن همراه شامل شود.

گفتنی است؛ بعد از آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا مقرر شد موبایل‌های زیر ۳۰۰ دلار با ارز نیمایی، ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله و بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد شود. اما انجمن موبایل طی نامه‌ای از بانک مرکزی خواست همه موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد شود که فعلا موافقت شد همه موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد شود. اما هنوز موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد می‌شوند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل