اقتصادی

تمایل روسیه برای همکاری در ساخت راه‌آهن رشت-آستارا

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طی سفر دستیار ویژه رییس جمهور روسیه به‌منظور همکاری در ساخت راه‌آهن رشت – آستارا، توافقاتی صورت گرفت و با برگزاری نشست‌های کارشناسی، پیشنهادات دو کشور برای این همکاری ارایه شد که با توجه به اشتیاق بالای کشور روسیه امیدواریم تا پایان سال به یک توافق اجرایی برای احداث این مسیر ریلی و انقلاب در ترانزیت بین‌المللی منطقه برسیم.

به گزارش روابط عمومی، دستیار ویژه رییس جمهور روسیه و هیات همراه، چهارشنبه از راه‌آهن رشت- آستارا، رشت- کاسپین و بارانداز راه‌آهن آستارا بازدید کردند و با ارائه پیشنهادات برای همکاری در احداث راه‌آهن رشت- آستارا و یک برنامه کلان ترانزیتی تمایل خود را همکاری اعلام کردند.

در این راستا به نقل از شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی احداث راه‌آهن رشت-آستارا را یک انقلاب در ترانزیت بین‌المللی و منطقه‌ای اعلام کرد و گفت: با تکمیل شدن این بخش از کریدور ریلی شمال-جنوب تحولی در حوزه تبادل کالا و بار در قسمت شرق و غرب صورت می‌گیرد و می‌تواند مسیری جذاب، اقتصادی و با امنیت کامل برای جابه‌جایی بار نسبت به مسیر موجود باشد.

وی با اشاره به مذاکرات متعدد با کشور روسیه برای این همکاری اظهار داشت: به‌دنبال جلسات کارشناسی توافقاتی در سطوح بالا میان دو کشور صورت گرفت، پیشنهادات کتبی طرفین تبادل شد و با توجه به تمایل روسیه برای این همکاری امیدوارم تا پایان سال جاری به یک توافق اجرایی دست پیدا کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از شروع مقدمات تامین مالی پروژه با استفاده از منابع داخلی خبر داد و افزود: در حال حاضر توافقاتی با سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر روش‌های تامین مالی پروژه برای تملک اراضی مسیر صورت گرفته است که در صورت تخصیص این اعتبار امیدواریم بخشی از هزینه‌های تملک اراضی تا پایان سال تامین شود.

خادمی اعتبار مورد نیاز برای احداث این مسیر ریلی را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در صورت تکمیل مسیر طی سه سال این رقم معادل ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان به ارزش روز برآورد می‌شود که ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه اجرا و ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای ارزیابی اراضی مورد نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول محور ریلی رشت – آستارا را ۱۶۴ کیلومتر اعلام و ذکر کرد: هم‌اکنون عملیات اجرایی ۱۲ کیلومتر از سمت آستارا و ۱۰ کیلومتر از سمت رشت آغاز شده است و در صورت تامین بخشی از اعتبار تا پیش از پایان سال امیدواریم بخش‌های دیگر پروژه نیز فعال شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه همپنین در خصوص عملیات اجرایی راه‌آهن رشت-کاسپین به‌عنوان بخش اول تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب گفت: عملیات اجرایی در این بخش از پروژه نیز در حال انجام است، ۱۵ کیلومتر از مسیر ریل‌گذاری صورت گرفته است و با توجه به مصوبات سفر رییس جمهور به استان گیلان و تخصیص بخشی از این اعتبارات امیدواریم تا بهار سال آینده این محور ریلی تکمیل شود.

خادمی تامین مصالح رودخانه ای در این محور را یکی از مشکلات اجرایی طرح اعلام کرد و گفت: با نشست های اخیر با استاندار و سایر مقامات به زودی تامین مصالح رودخانه ای مرغوب که برای اجرا مورد نیاز است تامین می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا