فرهنگ و پیشینه

در نشست «شورعاشقی» چه گذشت؟

کارگردان فیلم «شور عاشقی» با بیان اینکه مجید مجیدی در طول ساخت این پروژه در کنار گروه بوده است،گفت: دوست دارد فیلم بعدی خود را با موضوع ورود کاروان حسینی به کوفه بسازد.

به گزارش روابط عمومی، شامگاه ۲۰ بهمن‌ماه آخرین فیلم جشنواره فجر در سینمای رسانه به نمایش درآمد که یک فیلم تاریخی و مذهبی به کارگردانی داریوش یاری بود.

داریوش یاری، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم در نشست خبری فیلمش گفت: «شور عاشقی» فیلمی بود که با هدایت دل آن را ساختیم. شاید اگر قرار بود با منطق و عقل این فیلم را بسازیم، به هزار و یک دلیل نباید می‌ساختیم. عشقی که داشتیم بالاترین دلیل ساخت این فیلم بود و تلاش کردیم که فیلم تبدیل به قلکی برای امام حسین (ع) نشود.

او از همسرش هم تشکر کرد که خانه‌اش را فروخت و چراغ اول ساخت این فیلم را روشن کرد.

یاری با اشاره به دیگر آثارش ادامه داد: داریوش یاری اصرار دارد که زلفش به امام حسین (ع) گره خورده باشد. وقتی به واقعه کربلا و بعد از آن نگاه می‌کنم، باید نوری بتابد تا راست و دروغ را بفهمم و از او ممنونم که مرا مانند یک دوست کنار خود دارد. احساس کردم باید در دل تاریخ بروم و سوال‌هایی که همیشه در جستجوی آن هستم را بفهمم. حسین همیشه هست و خوش به حال آن‌هایی که پرچم او را بلند کرده‌اند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این فیلم هم به سرنوشت فیلم «رستاخیز» دچار می‌شود، گفت: ما تلاش کردیم که این اتفاق رخ ندهد. آقای مجید مجیدی از زمان نگارش فیلمنامه تا تدوین فیلم کنار ما بودند و تمام نگرانی ما این بود که از ذهن آیینی و پر از ایمان مخاطب دور بمانیم و مخاطب ما را باور نکند. حدود ۳۰ کارشناس در بنیاد فارابی این فیلم را تماشا کردند. حتی گاهی هم مقاومت می‌کردم و برخی به من هشدار می‌دادند که مراقب باش. من در این فیلم مراقب بودم که به اهل سنت هم توهینی نشود. حدود ۳۰ سال است که با این مفاهیم همراه هستم و کتاب‌های خیلی زیادی خواندم. فیلم «شور عاشقی» را فیلم داریوش یاری ندانید بلکه ارادت سینمای ایران بر بارگاه حسین بن علی (ع) بدانیم.

یاری افزود: این داستان دست از سر من برنمی‌داشت و طرح فیلم کوتاه و تله‌فیلم و سینمایی و سریال آن را نوشتم. شور عاشقی باید ساخته می‌شد.

فریدون شیردل مدیر فیلمبرداری این اثر گفت: اگر قرار باشد در جشنواره‌ها جایزه‌ای بدهند، باید به این گروه بدهند. پروسه دشواری در این کار وجود نداشت که آن هم به پشتوانه حمیت و همراهی دوستان و بعد هم به دلیل شناخت آقای یاری از کار بود.‌

پیام احمدی‌نیا بازیگر این فیلم هم  بیان کرد: چالش اصلی این فیلم در تکنیک بازیگری ایفای نقش شمر بود. دوست داشتم طوری شمر را بازی کنم که تاکنون بازی نکرده‌اند. تصویر شمر در تعزیه در ذهن همه ما نقش بسته است. در فیلمنامه نیز شمایلی از این شمر وجود داشت اما من سعی کردم از این تصویر کمی فاصله بگیریم.

داریوش یاری در پایان این نشست گفت: چیزهای زیادی در تاریخ به نام حضرت زینب (س) است. بدانیم که خواهر ایشان کنارشان بوده و نقل شده است که صدای او صدای علی (ع) بوده است. یادمان باشد که کوفه یک فاجعه بزرگ تاریخ است و دوست دارم فیلم‌ بعدی من درباره ورود کاروان به کوفه باشد.

در این نشست داریوش یاری تهیه کننده، نویسنده و کارگردان، فریدون شیردل مدیر فیلمبرداری، فرخ فدایی مدیر صدابرداری، نیاز حمیدی طراح لباس، پیام حسین سوری طراح صحنه، پیام احمدی‌نیا، شهره موسوی بازیگران و سید محمود موسوی‌نژاد صداگذار حضور داشتند.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مطالب هنری

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا