راهنمایی کامل برای شستشوی فرش در خانه

با خواندن این مقاله با چه مواردی به طور کامل اشنا میشوید؟

  1. طریقه شستن اصولی فرش ماشینی توسط خودتان در منزل
  2. آشنایی با نحوه خشک کردن فرش ماشینی
  3. علت زرد شدن فرش بعد از شستن و معرفی راهکارهایی برای جلوگیری از زردی آن.
  4. ارائه روش هایی برای جلوگیری از کیست افتادن و شکستگی فرش ماشینی پس از شستن

شامپو مبل نانوسان: با توجه به موارد گفته شده حتما متوجه شده اید که شستن فرش ماشینی درخانه هم نیاز به رعایت یک سری موارد دارد که مطمئن باشید در صورت عدم رعایت آنها صدمات جبران ناپذیری به فرشتان وارد خواهید کرد.

ازجمله صدمات جبران ناپذیری که  در صورت شستن غیر حرفه ای فرش های ماشینی ممکن است رخ دهد:

شستن فرش از دوجهت بسیار مهم و ضروری است:

۱#- باعث حفظ ، زیبایی و جلوه فرش میشود

۲#- شستن به موقع فرش ها و تمیز نگه داشتن آنها به شدت میتواند در  افزایش عمر فرش و ریشه های آن  تاثیر بسزایی داشته باشد. ماندن آلودگی، گردوغبار در الیاف فرش به مرور باعث تغییر رنگ قالی و همچنین سست شدن الیاف فرش میشود.

محصولات نانوسان بیز: همان طور که میدانید شستن فرش به دو صورت دستی  و مکانیکی(توسط شرکت های معتبر قالیشویی) انجام میشود . بر حسب شرایط  عده ای ترجیح میدهند فرششان توسط خودشان شسته شود و عده ای هم ترجیح میدهند این کارا به قالیشویی بسپارند که البته هرکدام از این روش ها مزایا و معایبی هم دارد که فعلا وارد این بحث نخواهیم شد.

طریقه شستن فرش ماشینی در منزل

مکان شستن را ابتدا مشخص کنید:

مهمترین بخش برای شستن فرش انتخاب یک مکان مناسب با ویژگی های خاص است:

شاید با دیدن این عنوان شما که یک آپارتمان نشین هستید  این سوال در ذهنتان خطور کند که  چگونه میتوانید در آپرتمان فرشتان را تمیز کنید . نگران نباشید درآپدیتهای بعدی این مقاله به این موضوع میپردازیم و تکنیک هایی را معرفی خواهیم کرد.

مکانی را که شما میخواهید در آن قسمت فرش را پهن کنید  نیاز به رعایت یک سری موارد دارد.

۱#: سطح انتخابی شما برای شستوشو نباید آسفالت باشد.

۲#: قبل از پهن کردن فرش ابتدا سطح مورد نظر را کاملا از هرگونه خاک ، سنگ ریزه و … تمیز کنید و با آب بشویید ( عدم توجه به این کار میتواند به پشت فرش شما آسیب وارد کند.)

۳#:سطح مورد نظر بهتر است کمی شیب دار باشد.

زمانی    که   از تمام   این موارد مطمئن    شدید    حالا میتوانید    فرش    را      در جای  مشخص     پهن کنید.

 فرش را از تمام جهات جزء به جزء برسی کنید (مهمترین مورد):

مایع شیشه شوی نانوسان : مورد دوم مهم ترین و کلیدی ترین کار، قبل از  شستن فرش است که با توجه به تجربه بنده اکثر افراد این مورد را در نظر نمیگیرند.

قبل از اینکه شروع به شستن کنید حتما یک یا دوبار تمام سطح و پشت فرش و همچنین کناره های فرش  ( سمت شیرازه و ریشه ها)  را به طور کامل و دقیق برسی کنید که اگر فرش شما به هر علتی معیوب شده باشد (مثل: سوختگی،پارگی ، پوسیدگی و …) سریعا آنرا جهت تعمیر به  یک رفوگر متخصص بسپارید. سپس اقدام به شستن فرشتان کنید.

دلیل این کار چیست؟

اگر فرش معیوب باشد و شما از آن بیخبر باشید در زمان شستوشو عیب فرش بیشتر میشود در نتیجه آسیب بیشتری میبیند و طبیعتا شما مجبورید برای تعمیر آن هزینه بیشتری را بپردازید.

به عنوان مثال فرض کنید فرش شما دچار پوسیدگی شده و شما هم از این پوسیدگی بیخبرید و  اقدام به شستن فرش میکنید ناگهان متوجه میشوید  که الیاف فرش  درابعاد زیاد و قابل توجه ای از هم گسسته و جدا شده اند. دراین صورت فرش را حتما باید به رفوگر متخصص بسپارید تا قسمت معیوب را تعمیر کند و مطمئن باشید هزینه رفو شما دوچندان خواهد بود چون پوسیدگی فرش نسبت به حالت قبل بیشتر شده است.

 تاروپود فرش را پاک سازی کنید:

این یک موردی است که بسیاری از کارشناسان قبل از شستن فرش  به آن تاکید دارند  اینکه حتما قبل از شستن ،  گردوغبار را از تاروپود فرش خارج کنید .

به چند روش این کار را میتوانید انجام دهید:

۱#:جارو کشیدن به وسیله جاروبرقی با مکش مناسب در همه جهات میتواند الیاف فرش را از هرگونه گردوغبار تمیز کند.

 

۲#:یا  اینکه میتوانید به صورت دستی با زدن ضربات پشت سرهم ولی #آرام به سطح فرش این کارا انجام دهید.

اما روش اول بهتر و کارآمد تر است.

 قبل از شستن فرش ،از  نوع و جنس الیاف فرشتان آگاهی پیدا کنید:

کلا فرش ها از نظر نوع  به دودسته تقسیم میشوند : دستبافت ، ماشینی

فرش های ماشینی خود  از نظرالیاف از جنس های متعددی تشکیل شده اند که به این ترتیبند:ابریشم مصنوعی ، آکریلیک و مواد پلاستیکی مانند bcf

و فرش های دستباف از الیاف متعددی چون ابریشم ، پشم ، کرک بافته میشوند.

هرکدام از این جنس ها تکنیک و روش خاص خودش را دارد مثلا شستن یک فرش ماشینی که از جنس اکریلیک است با شستن یک فرش ماشینی که از جنس مواد پلاستیکی مثل bcf است کاملا فرق دارد.و اینکه میگوییم اطلاع از جنس و نوع الیاف فرش مهم است برای این است که در هنگام استفاده از آب و مواد شوینده حتما دقت لازم را به عمل آورید. مثلاآب مورد استفاده شما باید کاملا ولرم باشد ( نه خیلی داغ و نه خیلی سرد ) .استفاده از آب خیلی داغ میتواند این موارد را ایجاد کند:

  1. در فرش های دستباف با الیاف  پشم میتواند موجب کاسته شدن کیفیت و همچنین رنگ دادن پس دادن فرش شود.
  2.  و اگر جنس فرش شما از الیاف مواد پلاستیکی است  باعث از بین رفتن نرمی و کیفیت اولیه آن میشود. مانندو

۵ گام اصلی شستن فرش ماشینی:

زمانی که ۴ مرحله بالا را دقیق انجام دادید حالا نوبت به آن میرسد که شستن فرش را آغاز کنید که خود پروسه شستن فرش های ماشینی در ۵ مرحله انجام میشود.

گام اول:ابتدا فرش را به طور کامل خیس کنید

تمام طول فرش را به صورت موازی به صورت رفت و برگشت خیس کنید.

البته پیشنهاد میشود که این کارا به وسیله سردوش آب انجام دهید به این صورت که سردوش را به شلنگ متصل کنید و تمام طول فرش را به صورت رفت و برگش خیس کنید به طوری که تمام قسمت های فرش را در بر بگیرد.

گام دوم:استفاده از ماده شوینده

در این مرحله شما باید یک ترکیب شوینده درست کنید و آنرا روی فرش بپاشید.

بهترین ترکیب شوینده برای شستن فرش ماشینی ، استفاده از ترکیب  شامپو فرش + مقداری پودردستی + کلر است که این مواد را در یک سطل نسبتا بزرگ همراه با آب ترکیب کنید تا کف کند.و آنرا دوباره در تمام طول فرش به صورت موازی به صورت رفت و برگشت بپاشید.
ترکیبی که معرفی شد تنها برای شستن حرفه ای فرش است اما اگر صرفا قصد کف شویی ساده فرش در محیط منزل را دارید میتوانید فقط از شامپو فرش استفاده کنید.

توجه #۱: به هیچ عنوان برای شستوشوی فرشتان  از  پودر دستی به تنهایی استفاده نکنید چون این کار موجب زبری فرش میشود و حتما آنرا در ترکیب با شامپو فرش استفاده کنید.

توجه۲#: به هیچ عنوان  از وایتکس جهت شستوی فرش ماشینی خود استفاده نکنید چون موجب  پوسیدگی فرش و ریشه های آن میشود.

معرفی ۶ شامپو فرش برند جهت شستوشوی آسان فرش هایتان:

ما دراین قسمت جهت جلوگیری از سردرگمی شما برای انتخاب یک شامپو فرش مناسب به ۶ شامپو فرش پرفروش، که براساس میزان رضایت کاربران، میزان تمیزکنندگی و لکه زدایی بیشترین رضایت و امتیاز را کسب کرده اند به شما معرفی کرده ایم.

شامپو فرش ونیش مدل ۳In1 حجم ۵۰۰ میلی لیتر

شامپو فرش ونیش به جرئت میتوانم بگویم که یکی از مارک های پرفروش و پرطرفدار شستوشوی فرش است. که دقیقا مانند شامپو فرش سپید از دو قابلیت تمیزکنندگی و لکه زدایی بالایی برخوردار است.

یکی از مزیت های بسیار مهم این شامپو فرش چند  کاره بودن آن است به طوری که برند «ونیش» یکی از برندهای نامدار در زمینه‌ی لکه‌زدایی و تمیزکنندگی کامل انواع بافت‌ ازجمله لباس ، فرش ، موکت و مبلمان مورد استفاده است.

شامپوفرش ونیش با الیاف و مواد سازنده‌ی مبلمان یا فرش‌ سازگار بوده و دارای فرمولاسیون مناسبی می باشد تا به تار و پود فرش آسیبی نرسد و همچنین رنگ‌های مختلف الیاف باهم ترکیب نشوند و سلامت و لطافت پرزهای فرش، موکت یا مبل‌ها حفظ شود.

نحوه استفاده از شاپو فرش ونیش

نحوه استفاده از شامپو فرش ونیش دقیقا مانند شامپو فرش های دیگراست طوری که آنرا با آب مخلوط کرده و خوب هم بزنید سپس با ابر بر روی فرش بکشید. نکته ای که قابل ذکر است و باید به آن توجه کنید این است که پس از اتمام کار  تا خشک شدن کامل فرش از راه‌رفتن و نشستن روی فرش اجتناب کنید تا از آلودگی مجدد فرش خودداری شود.

لکه‌های موجود بر روی فرش‌ها که بر اثر ریختن مواد خوراکی و حتی مواد دیگر بر روی بافت فرش ایجاد شده است با شامپو فرش قوی ونیش کم ‌رنگ شده و حتی ازبین خواهد رفت. اگر از شامپو فرش ونیش به عنوان لکه بر استفاده میکنید شست‌وشوی ونیش را می‌توانید روی تکه‌ای ابر یا اسفنج بریزید و به‌آرامی روی بافت فرش و یا قسمتی که کثیف شده است بکشید

خروج از نسخه موبایل