زیرسویه‌های BA۴ و BA۵ اُمیکرون در ایران / وضعیت بیماری‌زایی دو زیرسویه جدید

استاد گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو کمیته علمی مبارزه با ویروس کرونا از ورود دو زیرسویه BA4 و BA5 به کشور خبر داد.

دکتر طلعت مختاری آزاد – مسئول آزمایشگاه های مرکز آنفلوآنزای کیشور در گفتگو با روابط عمومی. وی درباره رفتار ویروس های BA4 و BA5 که به زیرسویه های میکرونی معروف هستند، گفت: باید توجه داشت که دو زیر سویه BA4 و BA5 از نظر تغییراتی که ایجاد کرده اند حتی با خود ویروس میکرون اولیه متفاوت هستند. علیرغم اینکه این دو زیرمجموعه میکرونی محسوب می شوند، دستخوش تغییرات زیادی شده اند.

پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی به سازندگان واکسن کرونا

وی افزود: این تغییرات باعث شده در حالی که واکسن های قبلی کرونا همچنان می تواند در پیشگیری از عفونت شدید و مرگ ناشی از این بیماری موثر باشد، اما این تغییرات در دو زیرسویه BA4 و BA5 باعث شده است که سازمان بهداشت جهانی و برخی از کشورهای تولید کننده واکسن برای ایجاد تغییراتی در فرمول واکسن در نظر گرفته شود. با این حال تاکید می کنم که واکسن های قبلی همچنان می تواند در پیشگیری از مرگ و بیماری شدید موثر باشد.

پاتوژنز BA4 و BA5 چگونه است؟

مختاری آزاد درباره وضعیت بیماری در دو سویه BA4 و BA5 گفت: در عین حال باید توجه داشت که تغییر در ویروس می تواند باعث تغییر در رفتار ویروس نیز شود. با این حال، بیماری دو زیرگروه BA4 و BA5 به شدت بیماری قلبی نیست و خفیف‌تر از بیماری قلبی است، اما نمی‌دانیم در آینده چگونه خواهد بود. همچنین طبق بررسی‌های انجام‌شده، دوره نهفتگی بیماری در این دو زیرسویه مانند کروناویروس‌های قبلی دو تا سه روز نیست و به نظر می‌رسد می‌تواند بیشتر هم باشد.

زیرگروه های BA4 و BA5 در ایران

وی درباره زیرگروه های BA4 و BA5 در ایران گفت: سوال این است که آیا این ویروس وارد کشور شده است، پاسخ مثبت است. به طور کلی هیچ نوجوانی نمی تواند از انتقال و انتشار ویروس های تنفسی جلوگیری کند. این ویروس وارد ایران هم شده و ما در ابتدای آن هستیم، باید ببینیم این ویروس چگونه گسترش می‌یابد. با توجه به سیر و شدت بیماری، طبیعی است که تصمیمات مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت و ورزشگاه کرونا تغییر کند.

مختاری آزاد با بیان اینکه معمولاً زمانی که انتقال و انتشار ویروس تنفسی شروع می شود، معمولاً غالب می شود و جایگزین ویروس قبلی می شود، ادامه داد: در حال حاضر شاهد افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری هستیم و باید یکی دو هفته صبر کنیم. تا ببینیم چطور پیش می رود. مانند بسیاری از کشورهای ایران، این دو روند افزایشی را نشان می دهند.

وی درباره وضعیت توالی یابی ویروس نیز گفت: به طور کلی دو مرکز انستیتو پاستور و مرکز ملی آنفولانزای دانشگاه علوم پزشکی تهران توالی یابی کامل ویروس را در کشور انجام می دهند. تا به حال تست های کمتری انجام می شد و افراد کمتر برای تست مراجعه می کردند، اما اکنون شاهد افزایش تعداد تست ها هستیم.

مختاری آزاد تاکید کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار مهم است. در عین حال افرادی که احساس بیماری می کنند باید از ماسک استفاده کنند.

وی گفت: در گزارش آمده است که چهار گونه آلفا، گاما، بتا و دلتا که قبلا داشتیم تقریباً جزو ویروس هایی هستند که در حال حاضر در دنیا دیده نشده اند که ممکن است بعداً دوباره گزارش شود، اما در حال حاضر می گویند میکرون و انواع آن در جهان دیده می شود. البته تاکید می شود که ممکن است بعدا شرایط متفاوت باشد.

پیام پایانی

خروج از نسخه موبایل