معرفی کامل و تخصصی خودرو بسترن

باستران B30 یکی از خودروهای ساخت شرکت خودروسازی باستران در چین است و این خودروها در ایران با برند فاو شناخته می شوند و گروه بهمن مونتاژ و عرضه این خودروها را در بازار بر عهده دارد. پس از ورود مدل B50 به ایران، اکنون مدل B30 وارد ایران شد.

گروه فاو (FAW) در سال 1953 با سرمایه گذاری دولت تاسیس شد و اکنون اکثریت سهام این شرکت در اختیار دولت چین است. شرکت فاو دارای دو زیرگروه بسیار بزرگ است که به آنها زیرگروه Hong-Ki و Bestaren می گویند. در گذشته ای نه چندان دور، FAW به ساخت کامیون ها و وسایل نقلیه سنگین برای حمل و نقل اختصاص داشت، بنابراین در سال 2006 برند باسترن برای شروع به تولید وسایل نقلیه مدرن افتتاح شد. البته برند هونگ کی از دهه 1950 وجود داشته و خودروهای تشریفاتی لوکس تولید می کند.

خودروهای تولید شده توسط برند باسترن شامل دو کراس اوور X40 و X80 و چهار خودروی سواری صندوقدار B30، B50، B70 و B90 است که باسترن B30 کوچکترین این خودروها است. اگرچه خط مونتاژ محصولات مزدا در چین توسط برند Bestran مدیریت می شود، اما Bestran B30 هیچ شباهتی به خودروهای مزدا ندارد.اما پلت فرم و شاسی این خودرو برگرفته از فولکس واگن جتا است. استفاده از پلتفرمی که بسیار موفق است بسیار هوشمندانه است تا طراحی یک پلتفرم جدید. گروه بهمن خودروسازی خودروهای برند باسترن از جمله باسترن B30 را در بازار ایران عرضه می کند. این شرکت در گذشته وانت مزدا و مدل های مزدا 3 را مونتاژ می کرد و به همین دلیل بهمن خودروسازی در بین ایرانیان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

بهترین ماشین چینی از لحاظ کیفیت

بررسی طراحی بدنه و ظاهر بدنه بسترن B30

امروزه بسیاری از خودروهای چینی بسیار بهتر از مدل های قبلی طراحی می شوند و این طرح ها تقریباً جذاب و دلنشین هستند. خودروی باستران B30 ترکیب بندی بسیار خوبی دارد و به خصوص نمای جلوی این خودرو بسیار زیبا طراحی شده است و نمی توان به این طراحی ایراد گرفت. هماهنگی زیادی بین سایز چراغ های اصلی و جلوپنجره وجود دارد و همین امر باعث می شود این قسمت جدا از کل بدنه خودرو به نظر برسد. نمای جلوی این خودرو کاملا شبیه هیوندای النترا و آیونیک است اما این خودرو بسیار جذاب و جوان پسند است.

فریم جلوپنجره و خطوط افقی داخل آن از فلز براق ساخته شده است، اگرچه در قاب پلاستیکی مشکی رنگ در کنار چراغ ها قرار گرفته است، اما حس خودروهای ارزان قیمت چینی را به بیننده القا نمی کند.قسمت اصلی سپر فلزی و همرنگ بدنه است و در این قسمت محلی برای هدایت هوا و چراغ های روز تعبیه شده است. این سپر با ساختار لبه پایینی حجم مناسبی دارد و این حجم جلوه خاصی به این خودرو بخشیده است. جلوی هود تخت خواب B30 تا لبه چراغ ها و جلو پنجره امتداد دارد تا فضای خالی بین آن ها دیده نشود. نمای جلوی این خودرو نه تنها طراحی شده، بلکه بسیار خوب طراحی شده است و می توان خطوط حجیم را مشاهده کرد.

از نمای جانبی به وضوح می توان کوچکی B30 را مشاهده کرد اما این خودرو حدود 4.5 متر طول دارد و می توان گفت این خودرو هم اندازه تویوتا کرولا است. در طراحی باسترن B30 پیچیدگی چندانی وجود ندارد اما به سادگی طراحی نشده است و این نما دارای خطوط حجیمی است که مهمترین آنها از لبه چراغ جلو تا چراغ عقب کشیده شده است. زیر درها و نزدیک پدال ها یک خط مورب وجود دارد و این خطوط جلوه خاصی به تخت B30 می دهد.

در نسخه چینی این خودرو سایز چرخ ها 15 اینچ است اما در نسخه وارداتی به کشورمان سایز چرخ های اسپرت 16 اینچ و طراحی این چرخ ها پنج پره و در نسخه وارداتی آینه های بغل دارای راهنما هستند و آینه ها هم رنگ بدنه هستند.طراحی نمای عقب بسیار ساده است و هیچ نکته مثبتی در این قسمت وجود ندارد، سپر عقب و درب صندوق عقب بسیار ساده طراحی شده است و خلاقیت زیادی در طراحی چراغ های عقب وجود ندارد. در طراحی نمای عقب تخت B30 از هیچ ابزار پلاستیکی استفاده نشده است. دراز بودن شیشه عقب باعث شده B30 زیبا به نظر برسد اما طول کاپوت عقب را کاهش داده و به همین دلیل جا دادن لوازم  یدکی بسترن در قسمت پایین صندوق عقب کمی مشکل است. اما با توجه به زیبایی نمای جلوی B30 می توان کاستی های نمای عقب را نادیده گرفت و به طراحی این خودرو امتیاز بسیار بالایی داد.

ابعاد این خودرو به شرح زیر است:

طول 4625 میلی متر

عرض 1790 میلی متر

ارتفاع سقف 1500 میلی متر است که با فاصله بین دو محور 2630 میلی متر است.

بررسی طراحی داخلی و داخلی Bedran B30.

پس از قرار گرفتن در پشت فرمان B30، هیچ چیز جذابی در طراحی این کابین پیدا نمی کنید. البته می توان گفت داشبورد و ابزار این خودرو نسبت به تولیدات داخلی زیباتر و جذاب تر است، اما وسایل به گونه ای در جلوی سرنشینان چیده شده است که بیشتر شبیه کامیون های چینی است و چندان جذاب نیست. .مهمترین نکته در کابین B30، صندلی زیبا و خوش فرم و صفحه نمایش لمسی 7 اینچی است که حس بودن در یک خودروی مدرن را به راننده القا می کند.

در طراحی داخلی باستران B30 از ابزار چوبی استفاده نشده است، اما برخی از قسمت های این خودرو مانند دستگیره ها و کلیدهای تهویه مطبوع از فلز نقره ای ساخته شده است که حس بهتری به راننده می دهد. البته جنس صندلی ها و لانه ها تا حدی قابل قبول است، اما پلاستیک سخت داشبورد، قرار دادن برخی ابزارها مانند مجرای هوا در زیر سقف، از نقاط ضعف طراحی این خودرو است.

مشاوره آپشن ها و امکانات رفاهی تخت B30

ظاهر جذاب و موتور کاملا معمولی B30 حتی اگر با بهترین گیربکس دنیا همراه باشد باز هم بدون آپشن های رفاهی نمی تواند خریداران ایرانی را قانع کند. با این حال می توان باستران B30 را بهترین نسخه خودروهای چینی دانست زیرا دارای مجموعه کاملی از امکانات فنی و آپشن های رفاهی است.

فرمان برقی B30 یک گزینه فنی است. در مونتاژ موتور، در بین قطعات خودرو های چینی ابزارهایی مانند سرسیلندر آلومینیومی، زمان بندی متغیر سوپاپ (VCT)، تنظیم متناوب تراکم سوخت (IUPR)، میل بادامک دوگانه بالای سر (DOHC) و زنجیر به جای تسمه توزیع پیدا خواهید کرد.امکانات و گزینه های خوبی در داخل (کابین) موجود است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سقف کشویی

کروز کنترل

فرمان تلسکوپی

صفحه لمسی

دوربین و سنسور پارک

ناوبری ماهواره ای به زبان فارسی با قابلیت جهت یابی در ترافیک.

امکان اتصال تلفن همراه به پخش کننده رسانه از طریق USB، AUX و بلوتوث

چراغ های روشنایی روز

آینه های بغل راهنما.

چراغ های عقب LED

سیستم روشن و خاموش کردن خودکار چراغ های اصلی.

تست فنی و کیفیت رانندگی

رانندگی با B30 مزایا و معایب جالبی دارد. شتاب و مصرف سوخت این خودرو کمی ناامید کننده است، اگرچه سازنده از گیربکس B30 ژاپنی تمجید کرده است، اما این مشکل تاثیر چندانی در شتاب خودرو ندارد و می توان گفت تعویض دنده ها بسیار نرم است. صدای موتور خودرو در داخل کابین کمی شنیده می شود.

نکته بسیار جالب این است که هیچ خودرویی با این قیمت چنین تجهیزات فنی ندارد اما این خودرو دارای ESP، ABS و EBD است و از همه مهتر اینکه جزو خودو هایی است که قطعات آن نیز به راحتی پیدا می شود. این امکانات نقش بسیار مهمی در کنترل خودرو در جاده های لغزنده و ترمزگیری در شرایط حساس تصادف دارد که البته از نظر خودروسازان ایرانی و بسیاری از ایرانیان اهمیت کمتری به نظر می رسد. بخش های اصلی ساختار ترمز و فن آوری های مربوط به ترمز توسط بوش در آلمان تولید می شود. به طور کلی می توان گفت باستران B30 برای خانواده های جوان علاقه مند به خودروهای غیر ایرانی صفر کیلومتر مناسب است.

دکمه بازگشت به بالا