علمی و پزشکی

کرونا زنگ بیداری این بیماری‌ها را نواخت

روابط عمومی/خراسان رضوی پس از شیوع کرونا تعداد موارد ابتلا به عفونت‌هایی مانند استرپتوکوک A، آنفلوآنزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) از زمان همه‌گیری و همچنین مقاومت دارویی در باکتری‌های عامل عفونت جریان خون افزایش یافته است.

به نقل از ویفروم، در زمان محدودیت‌های مرتبط با بیماری همه‌گیر، فقط موضوع شیوع بیماری کووید ۱۹ نبود. بسیاری از بیماری‌های عفونی نیز کاهش یافت زیرا دانش‌آموزان در خانه ماندند؛ مشاغل تعطیل و ماسک‌های صورت به یک منظره عمومی عادی تبدیل شد.

در حال حاضر با کاهش محدودیت‌های دوباره جوامع، عفونت‌ها در حال افزایش است اما کاهش ارتباطات کودکان در دوره کرونا باعث کاهش ایمنی در کل جمعیت شده است.

در اینجا چهار بیماری عنوان شده است که در حال افزایش است:

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، استرپتوک A نوعی باکتری است که در گلو و روی پوست یافت می‌شود که معمولا باعث بروز تب و عفونت‌های گلو مانند گلودرد استرپتوکوکی یا مخملک می‌شود که در موارد نادر می‌تواند کشنده باشد.

ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV)،  ویروس تنفسی رایجی است که باعث عفونت ریه‌ها و مجاری تنفسی در نوزادان زیر ۲ سال و بزرگسالان با شرایط بیماری قبلی می‌شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده در این خصوص کرد: پیش‌بینی می‌شود سالانه ۶۰ تا ۱۲۰ هزار سالمند در ایالات‌ متحده به دلیل RSV در بیمارستان بستری می‌شوند و ۶ تا ۱۰ هزار نفر نیز جان خود را از دست می‌دهند.

این مرکز تخمین می‌زند تاکنون در این فصل حداقل ۲۴ میلیون بیماری آنفلوآنزا ثبت شده که در پی آن ۲۶۰ هزار نفر در بیمارستان بستری شدند و ۱۶ هزار نفر نیز جانشان را از دست داده‌اند.

گزارش سازمان بهداشت جهانی بر اساس داده‌های ۸۷ کشور در سال ۲۰۲۰ نشان داد افزایش مقاومت دارویی در باکتری‌های عامل عفونت‌های جریان خون از جمله در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها در سال اول همه‌گیری کروناویروس مشاهده شد.

رویترز گزارش کرد که استفاده بیش از حد و یا نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها به میکروب‌ها کمک کرده تا به بسیاری از درمان‌ها مقاوم شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا