آبگرفتگی محموله های برنج در گمرک/از پارسال هشدار داده بودیم

ناظر گمرک زهدان ضمن تایید آبگرفتگی بخشی از محموله برنج در این گمرک، گفت: از سوی وزارت حراست و انبارهای عمومی به مراجع ذیربط نسبت به ظرفیت گمرک تذکر داده بودیم که متأسفانه وجه را پرداخت نکردند. توجه به آن

به گزارش روابط عمومی، بعدازظهر امروز (یکشنبه) در پی بارش شدید باران در زهدان، تصاویری پخش شد که حاکی از آبگرفتگی در گمرک زهدان و آبگرفتگی بخشی از محموله های برنج بود.

پیگیری ها از سوی گمرک با توضیحات خاشی – بازرس گمرک و رئیس کل گمرک زهدان – در این خصوص انجام شد.

وی تایید کرد که محدوده گمرک دچار آبگرفتگی شده و بخشی از کالاها متضرر شده است.

پس از حذف معافیت از مناطق مالی، رویداد آزاد آغاز شد

وی در ادامه به روند گمرک زهدان و آنچه منجر به این توافق شد اشاره کرد و افزود: ظرفیت گمرک زهدان در انبارهای مسقف حدود 14 هزار تن است و هر انبار دارای سقف سه متری با سایبان و ظرفیت کل 20 هزار تن است. تن تا سال گذشته و قبل از ابلاغ بخشنامه مربوط به حذف معافیت از مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، مشکلی برای استقرار کالا در این گمرک وجود نداشت و حجم کالاهای ورودی با آنچه که بود، متعادل بود. ترخیص و عمدتاً در انبارها نگهداری می شد، اما از زمان ابلاغ بخشنامه مربوطه مبنی بر حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد در آذرماه 1400، شرایط تغییر کرد. به طوری که حجم کالاهای ورودی به انبارهای گمرکی افزایش یافت.

خاشی تصریح کرد: با توجه به اینکه معافیت مالیاتی تحت تاثیر مناطق آزاد قرار گرفت، مالکان ترجیح دادند به جای هزینه، کالا را به انبارهای منطقه آزاد ببرند، زیرا از نظر مالیاتی ارزش اضافی برای آنها نداشتند. پول در این فاصله کالاها را به گمرک آورده و تخلیه می کردند، بنابراین حجم کالایی که قبلا برای استفاده از معافیت مناطق آزاد به آنجا می رفت، وارد گمرک می شد. در این شرایط حدود 14000 تن کالا (علاوه بر ظرفیت انبارهای سرپوشیده) به انبارهای گمرکی اضافه شده و انبارها در فضای باز نگهداری می شوند.

ما بارها به شما هشدار دادیم که پول نفرستادید

وی با بیان اینکه گمرک زهدان از اواخر سال گذشته در این خصوص تذکرات لازم را داده است، افزود: مکاتباتی با استاندار و سازمان داشتیم و از آنها خواستیم که در آدرس زهدان ثبت سفارش نکنند که متاسفانه قبول نکردند. و به همین رفتار ادامه داد.

کالاهای عمومی با سپرده تخلیه شد

اما بازرس گمرک زهدان موضوع دیگری را در این زمینه مطرح کرد و آن نقش انبارهای عمومی در نگهداری کالا در گمرک زهدان است.د

بازرس گمرک زهدان گفت: مدیریت انبارهای زهدان بر عهده انبارهای عمومی است که مربوط به سازمان بازنشستگی و وزارت رفاه است. این انبارها در صورت نبود فضای کافی باید طبق قرارداد با گمرک ساخته شوند. از آنها خواستیم که کالا در حیاط تخلیه نشود اما به هر حال با رضایت صاحب کالا و تعهد به برداشت کالا از انبار عمومی کالا را در حیاط تخلیه کردند.

وی با بیان اینکه گمرک با توجه به اینکه متولی این اداره دولتی است و نظارت را بر عهده دارد، گفت: سعی کردیم سرعت ترخیص را افزایش دهیم و تا خالی شدن کامیون هر روز کالا ترخیص می شود اما حجم است هزینه ورودی بالاست که در منطقه پاسخگو نیست. بنابراین، این کالاهایی که امروز هم در آب هستند، مربوط به چند ماه گذشته نیست، بلکه همیشه در گردش بوده است.

در حال تحليه آب آب

خاشی همچنین با اشاره به اینکه از یک ماه قبل این نوع بارندگی را پیش بینی کرده بودیم به همه صاحبان کالا و انبارهای عمومی هشدار دادیم که حداقل حفاظت کافی از کالاهای موجود در منطقه اعمال خواهد شد اما متاسفانه برخی کالاها در مکان های نامناسب قرار می گیرند. داشت و کوکی شد ک داکری کریکتگی شود.

به گفته مسئول گمرک زاهدان حجم زیادی از کالاهای گمرک دچار آبگرفتگی نشده است و در حال حاضر انبارهای عمومی شرکت و سایر بخشهای مربوطه در حال تخلیه آب از این قسمت هستند.

پیام پایانی

خروج از نسخه موبایل