علمی و پزشکی

آثار منفی اجرای ناقص «دارویاری» در بلندمدت / صرف‌نظر از پوشش بیمه‌ای داروهای «OTC»

معاون بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه اجرای ضعیف طرح دارویی می تواند در درازمدت مشکلاتی را ایجاد کند، گفت: تفاوت قیمت داروهای داخلی و وارداتی ناشی از اجرای ضعیف این طرح است. در دراز مدت مضر خواهد بود.

دکتر مهدی رضایی در گفتگو با روابط عمومی، گفت: در ابتدای طرح دارویی حدود 1375 کد داروی ژنریک شامل ارز آزاد شده در اولویت قرار گرفت. از این تعداد 366 کد ژنریک که مشمول بیمه نبودند تحت پوشش قرار می گیرند. برای اینکه داروها تحت پوشش قرار گیرند باید فرآیندی در شورای عالی بیمه انجام شود که مهمترین بخش آن بررسی مقرون به صرفه بودن داروها و قیمت گذاری است. این مصوبه ابتدا باید به سازمان برنامه و بودجه ارسال شود و در نهایت به تصویب هیأت وزیران برسد اما هنوز مصوبه نهایی به ما ابلاغ نشده و در مرحله نهایی سازی است.

وی با اشاره به اینکه این 27 دارو عمدتاً داروهای دیابت جدید هستند، گفت: سایر داروها نیز در دست بررسی است و مقرر شده تا پایان امسال در مجموع 366 دارو مشمول بیمه نامه ها شود و در حال حاضر کاندیداها طبق مصوبه شورای عالی بیمه به وزیر بهداشت می پردازند و 366 قلم باقیمانده نیز به تدریج از این مرحله عبور می کنند تا پرداخت از جیب بیماران برای این اقلام دارویی کاهش یابد.

به روز بیشمه سلامت به داروخانه

وی افزود: تاکنون برای تامین منابع مورد نیاز مبادلات ارزی مشکلی نداشته ایم و سازمان برنامه و بودجه به تعهدات خود عمل کرده و منابع را به موقع در اختیار ما قرار داده است. به شکلی که هم به دروکه ای به دروکانه دادتیم هم رکوکه به دروخانه ها تعلیم به شکلی که هم بروکه ای به داروخانہہ۔۔. سازمان بیمه سلامت در پرداخت مابه التفاوت قیمت دارو به تعهدات خود به موقع عمل کرده است و به نظر ما تا پایان سال مشکلی برای تامین منابع وجود ندارد.

معاون بیمه سلامت و خدمات درمانی سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: بودجه کل طرح دارویی 74 هزار میلیارد تومان بوده است. سازمان برنامه و بودجه در گام اول 4000 میلیارد تومان به سازمان های بیمه گر پرداخت کرد، در گام دوم سهم بیمه سلامت حدود 1500 میلیارد تومان بود. این اعداد با عملکرد سازمان های بیمه گر مطابقت دارد.

وی افزود: تا پایان سال سایر اقلام دارویی و همچنین اقلام مصرفی پزشکی نیز بر اساس قیمت تا تکمیل فرآیند تغییر می کند. اجرای ضعیف طرح دارویی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند و تفاوت قیمت داروهای تولید داخل و وارداتی برای مدت طولانی مضر خواهد بود.

داروهای OTC تحت پوشش بیمه نیستند

وی درباره داروهای فرابورس نیز توضیح داد: مقرر شد این داروها قیمت متفاوتی نداشته باشند، بنابراین بر این اساس قیمتی برای آنها تعیین نشد. در ابتدا قرار بر این شد که این دسته از داروها تحت پوشش بیمه قرار گیرند و این موضوع در شورای عالی بیمه مطرح شد که منجر به بررسی شد و این موضوع نادیده گرفته شد.

به گزارش ما، گفته می شود با اجرای طرح دارو از 23 تیرماه سال جاری، بارها مسئولان از پوشش بیمه ای 119 واحد داروهای بدون نسخه (بدون نسخه) در روز گذشته خبر داده اند. شرط ارائه نسخه پزشک در داروخانه.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا