علمی و پزشکی

آشنایی با 9 بیماری شایع کبدی

همانطور که در بالا گفته شد ، عملکرد کبد وظیفه بسیاری از کارکردهای مهم بدن را بر عهده دارد و در صورت ابتلا به بیماری یا آسیب دیدگی ، از دست دادن عملکرد می تواند آسیب قابل توجهی به بدن وارد کند.
بیماری کبد یک اصطلاح به معنای وسیع است ، اگر کبد نتواند هیچ عملکردی را انجام دهد ، مشکل وجود دارد و آن یک بیماری است.

انواع بیماری کبد

اندام پیچیده ای مانند کبد می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. سلامتی کبد برای سلامتی بسیار مضر است. با این حال ، بیماری های کبدی یا ناهنجاری ها می توانند خطرناک یا حتی کشنده باشند.
شایع ترین بیماری های کبدی:
1. فاشیولیز
این به دلیل آلودگی انگلی یک کرم انگلی به نام کبد است که می تواند ماه ها یا حتی سال ها در کبد بخوابد. فاشیولیز یک بیماری گرمسیری است.
2. سیروز کبد
این بدان معنی است که بافت اسکار جایگزین سلولهای کبدی در فرآیندی به نام فیبروز می شود. این بیماری می تواند به دلیل تعدادی از سموم ، الکل و هپاتیت ایجاد شود. سرانجام ، فیبروز می تواند منجر به نارسایی کبد شود زیرا عملکرد سلولهای کبدی مختل است.
3. هپاتیت
هپاتیت یک عفونت شایع کبد است که می تواند باعث ویروس ، سموم یا واکنش های خود ایمنی شود. این بیماری با التهاب کبد مشخص می شود. در بیشتر موارد ، کبد می تواند به تنهایی بهبود یابد ، اما در موارد شدید ، نارسایی کبدی ممکن است رخ دهد.
4- بیماری کبدی الکلی
مصرف زیاد الکل در مدت زمان طولانی می تواند منجر به آسیب کبدی شود. این نوع کبد چرب به تدریج بهبود می یابد ، اما اگر به نوشیدن الکل ادامه دهید ، سیروز کبد ممکن است رخ دهد.
5- التهاب مجاری صفراوی
التهاب مجاری صفراوی می تواند به کبد آسیب برساند. در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد ، زیرا در حال حاضر این بیماری خود ایمنی در نظر گرفته شده است ، اما علت آن مشخص نیست.
6. کبد چرب
کبد چرب این معمولاً با چاقی یا سوء مصرف الکل همراه است. در بیماری کبد چرب ، واکسنهای چربی در سلولهای کبدی ساخته می شوند. اگر سوء مصرف الکل وجود نداشته باشد ، به آن بیماری کبد چرب غیر الکلی گفته می شود. این بیماری به خودی خود به چند دسته تقسیم می شود ، اگر کبد چرب درمان نشود ، در شدیدترین مراحل باعث سیروز یا زخم معده و سپس نارسایی کبد می شود. (بیشتر بخوانید)
7. سندرم گیلبرت
این یک بیماری ژنتیکی است که 3 تا 12 درصد از جمعیت را مبتلا می کند. بیلی روبین کاملاً خراب نیست. ممکن است زردی خفیف رخ دهد ، اما این اختلال بی ضرر است.
8- سرطان کبد
شایع ترین انواع سرطان کبد ، سرطان سلولی سرطانی و کارسینوما کولینرژیک است. دلایل اصلی الکل و هپاتیت است. این ششمین شایع ترین نوع سرطان و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است.
9- کبد چرب باردار
اگرچه کبد چرب در بارداری بسیار نادر است ، اما تجمع چربی در کبد در دوران بارداری خطراتی را برای مادر و جنین به همراه دارد. این می تواند منجر به نارسایی کبد ، نارسایی کلیه ، عفونت شدید یا خونریزی شود. زنان باردار باید آزمایش های لازم را انجام دهند تا ببینند آیا این بیماری وجود دارد ، بیشتر زنان بعد از زایمان شروع به بهبودی می کنند.

بیماری کبد چگونه درمان می شود؟

درمان بیماری کبد به علت بستگی دارد ، پس از معاینه پزشکی گزینه های درمانی مشخص می شود. اما به طور کلی ، روش هایی وجود دارد که به شما کمک می کند تا سلامت بدن را بهبود بخشید ، به خصوص برای سالم نگه داشتن کبد.
راه های حفظ سلامت کبد
در اینجا چند نکته برای کمک به سلامتی برادرتان وجود دارد:
• تغذیه مناسب؛
• غذاهای مضر را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
• محافظت در برابر مواد شیمیایی موجود در هوا.
• روابط جنسی ایمن؛
واکسیناسیون؛
در هنگام مخلوط کردن داروها مراقب باشید.
• الکل ننوشید.
• از قرار گرفتن در معرض خون و میکروب خودداری کنید.
• مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید.

نتیجه
در این مقاله با انواع مختلف بیماری کبدی آشنا می شوید اگر مبتلا به بیماری کبد هستید ، بهترین راه برای درمان این بیماری تغییر شیوه زندگی است. برای ایجاد این تغییر ، شما باید رژیم غذایی کبد چرب سالم مانند رژیم مدیترانه ای میل کنید. شما همچنین باید در طول روز ورزش کنید تا به اندازه کافی ورزش کنید.
منبع: زندگی زوم https://zoomlife.ir

دکمه بازگشت به بالا