علمی و پزشکی

آلودگی هوا چه بر سر کودکان می‌آورد؟

سازمان بهداشت جهانی هشدار می دهد که آلودگی هوا سلامتی کودکان و بزرگسالان را به طور جدی تهدید می کند: “خطر آلودگی هوا برای کودکان زیر پنج سال بسیار بیشتر از بسیاری از بیماری های ویروسی و عفونی است.”

به گزارش روابط عمومی سازمان بهداشت جهانی گفت: افراد مبتلا به بیماری های عمده مانند بیماری های قلبی عروقی ، بیماری های ریوی ، آلرژی ، آسم ، بیماری های متابولیکی و بیماران پیوندی بیشتر در معرض عوارض آلودگی هوا هستند.

براساس این گزارش ، سیستم تنفسی اولین قسمت از بدن انسان است که مستقیماً با آلودگی هوا در تماس است و ریه ها وظیفه جذب اکسیژن هوا و انتشار دی اکسید کربن به خون را دارند. عوارضی مانند نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب ، حمله قلبی ، کاهش ظرفیت ریه ، آسم ، برونشیت و سرطان ریه.

آلودگی هوا باعث تحریک دستگاه تنفسی و آسم در انسان ، به ویژه کودکان می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در هوا با مقدار زیادی آلاینده می تواند باعث برونشیت مزمن ، بیماری مزمن ریه ، تنگی نفس ، سرفه های مکرر و شدید ، پارگی و سوزش شود. و ملتهب می شود.

آلودگی هوا چه چیزی را برای کودکان به ارمغان می آورد؟

آلودگی هوا ضریب هوشی کودکان را کاهش می دهد. کم خونی و کمبود ویتامین D از دیگر پیامدهای آلودگی هوا است.

آلودگی جوی بیشتر از فلزاتی مانند سرب و ازن آلاینده دارد. وارونگی هوا باعث کاهش فلزات سنگین مانند سرب می شود و چون کوتاهتر هستند ، قربانیان سرب بیشتر دیده می شوند.

آلودگی هوا می تواند بر رشد سیستم ایمنی بدن کودک تأثیر بگذارد. سیستم ایمنی کودکان در برابر بیماری ها بسیار ضعیف است ، بنابراین بیماری های ناشی از آلودگی هوا می توانند به راحتی سیستم ایمنی بدن آنها را هدایت کنند.

برخی مطالعات دیگر نشان داده اند که هیدروکربنهای معطر چند حلقه ای (PAH) ناشی از احتراق سوختهای فسیلی مانند گازوئیل و گازوئیل می توانند در جنین مشکل ایجاد کنند. این هیدروکربن ها با افزودن ذرات معلق به UFP وارد جریان خون می شوند که از سوخت خودرو نیز گرفته می شوند و می توانند از طریق دستگاه تنفسی عبور کرده ، وارد مغز یا جفت زن باردار شده و جنین را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار دهند. این می تواند باعث التهاب شود که منجر به زایمان زودرس شود.

براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، این آسیب ها و عوارض بیشتر در مادران زیر 20 سال و بالای 35 سال و در خانم هایی با رژیم های کم درآمد یا ناسالم دیده می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا