علمی و پزشکی

آمار پشت نوبتی‌های «کاشت حلزون» تا اواخر زمستان صفر می‌شود/ دو شرط تاثیر عمل کاشت

دستیار پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی جوانان از شناسایی 1900 نوزاد کم شنوا طی 8 ماه گذشته خبر داد و گفت: تعدادی از این نوزادان به وزارت بهداشت معرفی می شوند. در صورت نیاز به کاشت حلزون به این وزارتخانه معرفی شده و این سرویس را کشف کرده اند.

افروز صفری فرد در گفتگو با روابط عمومی، وی با اشاره به اقدامات شنوایی مداخله ای برای پیشگیری از ناتوانی شنوایی در نوزادان که از سال 84 در طرح سازمان بهزیستی قرار گرفته است، گفت: بر اساس این طرح، نوزادان باید در یک ماهگی از نظر شنوایی غربالگری شوند و در سه ماهگی تشخیص داده شوند. کم شنوایی باید برای آنها انجام شود و همچنین تا 6 ماهگی تحت مداخلات توانبخشی قرار می گیرند تا از عوارض ناشی از کم شنوایی مانند اختلالات گفتاری، ارتباطی و شناختی و … در امان باشند.

وی با اشاره به فعال بودن 630 واحد غربالگری شنوایی در کشور گفت: از ابتدای اجرای این طرح حدود 13 میلیون کودک تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و حدود 38 هزار کودک کم شنوایی نیز شناسایی شده اند.

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کیشور، در ۸ ماهه امسال ۶۶۵ هزار نوزاد مبتلا به اختلال شنوایی تشخیص داده شدند که از این تعداد ۱۹۰۰ نفر دچار اختلال شنوایی شدند.

سالانه 3000 کودک دارای آسیب شنوایی شناسایی می شوند

ارسال لیست به وزارت بهداشت

صفری فرد با اشاره به اینکه سالانه حدود 3000 نوزاد کم شنوا در کشور شناسایی می شود، تاکید کرد: در صورت نیاز به سمعک، شنوایی شناسان برای افراد سمعک تجویز می کنند و یا برای کاشت حلزون به وزارت بهداشت ارجاع می شوند.

وی با اشاره به وضعیت کاشت حلزون و صف های این عمل گفت: هر سه ماه یکبار فهرستی از نوزادان نیازمند کاشت حلزون به وزارت بهداشت ارائه می شود زیرا این وزارتخانه در تلاش است تا صف های کاشت حلزون شنوایی را کاهش دهد. در حال حاضر لیست تمامی نوزادانی که در 6 ماهه اول سال نیاز به کاشت حلزون دارند به این وزارتخانه ارسال شده است.

دستیار پیشگیری از معلولیت ها مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کیشور ادامه داد: تاکنون نوزادانی که برای پیوند به وزارت بهداشت معرفی شده اند خدمات خود را دریافت کرده اند اما اطلاعی در مورد آن در دست نیست. وضعیت کاشت حلزون برای افراد مسن

وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات موجود تعداد کافی پروتز برای کشت حلزون تهیه شده است و وزارت بهداشت تاکید دارد که عقب ماندگی کشت حلزون را به صفر برساند، یادآور شد: پیش بینی می شود تعداد کشت حلزون به صفر برسد. تا پایان زمستان امسال به صفر برسد.

Амал кашть халзон “رایگان” است.

وی همچنین گفت: اخیراً کشت حلزون توسط وزارت بهداشت به صورت رایگان انجام می شد اما پیش از این بخشی از هزینه کشت حلزون توسط بهزیستی و بخشی نیز توسط خانواده پرداخت می شد.

دستیار پیشگیری از معلولیت های مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کیشور تاکید کرد: کاشت حلزون شنوایی به شرطی موثر است که نوزاد بعد از عمل آموزش شنوایی و گفتار و شنوایی را ببیند. با کاشت حلزون می توانید گفتار را به کودک بازگردانید و مشکلات ارتباطی را از بین ببرید. باید به افرادی که از جراحی حلزون پاسخی دریافت نکرده اند یا خدمات توانبخشی بعد از جراحی حلزون شنوایی دریافت نکرده اند یا بالای 5 سال سن دارند توجه شود. زیرا شانس بهبود برای افرادی که این روش را در سن 5 سالگی انجام می دهند کمتر است.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا