اقتصادی

احداث ۲۷۰۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک در کشور

انتقال شفاف، تولید در مقیاس کوچک یا تولید پراکنده، تامین برق با استفاده از مولدهای برق تا ظرفیت 25 مگاوات قابل نصب در محل های مصرف و یا اتصال به شبکه توزیع با قابلیت کارکرد مداوم به منظور تامین برق بوده و بسته به شرایط محیطی امکان استفاده از آنها در مراکز مختلف وجود دارد.

بر اساس این تعریف، مجموعه ای از دستگاه ها یا تأسیسات تولید برق که از نظر فنی امکان اتصال به شبکه توزیع محلی را داشته باشد و ظرفیت تولید عملی آنها در محل اتصال به شبکه توزیع از 25 مگاوات تجاوز نکند، نامیده می شود. ژنراتور در مقیاس کوچک

کاهش آلودگی بالاتر از تعداد استاندارد نسبت به نیروگاه های بزرگ، نیروگاه های با راندمان بالاتر از متوسط ​​راندمان نیروگاه های حرارتی و نزدیکی به محل مصرف، علاوه بر برق، از جمله مزایای نیروگاه های مقیاس کوچک است که افزایش استقبال سرمایه گذاران در بخش خصوصی، داخلی و خارجی کیشور است.

بر اساس اعلام شرکت توانیر، در سال 1387 توسعه ژنراتورهای مقیاس کوچک در دستورالعمل وزارت نیرو و شرکت توانیر قرار گرفت و در حال حاضر 275 نیروگاه در کشور در حال بهره برداری است.

سال گذشته نیروگاه های تولید انرژی در مقیاس کوچک بیش از 2 درصد برق مورد نیاز کیشور را تامین کردند و به غلبه بر پیک تابستان و شرایط سخت زمستانی در سال 1400 کمک کردند، اما با استفاده از 76 مگاوات ظرفیت جدید از ابتدای سال جاری تاکنون. حداکثر تولید نیروگاه های حرارتی مقیاس کوچک غیر سنکرون به بیش از 1200 مگاوات در تابستان رسید.

بر این اساس، توسعه ژنراتورهای حرارتی مقیاس کوچک دارای توجیه فنی و اقتصادی با سازوکارهای حمایتی تجاری با خرید تضمینی و امکان ترانزیت تولید برق از طریق قراردادهای دوجانبه این نیروگاه ها با صنایع موجود در شرکت توانیر است که در حال حاضر قرارداد خرید تضمینی برق 800 مگاواتی با نیروگاه ها در حال انجام و ساخت است.

علاوه بر قانون برنامه ششم توسعه و به منظور توسعه هدفمند این ژنراتورها، اعلام عمومی نقاط اولویت با ظرفیت مورد انتظار در مناطق مختلف کشور با ظرفیت کل 2700 مگاوات در کشور انجام شد. و مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این نقاط توسط شرکت های برق انجام شد و توزیع منطقه ای و توزیع نیروی برق تحت کنترل است.

همچنین شرکت های برق آمادگی همکاری و حمایت از احداث نیروگاه های خودکفا به ویژه توسط صنایع را دارند تا با افزایش ظرفیت تولید در نقاط مصرف، از مزایای این گونه ژنراتورها بیش از پیش استفاده شود.

بر اساس این گزارش، دولت سیزدهم در شرایط اضطراری حدود 20 هزار مگاوات برق شروع به کار کرد و وزارت نیرو با ویرایش و شفاف سازی برنامه 100 قدمی توانست ظرفیت های فراموش شده صنعت برق را به میدان بیاورد. و بر این اساس پروژه های برق از جمله تولید در مقیاس کوچک و یا گسترش سرعت تولید.

دکمه بازگشت به بالا