اختراع محققان پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی گواهی ثبت گرفت

به محققان م Researchسسه تحقیقاتی سیستمهای حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران از طرف مرکز مالکیت معنوی دولت گواهی ثبت اختراع با عنوان “ساخت نانوالیاف کاربید هافنیوم (HfC) به روش آماده سازی برقی PVN / Hf” اعطا شده است. سازمان ثبت

به گزارش خبرگزاری روابط عمومیدکتر رحیم احسانی ، رئیس پژوهشکده سیستمهای حمل و نقل فضایی در پژوهشگاه فضایی ایران با اعلام این خبر اظهار داشت: در سالهای اخیر علاوه بر توانایی کار در جوهای اکسید کننده و خورنده ، نیاز به مواد جدید برای مقاومت در برابر دمای بالای 2000 برای مدت طولانی درجه سانتیگراد ، به ویژه در صنعت هوافضا.

کاربید هافنیم (HfC) به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی یکی از محبوب ترین سرامیک های نسوز در سال های اخیر است. این ترکیب با نقطه ذوب 3890 درجه سانتیگراد دارای خواص نسوز عالی و نقطه ذوب بالاتر از آلیاژهای باینری معمولی است.

وی در مورد اهمیت و کاربرد کاربید هافنیم گفت: “ویژگی های منحصر به فرد فیزیکی ، شیمیایی و مکانیکی این ماده ، آن را به یک کاندید مناسب برای استفاده در صنایع هوافضا و ساینده ، ابزارهای برش و توربین ها ، ذوب ها و ذوب ها تبدیل می کند. “فلزات را بلند می کند.

رئیس انستیتوی مطالعه سیستم های حمل و نقل فضایی همچنین در مورد چگونگی ساخت نانوذرات توضیح داد: تلاش زیادی برای طراحی و سنتز نانومواد یک بعدی مانند نانومیله ها ، نانولوله ها ، نانولوله ها و نانوالیاف انجام می شود. الکترواسپینینگ یکی از مهمترین روشها برای بدست آوردن ذرات نانو است و به دلیل سرعت بسیار طولانی و تغییر شکل در حین سنتز ، این الیاف دارای جهت گیری مولکولی بسیار زیادی در امتداد محور طولی الیاف هستند.

به دلیل تبلور زیاد و جهت گیری مولکولی این الیاف به دلیل وجود میدان الکتریکی در امتداد محور طولی و وجود نقص سطح کوچک در واحد طول نانوالیاف ، این نانوذرات از مقاومت کششی ، مدول و مقاومت مکانیکی به مراتب بهتری برخوردار هستند. آنها میکروفیبر دارند.

وی در توضیح این اختراع افزود: هافنیم نانوالیاف سرامیکی HfC با خلوص بالا و سطح بالا را برای تولید نانوذرات کاربید با آبکاری و سپس با کاهش کاربوترمال سنتز کرد. مواد اولیه ارزان و سازگار با محیط زیست ، از جمله تتراکلرید هافنیوم ، پلی وینیل پیرولیدون و اتانول ، به عنوان منبع مشترک هافنیم ، کربن و حلال استفاده شد. نانوذرات HfC با مورفولوژی معتبر و دانه ای توسط عملیات حرارتی دو مرحله ای در الیاف خام برقی (PVP-Hf) ، تثبیت هوا ، پیش اکسیداسیون در هوا و به دنبال آن کاهش کاربوترمال در جو آرگون و لوله های نانو در دمای 1500 درجه سانتیگراد تهیه می شوند. آن را با تجزیه و تحلیل EDX ، FESEM ، BET ، TG / DSC XRD مشخص می کنند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل