اقتصادی

از افزایش صادرات محصولات کشاورزی تا تنظیم بازار گوشت در دولت رئیسی

افزایش خرید تضمینی گندم، افزایش صادرات محصولات کشاورزی، جهش تولید در دیم‌زارها، افزایش جوجه‌ریزی و تولید مرغ و تنظیم بازار گوشت قرمز با افزایش تنوع مبادی واردات ازجمله بزرگ‌ترین اقداماتی بود که در طول دوران ٣٤ ماهه ریاست جمهوری شهید رئیسی در بخش کشاورزی به وقوع پیوست.

به گزارش روابط عمومی، دولت سیزدهم مردادماه ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد و با گذشت ۳۴ ماه از فعالیت خود در حالی با شهادت رئیس جمهور به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود که به اذعان کارشناسان و آمارهای ارائه شده توسط وزارت جهادکشاورزی کارنامه قابل قبولی در برخی از بخش‌های کشاورزی از خود برجای گذاشته که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

رشد ۱۲۹ درصدی خرید تضمینی گندم

خرید تضمینی محصولات کشاورزی از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲ رشد ۱۲۹ درصدی داشته  و از ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تن به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش یافته است. بنا بر گزارش‌ها سال ۱۴۰۰ میزان خرید تضمینی گندم ۴میلیون و۵۴۰ هزارتن، سال ۱۴۰۱، ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و سال ۱۴۰۲، ۱۰میلیون و ۴۰۰هزارتن بوده و گفته می‌شود این افزایش خرید تضمینی به جهت افزایش تولید و تعیین نرخ مناسب برای خرید گندم در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

رشد ۲۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و غذایی

در دولت سیزدهم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی نیز با رشد ۲۲ درصدی در این مدت همراه بوده و از ۵.۲۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ به ۶.۳۷ میلیارد دلار در انتهای سال ۱۴۰۲ رسید.

بنا برگفته سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت از کل صادرات هشت میلیون و ۸۰۳ هزار و ۵۵۹ تنی محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش ۶ میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲، گروه محصولات زراعی، گلخانه ای و باغی با ۶ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۶۳۸ تن به ارزش سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، سهم ۷۴.۵ درصدی در وزن و ۶۱.۹ درصدی در ارزش را از کل این نوع محصولات به خود اختصاص داده و پس از آن، گروه محصولات دامی، شیلاتی و لبنی با ۸۵۶ هزار و ۱۰۱ تن، به ارزش یک میلیارد و ۲۳۲ میلیون و ۳۰۶ هزار دلار، سهم ۹.۷ درصدی وزن و ۱۹.۵۶ درصدی ارزش و گروه محصولات فرآوری شده، کنسروجات و غذای آماده و نیمه آماده با یک میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۱۹ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار، سهم ۱۵.۹ درصدی وزن و ۱۸.۵ درصدی ارزش کل صادرات محصولات غذایی و کشاورزی را شامل شده است.

گفته می شود کشورهای همسایه مقصد ۸۰ درصد صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران بودند که این صادرات ارز آوری بالایی برای کشور داشته است.

رشد ۶۰۰ درصدی کشت دانه‌های روغنی در دیمزارها

آن طور که وزارت جهادکشاورزی گزارش می‌دهد جهش ۶۰۰ درصدی در کشت دانه‌های روغنی در شرایط دیم، نیز در این دولت اتفاق افتاده است؛ به طوری که از ۵ هزار هکتار به ۳۵ هزار هکتار در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده‌ایم.

دانه‌های روغنی محصولات استراتژیکی هستند که به صورت پاییزه و بهاره در استان‌های مختلف کشت می‌شوند. به گفته کارشناسان سهم تولید دانه‌های روغنی در طرح ۵ سال جهش تولید در دیمزارها، ۱۰۰ هزار هکتار بوده که همزمان با چهارمین سال اجرای طرح ۶۶ درصد آن عملی شده است.

 مجری طرح جهش تولید در دیمزارها نیز پیش‌تر از کشت تناوب بی سابقه دانه‌های روغنی خبر داده بود و اعلام کرده بود که دانه‌های روغنی تا کنون در بیش از ۶۶ هزار هکتار در تناوب دیمزارها کشت شده و ادامه هم خواهد داشت.

رشد تولید کودهای فسفاته و پتاسه

از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲، تولید کودهای فسفات و پتاس نیز با رشد ۵۱ درصدی از ۷۷ هزار تن به ۱۱۶ هزار تن رسیده که افزایش خرید کودهای فسفات و پتاس از محل تولیدات داخلی را رقم زده‌ است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان تهران نیز چندی پیش گفته بود که کشور در تولید کود ازته خودکفا است و در بخش کود فسفات و پتاس هم در مدت ۳ سال آینده با ۳۰ پروژه خودکفایی محقق خواهد شد.

افزایش سرمایه گذاری در بخش شیلات

در صنعت شیلات نیز گزارش‌ها نشان از افزایش سرمایه‌گذاری‌ها می‌دهد. سرمایه‌گذاری در زیربخش شیلات و آبزیان از ۲۲ هزار میلیارد ریال با رشد ۷۶۰ درصدی به ۱۹۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

سیدحسین حسینی – رئیس سازمان شیلات ایران – چندی پیش در خصوص افزایش سرمایه گذاری در صنعت شیلات گفته بود حجم سرمایه گذاری در آبزی پروری توسط بخش خصوصی رشد محسوسی داشته و سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل حدود ۴ برابر افزایش سرمایه گذاری در کشور را داشتیم.  سال گذشته، ۲۰ هزار میلیارد تومان در حوزه آبزی پروری سرمایه گذاری شد و امسال انتظار داریم به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

رشد ۵۷ درصدی حدنگاری اراضی

براساس این گزارش حدنگاری اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری نیز از ۸۹ میلیون هکتار در ابتدای دولت سیزدهم با رشد ۵۷ درصدی به ۱۴۰ میلیون هکتار در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.

رشد ۴۵ درصدی آبرسانی سیار به مناطق عشایری

دولت سیزدهم در بخش عشایری نیز دستاوردهایی داشته است؛ به طوری که آبرسانی سیار به مناطق عشایری با رشد ۴۵ درصدی از حدود ۶ میلیون مترمکعب برای ۳۰ درصد از جمعیت عشایری در ابتدای دولت سیزدهم، به حدود ۸.۵ میلیون مترمکعب برای ۷۰ درصد از جمعیت عشایر ایران در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.

در بخش صدور مجوزهای کسب و کار الکترونیکی بخش کشاورزی نیز بر اساس گزارش‌ها از صفر در ابتدای دولت سیزدهم به ۳۰۷ هزار مورد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.

در بخش ایجاد و استقرار هسته نیز واحدهای فناور و دانش‌بنیان بخش کشاورزی نیز از ۱۵۲ مورد در ابتدای دولت سیزدهم با رشد ۳۰۸ درصدی به ۶۲۱ مورد در پایان سال ۱۴۰۲ توسعه یافته.

واردات گوشت از کشورهای آفریقایی

از جمله اقداماتی که می‌توان جزو دستاوردهای دیگر دولت سیزدهم نام برد تنظیم بازار گوشت با افزایش تنوع مبادی ورودی از جمله واردات گوشت از کشورهای آفریقایی است.

تا پیش از  سفر شهید آیت‌الله رییسی به‌ قاره آفریقا گوشت تنها از برخی از کشورهای مشخص از جمله برزیل وارد کشور می شد اما با توافقات صورت گرفته واردات گوشت گرم از آفریقای جنوبی، کنیا و…  نیز انجام شد.

افزایش جوجه ریزی تا سقف ۱۵۰ میلیون قطعه در ماه

افزایش تولید مرغ با افزایش جوجه ریزی تا سقف ۱۵۰ میلیون قطعه در ماه نیز از دیگر اقدامات دولت سیزدهم است. این اقدامات در جهت تنظیم بازار داخلی  و تثبیت قیمت مرغ صورت گرفت و پس از آن تصمیم بر این شد که مازاد مرغ صادر شود.

 تنوع مبادی ورودی کالاهای اساسی

تنوع مبادی ورود کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی دستاورد دیگری از دولت سیزدهم است. عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور دراین خصوص اعلام کرده بود که افزایش تعداد واردکنندگان و عرضه‌کنندگان نهاده‌ها دامی باعث شده که فضای رقابتی ایجاد و انحصار در این بخش نیز برداشته شود.

احیای شیر مدارس بعد از ۱۰ سال

یکی دیگر از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم احیای طرح توزیع رایگان شیر مدارس بعد از ۱۰ سال بود. طرحی که بنا برگفته کارشناس به دلیل تامین نشدن اعتبارات و اجرای ناقص آن متوقف شده بود ولی با احیای  آن در سال تحصیلی قبل چند میلیون دانش آموز دوره ابتدایی در مناطق مختلف کشور به این ماده غذایی مفید دسترسی پیدا کردند.

پیگیری تولید قراردادی گوشت قرمز عشایر برای تامین بخشی از گوشت مورد نیاز داخل با عرضه نهاده مدت‌دار به دامداران عشایری، اختصاص سامانه هوشمند توزیع آرد یارانه‌ای و اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان برای جلوگیری از ورود آرد به خارج از شبکه و خودکفایی در تامین گندم نان نیز از دیگر اقدامات دولت رییسی در این ۳۴ ماه فعالیت خود بود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به پوشش اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد می‌پردازم. با داشتن دانش عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در حوزه اقتصاد، تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا