از طراحی لبخند تا تشخیص زودهنگام سرطان‌ با هوش مصنوعی

از طراحی لبخند تا تشخیص زودهنگام سرطان‌ با هوش مصنوعی

معاون پژوهشی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تشخیص زودرس سرطان‌های دهان و دندان، شخصی‌سازی طرح‌درمان و ارتقای سواد سلامت جامعه را از جمله کاربرد‌های هوش مصنوعی در دندانپزشکی است.

به گزارش آنا، یاسر صافی گفت: کاربرد هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف آموزش، پژوهش، درمان و تشخیص در دندانپزشکی رو به افزایش است و می‌توان گفت هوش مصنوعی نقش بسیار بزرگی در آینده این رشته و سایر رشته‌ها خواهد داشت.

وی با اشاره به شخصی سازی درمان‌های پزشکی و دندانپزشکی در آیند، افزود: با کمک هوش مصنوعی می‌توان طرح درمان شخصی‌سازی شده با توجه به ویژگی‌های بیمار ارایه داد و به ویژگی‌های بیمار از طریق گرفتن تاریخچه، مصاحبه، معاینه، آزمایشها، رادیولوژی دست یافت.

این استاد دانشگاه با توجه به پیشرفت روزافزون کاربرد هوش مصنوعی در علوم پزشکی پیش‌بینی کرد: در آینده نزدیک با کمک هوش مصنوعی شاید بتوانیم با گرفتن یک قطره خون از بیمار وضعیت ژنتیکی، نحوه تاثیر دارو‌ها و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را در وی بررسی کنیم.

نقش هوش مصنوعی در طرح درمان دندانپزشکی

صافی با ذکر مثال‌هایی از کاربرد هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف دندانپزشکی، گفت: هوش مصنوعی در ارتودنسی با ارزیابی‌های دقیق و سریع سفالومتریک می‌تواند به تشخیص مشکلات بیمار کمک کند و با تشخیص سن اسکلتال می‌تواند نقش مهم و موثری در تعیین طرح درمان داشته باشد.

به گفته وی امروزه در حیطه دندانپزشکی ترمیمی نیز برای تشخیص پوسیدگی دندانی می‌توان از ابزار‌های مختلف (هوش مصنوعی) بهره برد و به کمک آنها پوسیدگی و میزان گسترش آن را بسیار راحت‌تر و سریعتر تشخیص داد و طرح درمان مناسب را انتخاب کرد.

این استاد گروه رادیولوژی دهان و دندان یادآور شد: در بیماری‌های دهان و دندان به کمک هوش مصنوعی می‌توان با گرفتن یک الگوریتم مشخص و با توجه به نمای بالینی و تصاویر بیمار (رادیولوژی، فتوگرافی و…) تشخیص‌های افتراقی مختلفی ارایه داد. در حیطه پاتولوژی نیز هوش مصنوعی در تشخیص ضایعات پره کانسر و پیش بدخیم بسیار کمک می‌کند تا قبل از مراحل پیشرفته، بیماری تشخیص داده شود.

وی از کاربرد‌های هوش مصنوعی در حیطه جراحی دندانپزشکی به ساخت راهنما‌ها با استفاده از پرینت‌های سه بعدی اشاره کرد که در کاهش احتمال آسیب‌ها و مدیریت محدودیت‌های مختلف در حین جراحی موثر و کمک کننده است.

در ایمپلنت اسکنر‌ها جایگزین قالب‌گیری می‌شوند

صافی با بیان این که در ایمپلنت، اسکنر‌ها جایگزین قالب‌گیری شدند، افزود: با استفاده از اسکنر‌ها (هوش مصنوعی) می‌توان بدون واسطه کار‌های لابراتواری و بسیار دقیقتر و سریعتر از بافت دهان و ایمپلنت‌های بیمار اسکن گرفت و با کمک هوش مصنوعی برای طرح درمان بیمار در خصوص موقعیت و تعداد ایمپلنت‌ها و هماهنگی آن با بافت نرم و استخوانی وی برنامه ریزی کرد.

به گفته وی هوش مصنوعی در ساخت قطعات مختلف ایمپلنت به صورت شخصی سازی شده و انواع رستوریشن‌ها (ساختار‌های مصنوعی دندانی) که روی ایمپلنت قرار می‌گیرند نقش موثری ایفا می‌کند و امروزه از پرینتر‌های سه بعدی می‌توان در این خصوص بهره گرفت.

این استاد گروه رادیولوژی دهان و دندان در ادامه به نقش موثر هوش مصنوعی در حیطه اندودانتیکس و تشخیص بیماری‌های پالپ دهان اشاره کرد که ارتباط طول و شکل کانال‌های دندانی با ایجاد چالش در درمان بیمار، پیش‌بینی درد‌های بعد از درمان، تشخیص شکستگی‌ها و مدیریت آنها، کمک به ارایه طرح درمان اندودانتیست برخی از این موارد بودند.

صافی نقش دندانپزشکی دیجیتال در درمان‌های نوین دندانپزشکی را در حال گسترش دانست و افزود: هوش مصنوعی در تصویربرداری‌های تشخیصی به توصیف و تشخیص ضایعات کمک می‌کند تا تشخیص بهتری داشته باشیم.

امکان طراحی لبخند در دندانپزشکی دیجیتال

وی خاطرنشان کرد: در دندانپزشکی دیجیتال با طراحی لبخند و طرح درمان بیمار به صورت دیجیتال، درمان دقیقتری را می‌توان اجرا کرد و در زمینه ساخت رستوریشن‌های مختلف دندانی با استفاده از پرینتینگ یا میلینگ (دستگاه‌های دندانسازی) می‌توان درمان‌های دقیقتری را برای بیمار رقم زد.

معاون پژوهشی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: دندانپزشکی دیجیتال با توجه به نیاز به تجهیزات و دستگاه‌های گرانقیمت هنوز در کشور کاربرد گسترده ندارد، اما درحال افزایش است. در مطب‌های دندانپزشکی می‌توان به جای قالب گیری از اسکنر استفاده کرد و به جای ساخت رستوریشن از پرینتر‌های سه بعدی یا از دستگاه‌های میلینگ استفاده کرد.

صافی با اشاره به گسترش استفاده از هوش مصنوعی در دانشکده‌های دندانپزشکی گفت: استفاده از هوش مصنوعی در دانشکده دندانپزشکی شهیدبهشتی وضع نسبتا خوبی دارد. با وجود ابزارها، نرم افزار‌ها و امکاناتی نظیر اورا اسکنر‌ها بستر مناسب برای آشنایی و آموزش دانشجویان فراهم شده است. همچنین با استقرار نرم‌افزار‌های هوشمند در بخش اندودانتیکس دانشکده، فراگیران نحوه استفاده از آن را می‌آموزند.

به گفته وی هنوز جای پیشرفت برای استفاده از هوش مصنوعی در این دانشکده و سایر دانشکده‌های کشور بسیار وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا