اسامی آلوده‌ترین شهرهای کشور/وزارت نفت عقب‌تر ازتعهدات/۵۰درصد دوربینهای طرح ترافیک فاقد کدجریمه

مدیر گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت، کیفیت وزنی اجرای این قانون را هوای پاک ضعیف یا متوسط ​​عنوان کرد؛ به دلیل اینکه برخی از احکام هنوز اجرایی نشده است، گفت: بر اساس بررسی های وزارت بهداشت در 27 شهر با جمعیتی حدود 35 میلیون نفر در سال 1400 تعداد مرگ و میرهای منتسب به ریزگردها در کشور 20800 نفر بود که از این میان 6400 فوتی در تهران اعلام شد.

دکتر عباس شاهسونی با ما صحبت کرد درباره پدیده آلودگی هوای شهرها همزمان با فصل سرما و همچنین وضعیت اجرای قانون هوای پاک از زمان تصویب آن، گفت: ناظر بر اجرای قانون هوای پاک سازمان محیط زیست است و وزارت بهداشت وظایف خاص خود را بر اساس این قانون انجام می دهد. گزارشی در اواخر دهه 1400 توسط مرکز تحقیقات مجلس منتشر شد که حاکی از آن بود که در بین مواد مختلف قانون هوای پاک و آیین نامه فنی این قانون، ماده ۲۲ یا اصلاً اجرا نشده یا ضعیف اجرا شده است.، 17 موضوع متوسط ​​و 17 موضوع نیز به خوبی اجرا شده اند. بر اساس این گزارش، کیفیت اجرای قانون هوای پاک ضعیف یا متوسط ​​است. زیرا برخی از مواد قانونی اصلاً اجرا نمی شد.

وی تاکید کرد: وظیفه سازمان قانونی حفاظت از محیط زیست نظارت بر حسن اجرای قانون هوای پاک است و این امر باید به درستی انجام شود. اگرچه سیستم دستگاه ها را برای وظایف توزیع راه اندازی کرده است و دستگاه ها در حال ثبت عملکرد خود هستند، اما تنها راه اندازی سیستم کافی نیست و باید با شدت بیشتری از دستگاه ها برای انجام وظایف خود درخواست کرد.

90 درصد فرسودگی موتورسیکلت ها

وی با اشاره به اینکه در خصوص خودروها و موتورسیکلت های دیزلی که منجر به کاهش آلودگی هوا می شود، توافق مثبتی صورت نگرفته است، تصریح کرد: در خصوص معاینه فنی موتورسیکلت ها اقدامی صورت نگرفته است. 11.5 میلیون موتورسیکلت در کشور داریم که 90 درصد آنها فرسوده هستند و اکثر آنها معاینه فنی نمی کنند. از سوی دیگر یکی از تاکیدات در سال های اخیر تولید موتورسیکلت های برقی بوده است که به دلیل قیمت بالا برای تولید این موتورسیکلت ها مورد پذیرش قرار نگرفت. در مورد کامیون ها و خودروهای دیزلی نیز باید مجهز به فیلتر دود باشند، بنابراین این مرحله تکمیل نشده است.

وزارت نفت در پشت صحنه

وی همچنین درباره تاثیر آلودگی هوا بر آلودگی هوا توضیح داد. بر اساس قانون هوای پاک، وزارت نفت موظف است روزانه 70 میلیون لیتر بنزین یورو4 تولید کند که از این میزان تنها 30 میلیون لیتر بنزین یورو4 در روز تولید می شود که با سقف تعیین شده در قانون فاصله زیادی دارد. از سوی دیگر روزانه باید 55 میلیون لیتر گازوئیل یورو4 تولید شود که اکنون 28 میلیون لیتر در روز است.

اجرای طرح ترافیک در همه شهرها ضروری است

50 درصد دوربین ها در تهران جریمه رانندگی ندارند

وی در پاسخ به این سوال که بحث بازنگری در طرح ترافیک و نقش وزارت بهداشت در این زمینه چیست، گفت: در جلسات بازنگری ترافیک از وزارت بهداشت درخواستی برای حضور نمایندگانی نشده است. طرح. یکی از اولویت های قانون هوای پاک اجرای طرح ترافیک است که در سه شهر تهران، مشهد و قم اجرا شد اما در سایر شهرها یا این کار انجام نشده و یا اجرای طرح ترافیک انجام نشده است. به درستی رسیدگی شده است. مشکل دیگر این است که دوربین های موجود به خیابان متصل شده و خودروهای متخلف به دلیل تردد در منطقه جریمه می شوند. اکنون در شهر تهران تقریبا 50 درصد دوربین های نصب شده جریمه ندارند. یعنی 50 درصد احتمال دارد افرادی که وارد می شوند جریمه نشوند. راستی دوربین هست ولی کد جریمه برایش تعریف نشده یعنی کامل اجرا نمیشه و الگوی ترافیکی درست اجرا نمیشه.

تنها دو روز هوای پاک در پایتخت در سال 1400

رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت در 27 شهر مطالعاتی انجام داده و مشخص شده است که در طول سال 1400، تنها 16.7 درصد از روزهای سال دارای کیفیت هوای خوب یا پاک بوده است. و 62.6 درصد هوای منطقه قابل قبول بود یعنی تقریباً در 80 درصد روزهای سال هوای قابل قبولی در سطح کیشور داشتیم. البته در شهرها درصد روزهایی که هوای خوب و تمیز دارند بسیار کمتر است. به عنوان مثال سال گذشته 89 روز در تهران هوا برای گروه های حساس ناسالم بود، یعنی اخطاریه نسبت به وضعیت داشتیم و شش روز هوا برای همه مردم ناسالم بود. 0.54 درصد روزهای سال هوای تهران خوب بود یعنی حدود دو روز هوای پاک در این استان داشتیم و 73 درصد روزها قابل قبول بود.

5 شهر آلوده ترین هوای کیشور را دارند

و به ویژه در شهرهایی که بیشترین هوای آلوده را در کیشور دارند، تصریح کرد: سال گذشته 1400 شهر تهران، مشهد، اهواز، اصفهان، کرج کمتر از 10 روز هوای خوب داشته اند و بیشترین تعداد روزهای خطرناک جوی نیز بوده است. مربوط به شهر زابل که 15 روز بود هوا خطرناکه.

در سال گذشته بیش از 20 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست دادند

وی درباره مرگ و میرهای منتسب به تماس با ریزگردها نیز گفت: طبق بررسی وزارت بهداشت در 27 شهر با جمعیت حدود 35 میلیون نفر در سال 1400، 20 هزار و 800 مورد مرگ ناشی از ریزگردها در کشور رخ داده است. 6400 فوتی در تهران اعلام شد.

آلودگی هوا؛ مشکل اکثر کشورهای جهان است

وی با تاکید بر اینکه معضل آلودگی هوا در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد، تصریح کرد: آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در چین و هند بیش از یک میلیون نفر در سال است یا 350 هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا در اروپا. اتحادیه هوا در حال وقوع است. متأسفانه 99 درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کنند که غلظت ذرات معلق بیش از دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی است.

وی در خصوص علت افزایش آمار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا، افزود: در سال 2021 به دلیل اثرات آلودگی هوا بر سلامت، سازمان جهانی بهداشت این استاندارد را کاهش داد و حتی ذرات معلق PM2.5. از 10 به 5 نفر کاهش یافت که باعث افزایش مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا شد و به همین دلیل شاهد افزایش تقریبا 50 درصدی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کیشور نسبت به سال 2019 هستیم و این نیز به دلیل آن است. به کاهش دستورالعمل جهانی است.

نکش تحریم‌ها بر درادین که می‌شود

وی با اشاره به تاثیر تحریم ها بر موضوع آلودگی هوا گفت: زمانی که اقدامی صورت نمی گیرد معمولا تعداد روزهای آلودگی هوا افزایش می یابد. اگرچه نمی توان از عدم انجام وظایف دستگاه ها چشم پوشی کرد، اما یکی از چالش های مهم این است که توانایی واردات فناوری جدید را نداریم یا به منابع مالی خود برای نوسازی بافت فرسوده دسترسی نداریم. ناوگان باعث شد تعداد روزهای با هوای آلوده افزایش یابد.

پیام پایانی

خروج از نسخه موبایل