استخدام ۱۰ هزار نفر از کارکنان شورای های حل اختلاف سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی ؛ حجت الاسلام هادی صادقی در سفر به کرمان در جمع خبرنگاران افزود: کارکنان شوراهای حل اختلاف حق بزرگی به گردن دستگاه قضایی دارند و خدمات زیادی به شکل افتخاری  ارائه داده اند و  بعضی از آنها حدود ۲۰ الی ۲۲ سال سابقه کار دارند.

وی ادامه داد: بنابراین دستگاه قضایی وظیفه دارد نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام کند و یکی از کارهای خوبی که در قانون جدید پیش بینی شده است؛ استخدام ۱۰ هزار نفر از این کارکنان است.

حجت الاسلام صادقی بیان کرد: تلاش بر این هست که با همکاری معاونت منابع انسانی و امورفرهنگی قوه قضاییه تا انتهای سال ۱۴۰۳ و یا اوایل سال آینده، آزمون استخدامی این افراد برگزار شود.

وی اظهار داشت: برای کارکنانی که از این طریق نیز استخدام نشوند، جای نگرانی  وجود ندارند و آنها به همان سبک سابق به کارشان ادامه می دهند و در شوراها فعال خواهند بود، پاداش آنها افزایش پیدا کرده است و به حد حقوق قانون کار رسیده است و بیمه آنها تداوم خواهد داشت  تا سابقه آنها کامل شود و بازنشستگی نائل شوند.

معاون قوه قضاییه با بیان اینکه تعداد کارکنان شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور ۲۷ هزار نفر است ،اظهارداشت: ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان شوراهای حل اختلاف در شورای های حل اختلاف روستایی  مشغول به کار هستند که شاغل به حساب نمی آیند.

او گفت : از حدود ۱۹ هزار نفر دیگری که داریم تعدادی از بازنشستگان هستند که آنها نیاز به استخدام و ساماندهی ندارند، حدود ۱۴ هزار نفر داریم که نیازمند ساماندهی هستند که  ۱۰ هزار نفر استخدام می شوند و بقیه هم مانند سابق ادامه کار می دهند.

اهمیت دادگاه های صلح 

همچنین معاون قوه قضاییه در آیین افتتاح مجتمع دادگاه های صلح مرکز استان کرمان ضمن بیان این مطلب که دادگاه های صلح در کنار شورای حل اختلاف قرار دارند، گفت: در استقرار دادگاه های صلح باید به شکلی اقدام شود که فلسفه ایجاد صلح و سازش در پرونده ها با همکاری شوراهای حل اختلاف محقق گردد.

حجت الاسلام صادقی افزود: قانون جدید شوراهای حل اختلاف، در زمان شهید آیت الله رئیسی به دولت رفته بود که در دوره جدید با اصلاحات و بازنگری های انجام شده، به تصویب رسیده است.

وی اظهارداشت: قضات دادگاه های صلح باید مردم را به سمت صلح و سازش سوق دهند و در این زمینه باید از ظرفیت شوراهای حل اختلاف صورت گیرد.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور با اشاره به این مطلب که شوراهای حل اختلاف، بازوی قوی دادگاه های صلح هستند، اظهارداشت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف، این شوراها صلاحیت صدور گزارش اصلاحی دارند و می توانند در انجام تحقیقات پرونده اقدام کنند.

او ضمن اشاره به این مطلب که رسیدگی های قضایی باید عادلانه ودرمانی باشد، تصریح کرد: متاسفانه نگاه کیفر گرایی بر اذهان حاکم است و باید این حصارها شکسته شده و تغییراتی ایجاد شود.

وی تعریف مجازات های جایگزین در سال های گذشته را اقدامی به منظور تغییر نگاه کیفری گرایی دانست و گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف به اصلاح گری توجه ویژه ای صورت گرفته است.

افتتاح کانون داوران حرفه ای کرمان 

در ادامه معاون قوه قضاییه در آیین افتتاح کانون داوران حرفه ای دادگستری کل استان کرمان ضمن اشاره به این مطلب که ۱۰ نقش برای کانون های داوری پیش بینی شده است، گفت: اقدامات خدماتی برای صنف خود، اقدامات قابل واگذاری از دولت به کانون های داوری، آموزش و بررسی صلاحیت داوران از جمله این موارد است.

حجت الاسلام صادقی افزود: در راستای اجرای طرح داوری، بررسی و آسیب شناسی اقدامات گذشته انجام شده است.

وی بیان کرد: یکی از آسیب های داوری در گذشته این بوده که هر فردی می توانست وارد این عرصه شود و نظارت نیز انجام نمی شده است و  این امر موجب بی اعتمادی شده بود.

او با اشاره به این مطلب که به منظور مدیریت و ساماندهی موضوع داوری، سیاست گذاری و تدوین دستورالعمل ها انجام شد، گفت: گزینش داوران حرفه ای از داوران غیرحرفه ای نیز انجام شد تا افراد شخیص از جمله قضات بازنشسته و افراد با تجربه کار قضایی در این کانون ها فعالیت داشته باشند.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور، دقت نظر و صدور آرای قوی در کانون های داوری را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید تلاش شود که تا حد امکان از صدور آرا در کانون های داوری جلوگیری شود و بیشتر به توسعه صلح وسازش پرداخته شود.

حجت الاسلام صادقی، تفکیک مداخلات دولتی، صنفی و شخصی و خصوصی در حوزه داوری حرفه ای را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این رابطه سه دسته مسئولیت ها بازشناسایی شده است.

دکمه بازگشت به بالا