اقتصادی

استقبال شرکت های فعال در حوزه چای ژاپن برای توسعه روابط با ایران

روابط عمومی/گیلان سفیر ایران در ژاپن با اشاره به استقبال شرکت‌های فعال در حوزه چای در ژاپن برای تبادل تجارب و توسعه روابط با ایران، گفت: علاوه بر توسعه و انتقال تجربه در فرآوری چای، موجبات توسعه صادرات این محصول از استان گیلان در بازارهای جهانی بیش از پیش ایجاد می شود.

پیمان سعادت امروز در نشست مشترک با استاندار گیلان که با حضور شرکت های فعال صنعت چای در کشور ژاپن به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با قدردانی از اهتمام استاندار گیلان برای حمایت جدی در راستای توسعه صنعت چای و دیگر محصولات راهبردی در بخش تولیدات استان، اظهار کرد: با توجه به برگزاری جلسات موثر و استقبال شرکت‌های فعال در حوزه چای در ژاپن برای تبادل تجارب و توسعه روابط با ایران، فضای توسعه همکاری‌های دوجانبه بسیار مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه این نشست با حضور مسئولان استان‌های گیلان، مازندران و خراسان شمالی به منظور توسعه همکاری‌ها برگزار شده، با دعوت از شرکت های فعال با تجربه و تخصص ژاپن برای سفر به این استان‌ها از جمله گیلان، خواستار عملیاتی شدن موضوعات مطروحه با عنایت به جدیت و استقبال طرفین شد.

سفیر ایران در ژاپن ابراز امیدواری کرد: در پی برپایی این جلسه علاوه بر توسعه و انتقال تجربه در فرآوری چای، موجبات توسعه صادرات این محصول از استان گیلان در بازارهای جهانی بیش از پیش ایجاد می شود.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز، با بیان اینکه سابقه چای در استان گیلان به ۱۱۰ سال قبل بر می‌گردد، گفت: چای گیلان کاملا سالم و ارگانیک است و بر اساس تحقیق صورت گرفته می توان گفت آفتی در این محصول نداریم.

وی اظهار کرد: نحوه تولید چای در گیلان با کشور ژاپن متفاوت است و بیش از ۸۰ درصد چای این استان در مناطق کوهپایه ای و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد در نواحی جلگه ای تولید می شود.

استاندار گیلان چای را از نوشیدنی‌های محبوب ایران و جهان دانست و افزود: گیلان در حوزه  تولید و بسته‌بندی چای رتبه اول ایران را داراست و شهرستان لاهیجان نیز در این استان سال گذشته به عنوان پایتخت چای ایران ثبت جهانی شد.

عباسی با بیان اینکه چای محصولی راهبردی استان است، خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت این محصول فوق العاده در گیلان و ایران، سازمانی با عنوان سازمان چای در کشور ایجاد شد که به مرکزیت گیلان و شهر لاهیجان فعالیت دارد.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۶۰ کارخانه چای برای فرآوری و بسته‌بندی این محصول عنوان کرد: در حال حاضر انواع چای سفید، سبز، سیاه و یک بخشی هم چای هلند که تخمیر شده است را تولید می‌کنیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه میانگین برداشت برگ سبز چای در ایران در هر هکتار هفت تن است، اضافه کرد: برداشت برگ سبز چای در ایران در سه مرحله چین از اردیبهشت ماه لغایت اواخر آنلاین ماه هر سال انجام می‌شود که تاکنون دو مرحله آن انجام شده است.

وی در ادامه سخنانش گیلان و مازندران را تنها مناطق چای خیز ایران دانست و ادامه داد: با وجود اینکه میزان تولید چای نسبت به مصرف آن کمتر است، اما سال گذشته بخشی از تولیدات را صادر کردیم و اکنون در تلاشیم تا با تنظیم میزان مصرف سرانه و افزایش تولید، واردات را کاهش دهیم.

عباسی با اعلام آمادگی همکاری با کشور ژاپن در حوزه چای اظهار کرد: نمایندگانی از این کشور می توانند به منظور بازدید از باغات چای، نحوه تولید و فرآوری چای و بسته بندی به گیلان سفر کنند.

وی با اشاره به شعار «مهار تورم؛ رشد تولید»، خاطرنشان کرد: برای ما مهم است که بتوانیم از ابزارهایی برای افزایش میزان تولید از نظر کمیت و کیفیت چای استفاده کنیم.

به گزارش روابط عمومی، در این نشست همچنین مدیرعامل یکی از شرکت های بزرگ و باسابقه کشور ژاپن در صنعت چای با تشریح فعالیت‌های این شرکت خواستار بازدید میدانی روند تولید محصول چای در استان گیلان شد که مورد استقبال استاندار گیلان برای توسعه روابط قرار گرفت.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به پوشش اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد می‌پردازم. با داشتن دانش عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در حوزه اقتصاد، تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا