اقتصادی

اشتیاق به واردات باعث رکود صنایع دریایی شد

سخنگوی این وزارتخانه تمایل به واردات را موجب رکود صنایع دریایی دانست و گفت: با وجود ظرفیت تولید در بخش صنایع دریایی، تنها 10 درصد از ظرفیت این صنعت استفاده می شود.

بر اساس این گزارش، امید قالیباف با بیان اینکه صنایع دریایی ظرفیت ساخت 150 هزار تن شناور و 235 هزار تن سازه های دریایی را دارد، گفت: از ظرفیت در این صنعت استفاده می شود.

وی عمده متقاضیان محصولات صنایع دریایی کیشور را بخش خصوصی، کشتیرانی و صنعت نفت عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال شرکت های نفتی در حال حاضر از 120 شناور برای سرویس دهی به سکوها و تاسیسات نفت و گاز در جزایر استفاده می کنند. از این تعداد 70 شناور وارداتی بوده و قابلیت درج آسان سازه را دارند.

به گفته سخنگوی این وزارتخانه، سکوت یکی از بهانه های خرید محصولات صنایع دریایی در کیشور است. یعنی با علم به اینکه ساخت تجهیزات و شناورهای دریایی زمان بر است پس از مدت ها تاخیر سفارش را با تحویل فوری به سازنده تحویل می دهند و در نهایت نسبت به واردات آن اقدام می کنند.

قالیباف با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر کشتی های مورد نیاز در داخل کشور قابل ساخت هستند، گفت: 53 شرکت شناور ساخت و ساز در کشور وجود دارد که می توانند کشتی هایی با ظرفیت 2000 تن تا بیش از 100 هزار تن بسازند و تعمیرات اساسی کنند اما تمایل به واردات وجود دارد. باعث رکود در صنعت شد.

وی به نقش مهم بانک ها در خروج صنایع دریایی از رکود اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل واردات شناور این است که در کشورهای دیگر بانک ها تا 95 درصد مبلغ سفارش را به خریدار یا تولیدکننده وام می دهند اما در کشور خریدار باید مبلغ را پرداخت کند.سفارش را با منابع مالی خودتان پرداخت کنید که با توجه به قیمت بالای شناور فشار زیادی به مشتری وارد می شود.

سخنگوی این وزارتخانه با اشاره به 5800 کیلومتر خط ساحلی و موقعیت ویژه ایران از نظر دسترسی به شریان های حیاتی تجارت جهانی، گفت: صنایع دریایی برای جمهوری اسلامی ایران یکی از استراتژیک ترین صنایعی است که باید به آن نگاه کرد. در یک روش جدید، نه تنها به دلیل این ظرفیت. پیش بینی می شود در اولین جلسه شورای عالی صنایع دریایی کیشور زیر نظر رئیس جمهور در خصوص سازوکارهای حمایتی برای خروج صنایع دریایی از رکود تصمیم گیری شود.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا