افت ۲۰ درصدی نسخه نویسی الکترونیک در یک ماه گذشته / لغو موقت سقف نسخه‌نویسی کاغذی

دستیار بیمه و خدمات درمانی سازمان بیمه سلامت با اشاره به برداشته شدن سقف نسخه های کاغذی به دلیل مشکلات اینترنت در یک ماه اخیر، گفت: در یک ماه اخیر به دلیل شرایط خاص کشور. و مشکلات اینترنت حدود 20 درصد کاهش نسخه های الکترونیکی داشته است، اما خدمات به صورت کاغذی و الکترونیکی نیز ادامه خواهد داشت.

دکتر مهدی رضایی در گفتگو با روابط عمومی، وی با اشاره به اینکه الزامات اجرای قانونی طرح نسخه الکترونیک در برنامه های پنجم و ششم توسعه گنجانده شده است، گفت: در ماده 74 برنامه ششم توسعه تاکید شده است که وزارت بهداشت موظف به ارائه سلامت الکترونیکی است. خدمات برای مدت 2 سال اولین اجرای برنامه قانون در خصوص تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان و سامانه های اطلاعاتی مراکز بهداشتی درمانی با هماهنگی آمار ملی ایران و سازمان ثبت احوال کشور با حفظ حریم خصوصی اجازه آنها، محرمانه بودن داده ها و اولویت شروع برنامه پزشک خانواده ارجاع، حرکت می کند. در نسخه الکترونیکی مراقبت های بهداشتی نیز به آن اشاره شده است.

وی افزود: بر این اساس سازمان بیمه سلامت نیز موظف به تحقق اهداف برنامه ششم توسعه و همچنین تکالیف قانونی مندرج در آن از جمله بند 3 ماده 67 و بند 3 ماده 70 قانون بود. به همراه بند 17 قانون بودجه سال 1397 و سیاست ها، موضع رسمی رهبری در حوزه سلامت، در راستای اجرای برنامه تجویز الکترونیکی پزشکان و حذف دفترچه های کاغذی اقدام شود. موضوع از تیرماه 1400 به تدریج شروع شد و در نهایت حذف نسخه کاغذی از ابتدای ماه اجباری شد.

کاهش 20 درصدی نوشتن الکترونیکی در ماه گذشته

و در مورد آخرین اخبار و اطلاعات در مورد نسخه الکترونیک توضیح داد: در حال حاضر وضعیت نسبتا خوبی داریم و قانون همچنان پابرجاست و میانگین 98 درصد نسخه هایی که برای ما ارسال می شود به صورت الکترونیکی است. البته در یک ماه اخیر با توجه به شرایط خاص کشور و مشکلات اینترنت، تعداد نسخه های الکترونیکی آن 20 درصد کاهش داشته است، اما خدمات ما همچنان هم به صورت کاغذی و هم الکترونیکی ارائه می شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها، وزارت بهداشت دستورالعملی نوشته است که هرگاه زیرساخت‌ها یا شبکه‌های ارتباطی دچار اختلال شد، می‌توان مسیر جایگزین یعنی نسخه را طی کرد. در چند وقت اخیر هم اعلام کرده ایم که هر جا که شبکه یا اینترنت ثابت باشد، کپی کاغذی پذیرفته می شود.

او اضافه کرد: با توجه به مشکلات اخیر اینترنت، سقف مقدار نسخه کاغذ برداشته شده و دستورالعمل ارائه شده است، در حالی که شبکه ارتباطی قطع است، نسخه های کاغذی به صورت کامل باقی می مانند زیرا خدمات رسانی به مردم نباید مختل شود.

نتیجه ادغام الکترونیک چه بود؟

رضایی درباره موضوع یکپارچه سازی سامانه های نسخه نویسی الکترونیکی گفت: طبق قانون بودجه این موضوع با وزارت بهداشت است و ما به طور کامل اعلام آمادگی کرده ایم و مرکز مدیریت فناوری و اطلاعات وزارت بهداشت در حال فعالیت است. در این زمینه و بر اساس اطلاعات، مقدمات لازم برای ادغام فراهم شده است به نظر من با توجه به اینکه از اپلیکیشن های مختلف شرکت های دانش بنیان استفاده شده است و این اپلیکیشن ها تمامی سازمان های بیمه گر را در سیستم خود گنجانده است، ادغام های دیگری نیز اجرا شده است. اما برخی مراکز و پزشکان بنا به دلایلی رغبتی به استفاده از این ظرفیت ندارند و می خواهند مستقیما از پنل های سازمان های بیمه گر استفاده کنند. به طور کلی این مشکلی نیست و تعدد هم وجود ندارد، اما این تنوع وجود دارد که پزشک چه سیستمی را برای کار انتخاب می کند یا وزارت بهداشت چه تصمیمی می گیرد.

इश्यों केडिंग देख़ी मैस्टर्ज है।

وی همچنین درباره استانداردسازی کدگذاری داروها در سازمان های بیمه گر گفت: سیستم های کدگذاری مختلفی وجود دارد و بنا به دلایلی هر سازمان بیمه ای از سیستم کدگذاری خاصی استفاده می کند اما در نهایت یک سیستم نقشه برداری دو مدل کدگذاری مختلف را با هم تطبیق می دهد و جایی برای نظارت وجود ندارد. استانداردهایی که در سطح کودکان برای کدنویسی وجود دارد کاربردهای متفاوتی دارند و لزوماً با فرمت جهانی یکسان نیستند. این در حالی است که سازمان بیمه گر نیز باید سیستم پرداختی متناسب با نظام پرداخت خود داشته باشد که بر اساس مقادیر نسبی کتاب باشد و به همین دلیل وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر در کدگذاری با هم تفاوت دارند.

وی تاکید کرد: روش های تجویز خدمات پزشکی در کشور که به صورت سنتی و کاغذی دنبال می شد، لزوماً با آنچه در نسخه الکترونیکی می گذرد، سازگاری ندارد. زیرا نسخه الکترونیکی از استاندارد بین المللی استفاده می کند. اما سیستم توصیه ها از سیستم بین المللی توصیه های روی کاغذ پیروی نمی کند و برای تبدیل شدن به آن نیاز به توسعه دارد و ما به تدریج این مشکل را حل می کنیم.

پیام پایانی

خروج از نسخه موبایل