افزایش احتمال ورود موج جدید کرونا به ایران

گزارش شفاف، Педрам пак яйн гавить: در حالی که در یک ماه گذشته یعنی 13 روز گذشته تعداد فوتی های ناشی از کرونا در کشور به صفر رسید، آمریکا، فرانسه و آلمان سه رقمی فوت کردند. به طوری که بین 14 تا 20 دسامبر تعداد مبتلایان به سویه های جدید کرونا به نام های BQ1 و BA5 با سهم متفاوت از هر سویه در ایالات متحده بالغ بر 50 درصد، در ژاپن 13 درصد، در کره جنوبی 13 درصد بوده است. فرانسه 5 درصد و در برزیل 3 درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافته است. همچنین در کشورهای افغانستان، آفریقای جنوبی، آذربایجان، آرژانتین و برزیل افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا مشاهده شده است.

وی با اشاره به روند نزولی ویروس کرونا در کشورهای ایران و هند گفت: در کشورهای ترکیه و روسیه تعداد مبتلایان روندی مشابه هفته های گذشته داشته و ثابت است.

وی ادامه داد: معمولا یک ماه پس از شیوع سویه‌های جدید کرونا در اروپا، این سویه‌ها در ایران مشاهده می‌شد، اما سویه جدید BQ1 هنوز در ایران مشاهده نشده است. اما با توجه به روند افزایشی بیماران کرونایی در جهان، احتمال موج جدید کرونا با زیرسویه های جدید Omicron در زمستان امسال در کشور افزایش یافته است.

وی همچنین گفت: با این اوصاف همه کرونا در ایران تمام شده است و در هیچ کجای دنیا. کرونا در ایران وجود دارد و با همکاری مردم و مدیریت تامین واکسن، روند کاهش را طی کرده است.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت مردم را موظف می کند سالی یک بار واکسن کرونا تزریق کنند و اگر امسال فردی واکسن کرونا تزریق نکرده است حتما باید این کار را انجام دهد. همچنین بر اساس آخرین مصوبه کمیته ملی واکسیناسیون کرونا، به تمامی افراد بالای 18 سال که دارای بیماری زمینه ای بوده و شش ماه از آخرین واکسیناسیون آنها می گذرد اکیداً توصیه می شود در اسرع وقت تذکر دهند.

بر اساس این اطلاعیه، وی گفت: متاسفانه تعداد مراجعات روزانه برای واکسیناسیون کمتر از 5 هزار نفر و ناکافی است و بر این اساس از رسانه ها و مردم می خواهیم موضوع واکسیناسیون را جدی بگیرند. به گفته کارشناسان، افرادی که علائم سرماخوردگی یا بیماری‌های تنفسی دارند حتماً باید از ماسک استفاده کنند و به سایر افراد نیز توصیه می‌شود حداقل در فضاهای بسته و متراکم از ماسک استفاده کنند.

خروج از نسخه موبایل