مدیرعامل شاگاه خیبر گفت: اگر بخواهند باشگاهداری را به شکل شفاف در کشور رونق دهند، باید حق پخش را به رسمیت بشناسند، بارها اعتراض کردیم ولی راهی برای پیگیری نداریم.
احسان ناصر مدیرعامل باشگاه خیبر خرآباد در خصوص حق و حقوق باشگاه در موضوع حق پخش تلویزیونی اظهار کرد: فدراسیون باید پیگیر این موضوع باشد و خود حاکمیت باید به این موضوع برسد. اگر بخواهند باشگاهداری را به شکل شفاف در کشور رونق دهند، باید حق پخش را به رسمیت بشناسند و این درآمد به باشگاهها پرداخت شود، در غیر این صورت این را قطعی بدانید که فساد رواج پیدا کرده و تعمدا بخشی از اقتصاد را تبدیل به اقتصاد ناسالم کردهاند. همیشه معترض بودیم ولی راهی برای پیگیری نداشتیم و متاسفانه فدراسیون فوتبال هم درآمدزاییاش از طریق دیگری است که بخشی از آن اجحاف در حق باشگاهها است و مشمول جرایمی میشود که از باشگاهها دریافت میشود.
بیشتر بخوانید:
او ادامه داد: اگر حق پخش تلویزیونی را به رسمیت نشناسیم، دیگر باشگاهداری خصوصی معنایی ندارد و اندک انگیزهها همچون تبلیغ و یا عشق به فوتبال انگیزه دقیق، درست و دائمی برای باشگاهداری خصوصی باقی نمیماند. باشگاهداری تبدیل شده به یک باشگاهداری ناشی از اموال دولتی، بیتالمال مردم که ارمغانی جز بازماندن کشور از توسعه و ایجاد تورم علیه جیب مردم ندارد. در برخی موارد معدود هم ناشی از پولهای ناسالم که بعضا شاهد رسانهای شدن آن بودیم و بخش زیادی هم اطلاع نداریم. این موضوع معادله ساده ۲ به علاوه ۲ مساوی با ۴ است و نیاز نیست زیاد راجع به آن بحث شود و فقط باید منتظر عملیاتی شدن کار صحیح بود.
مدیرعامل خیبر در پاسخ به این سوال که آیا در مورد موضوع حقپخش پیگیری کردید؟ گفت: بارها باشگاهها اعتراض خود را به انحای مختلف اعلام کردند و جلسه گذاشتند ولی فایدهای نداشت. این حق آنقدر طبیعی و قانونی است که حق مالیاتستانی برای دولت قانونی است. مثل این است که من ناصر اعلام میکنم درآمد سنگینی دارم اما سالهاست مالیات نمیدهم و هیچکس هم پیگیر آن نشود. مگر میشود من مالیات ندهم؟ یک صداوسیمای پر خرج درآمد سنگینی از فوتبال دارد ولی حق پخش را به صاحب آن پس نمیدهد.
بیشتر بخوانید:
ناصر عنوان کرد: دو الی سه بار با مقامات فدراسیون و سازمان لیگ صحبتهایی انجام شده ولی اتفاقی رخ نداده است. پیشنهاد میکنم باشگاهها یک نامه سرگشاده به مقامات ارشد بزنند تا حق پخش تلویزیونی را بتوانیم دریافت کنیم. چرا که پیش از این با روسای مختلف جمهور و مجلس مذاکراتی صورت گرفته اما همگی به نحوی به دنبال فرار از احقاق این حق طبیعی هستند. دلایل این فرار از واقعیت هم واضح و مبرهن است. همانطور که مستحضرید بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد بودجه باشگاهداری در کشور از محل بودجه دولتی (چه مستقیم و چه غیر مستقیم) است. متاسفانه به همین علت انگیزه کافی در این بخش جهت پیگیری حقپخش تلویزیونی وجود ندارد. چون مطمئنا بودجه خوب، کافی و بدون نیاز به تلاش ممارست تامین میشود در نتیجه با باشگاهداری حرفهای آنطور که در کشورهای توسعه یافته میبینید فاصله داریم ولی اگر حاکمیت به دنبال تحقق فرمان رهبری درباره همان اصل ۴۴ قانون اساسی (خصوصی سازی) است باید به دنبال تحقق حق پخش باشیم.
او اضافه کرد: خوب است که در ورزش سرمایه گذاری کنیم ولی وقتی محل درآمد مستقیم وجود دارد نباید از محلی که مربوط به سرمایهگذاری برای افزایش تولید و توسعه شرکت است بردارند و برای فوتبال هزینه آنچنانی کنند و از آن طرف درآمدی که مستقیما ناشی از فوتبال است در جیب صدوسیما برود. این موضوع اینطور است که من زورم به کسی نمیرسد و بروم از کسی که زورش کمتر است مبلغی بگیرم. حکم این عملا باجگیری پلهای متوالی شده است. فدراسیون هم در موضوع حقپخش کارش را درست انجام نداده است.
ناصر در پاسخ به این سوال که آیا حق پخش میخواهید؟ گفت: به صورت قطعی حق پخشمان را به صورت کامل میخواهیم. من پیشنهادم این است که با توجه به توسعه شبکههای مجازی، زیرساخت خوب اینترنتی و دسترسی همگان حداقل به گوشیهای هوشمند باشگاهها به یک توافقی برسند و همگی پخشها را از طریق سکوهای خوب اینترنتی داخلی موجود انجام دهند. در صورتی که دولت و مجلس توانستند این موضوع فیمابین باشگاهها و صداوسیما را حل کنند، موضوع پخش مجددا به صداوسیما برگردد. چه دلیلی دارد صداوسیما درآمدهای چند ده هزار میلیاردی از تبلیغات مسابقات لیگ برتر داشته باشد؟
مدیرعامل خیبر در پاسخ به این سوال که آیا از میزان تبلیغات محیطی باشگاهها مطلع است یا خیر به روابط عمومی گفت: به ما توضیحی داده نمیشود. برای مثال قبل از آغاز لیگ میگویند یک یا دو میلیارد ورودیتان است و باید پرداخت کنید. با فشار زیاد چک چند هفتهای از ما میگیرند و میگویند باید به صورت نقدی پرداخت شود. بارها گفتیم درآمد ما از تبلیغات محیطی چقدر است؟ در پایان فصل در نهایت یک مبلغ جزئی و آن هم به صورت تک رقم به ما اعلام میشود که سهمتان این بوده است. برای مثال سال گذشته که لیگ یک بودیم گفتند ۲۰۰ ملیون تومان حق شما از درآمدهای تبلیغاتی بوده است ولی عددی چند میلیاردی بدهی ما به سازمان لیگ بود!
انتهای پیام