اقتصادی

افزایش پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها طی دو سال گذشته

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۱۴۰ درصدی سرمایه بانک توسعه تعاون در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: این بانک طی دو سال اخیر به اندازه یک دهه گذشته به تعاونی‌ها تسهیلات پرداخت کرده است.

به گزارش روابط عمومی، بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، تاسیس بانک توسعه تعاون با هدف تقویت بخش تعاون صورت گرفت. مطابق اساسنامه بانک توسعه تعاون ۷۰ درصد منابع بانک باید در قالب تسهیلات در اختیار تعاونی‌ها قرار داده و موجب تقویت و ارتقای بخش مردمی تعاون در اقتصاد ملی شود.

در همین راستا تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون در سال ۱۴۰۱ از رشد ۴۷ درصدی در مقایسه با سال پیشین برخوردار بوده است و مانده تسهیلات در پایان سال ۱۴۰۱ نیز رشد ۳۷ درصدی در مقایسه با پایان سال پیش از آن تجربه کرده است.

۱۵ درصد تسهیلات پرداختی بانک در بخش کشاورزی، ۳۷ درصد در بخش صنعت و معدن، ۹ درصد بخش عمران و مسکن، ۳۲ درصد در بخش خدمات و ۷ درصد بخش بازرگانی بوده است

در همین راستا معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۱۴۰ درصدی سرمایه بانک توسعه تعاون در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ۲۵ درصد منابع تبصره ۱۸ توسعه اشتغال کشور به بخش تعاون تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت نظام بانکی برای حمایت از بخش تعاون گفت: بانک توسعه تعاون طی دو سال به اندازه یک دهه گذشته تسهیلات به تعاونی‌ها پرداخت کرده است.

مسکنی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۴ بانک حدود ۳۰ هزار میلیارد منابع بخش تعاون را تجهیز کردند از فعالان بخش تعاون خواست تا حساب‌های خود را در بانک توسعه تعاون متمرکز کنند.

بانک توسعه تعاون یک بانک پیشرو در زمینه عمل به مصوبه تسهیلات تکلیفی بوده است به‌ نحوی که برابر آمارها در چهار ماه ابتدایی امسال از سوی شعب بانک در سراسر کشور بیش از ۵۹۶۰ فقره تسهیلات ازدواج پرداخت شده است.

مطابق گزارش‌ها ۹۸ درصد سهمیه تخصیصی موضوع تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ بودجه در سال گذشته توسط بانک پرداخت شده و بانک توسعه تعاون در بحث پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی، اشتغال پایدار روستایی، جهش تولید مسکن، تسهیلات حمایتی کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ازدواج جوانان عملکرد موفقی داشته است.

فلسفه تاسیس بانک توسعه تعاون تشکیل یک بانک تخصصی به منظور پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط بوده است. بانک توسعه تعاون که در سال ۱۳۸۸ از صندوق تعاون به بانک تبدیل و با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیارد تومان وارد رقابت با بانک‌های بزرگتر شد اکنون با سرمایه ۶۲۰۰ میلیارد تومان به خدمت رسانی به تعاونگران و فعالان بخش تعاون ادامه می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی، بانک توسعه تعاون به عنوان یک بانک توسعه‌ای در نظر دارد در استای اجرای وظایف خود در سال جاری به بانک اول در حوزه تجهیز منابع اشتغال خُرد و متوسط مولّد و مشاغل خانگی و زودبازده تبدیل شود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به پوشش اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد می‌پردازم. با داشتن دانش عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در حوزه اقتصاد، تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا