الگوریتم رنک برین

واژه در زبان فارسی با تلفظ رنک برین و معنی رتبه‌بندی با هوش مصنوعی همراه است که به عنوان یکی از الگوریتم‌های مهم گوگل شناخته می‌شود. این الگوریتم، همواره در حال یادگیری مفاهیم مختلف بوده و در تهیه نتایج بهتر و کاربرپسندتر به گوگل کمک می‌کند. شاید از خود بپرسید یادگیری رنک برین چه سمت و سویی دارد؟ یا روی چه مباحثی عمیق می‌شود؟

به محض انتخاب لینک و ورود به سایت؛ گوگل، آنالیز خود را فعال می‌کند. اگر وقتی وارد مقاله شدید، تا یک مدت زمان مشخص به مطالعه آن بپردازید و سریعا از سایت خارج نشوید یا در گوگل دوباره عبارت مورد نظر را جستجو نکنید، امتیاز مثبت برای سایت مورد نظر ثبت می‌شود؛ به این ترتیب، جایگاهش در رتبه‌بندی گوگل بهبود می‌یابد. احتمالا می‌توانید عکس این موضوع را هم تصور کنید که اگر سریع از سایت خارج شوید و دوباره در گوگل جستجو کنید، امتیاز منفی برای سایت ثبت شده و رتبه آن تنزل پیدا می‌کند.

حتما بخوانید:

چرا گوگل، الگوریتم رنک برین را معرفی کرد؟

در ابتدا، هدف از ایجاد این الگوریتم، برطرف کردن یک مشکل ساده، اما بزرگ بود! چندین سال پیش، مشکلی که برای گوگل به وجود آمد این بود که 15 درصد کلمات کلیدی که افراد در این موتور جستجو تایپ می‌کردند، قبلا هرگز دیده نشده بود. ممکن است این‌طور تصور کنید که این درصد عدد چندان زیادی هم نیست، اما زمانی که به صورت روزانه، میلیاردها جستجو در گوگل پردازش ‌شود، 15 درصد عددی نزدیک به 450 میلیون کلمه کلیدی در روز می‌باشد. به بیانی ساده، این موتور جستجوی پرطرفدار، در یک روز برای 450 میلیون جستجو هیچ پاسخی نداشت و این موضوع بر میزان محبوبیت او تاثیرگذار بود.

قبل از آن‌که رنک برین به وجود بیاید، ربات‌ها به اسکن صفحات می‌پرداختند تا ببینند که آیا آن‌ها کلمه کلیدی دقیق و مشخصی که کاربر جستجو کرده را دارند یا خیر. اما از آنجایی که این کلیدواژه‌ها کاملا جدید بودند، گوگل قادر نبود هیچ‌گونه سرنخی از آنچه که مورد نظر کاربر بود، بیابد. امروزه این موتور جستجو، برای تعیین رتبه‌بندی سایت‌ها و محتوای آن‌ها، از بیش از 200 سیگنال استفاده می‌کند. الگوریتمی که در این مقاله معرفی کردیم، در بین این موارد، سومین سیگنال مهم محسوب می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که تولد هوش مصنوعی توانسته انقلاب بزرگی در نحوه درک سوالات طولانی و پیچیده برای ربات‌های گوگل پدید آورد.

خدمات سئو فرآیندی است که اجرای اصولی آن، سبب بهینه‌سازی صفحات سایت و در نتیجه افزایش رتبه و جایگاه در نتایج جستجو را به همراه دارد. بهبود رتبه صفحات در نتایج جستجوی کاربران، به ترتیب افزایش بازدید، جلب اعتماد کاربران، رشد کسب و کار و در نهایت افزایش درآمد را به دنبال خواهد داشت.

رنک برین چگونه کار می‌کند؟

جالب است بدانید که گوگل، هرگز هیچ توضیح خاصی در مورد چگونگی عملکرد این الگوریتم هوشمند ارائه نکرده و ما فقط می‌توانیم چیزهایی درباره پشت صحنه آن حدس بزنیم. در ادامه، مواردی از چگونگی کارکرد آن را توضیح خواهیم داد.

عملکرد جستجوی جدید

موجودیت‌های مشترک

یکی از مکانیزم‌های اصلی این الگوریتم، تشخیص و تعیین موجودیت‌ها است. اگر رنک برین متوجه شود که یک جستجو شامل همان مفاهیمی است که از قبل با کمی تغییر توسط کاربر دیگر در گوگل جستجو شده، به احتمال زیاد، نتایج یکسان یا بسیار مشابهی را به کاربران نمایش می‌دهد.

10 نمونه برتر

براساس اختراع ثبت شده‌ای که در سال 2013 انجام شد، این موتور جستجو روشی برای پاسخ دادن به سوالات با استفاده از منابع موجود در داده‌های بدون ساختار عرضه کرد. در این روش:

مانیتورینگ

لازم به ذکر است که رنک برین یک سیستم یادگیری ماشین است و برای رفع مشکل پرسش‌هایی که گوگل هرگز با آنان روبرو نشده، به وجود آمده است. در این الگوریتم، سیستم صرفا کلیدواژه‌های موجود در جستجو را در نظر نمی‌گیرد، بلکه موجودیت‌های مربوط به ساخت آن را نیز در نظر دارد. این موجودیت‌ها، شامل جستجوهای قبلی، موقعیت‌های مکانی، نوع دستگاهی که کاربر از آن استفاده می‌کند و… می‌باشد.

در این بخش از مقاله می‌خواهیم به ارتباط بین دو مفهوم فوق یعنی نوع واکنش کاربر به محتوا یا سایت و مدت زمانی که وی در یک صفحه باقی می‌ماند بپردازیم. از نظر شما آیا رابطه معناداری بین این دو مورد وجود دارد؟

پاسخ ما قطعا بله است چون در قسمت قبل هم گفتیم، هر چقدر مدت زمان بیشتری از ورود کاربر به لینک بگذرد و کلمه کلیدی مورد نظر دوباره در گوگل جستجو نشود، امتیازی مثبت برای آن سایت ثبت می‌شود. این زمانی که کاربر در صفحه یا سایت مورد نظر صرف می‌کند همان Dwell Time است که به طور کامل توسط گوگل محاسبه و کنترل می‌شود.

نحوه محاسبه دو نرخ رنک برین و زمان حضور کاربر در صفحه

تاثیر الگوریتم رنک برین بر سئو سایت

جهت برای این الگوریتم کافی است محتواهای سایت شما ساده و روان باشد تا مخاطب با یک بار خواندن آن ها را کاملا درک کند. گوگل با به کارگیری الگوریتم رنک برین دائما در حال بهتر کردن نتایج است پس شما هم برای اینکه را داشته باشید و به رتبه بندی بهتری برسید باید همواره خود را به روز نگه دارید.

پیشنهاد ویژه:

الگوریتم‌های گوگل با جمع‌آوری، تفسیر و جمع‌بندی داده‌های دنیای وب؛ تلاش می‌کنند تا نزدیک‌ترین و بهترین اطلاعات را در پاسخ به جستجوی کاربر ارائه دهند. در سال‌های گذشته الگوریتم‌های زیادی به گوگل اضافه شده که هر یک وظیفه بررسی بخش‌های مختلفی را بر عهده دارند تا در رتبه‌بندی نتایج، بهترین پاسخ را در اختیار مخاطب قرار دهند. در اواسط سال 2013 پس از اعمال برخی اصلاحات و تغییرات، الگوریتم اصلی گوگل با عنوان هامینگ برد یا  نام‌گذاری شد.

در نسخه‌های ابتدایی از الگوریتم‌های گوگل توجه ویژه‌ای به کلمات، نحوه نگارش حضور آن‌ها در صفحات اینترنتی می‌شد. در حقیقت با استفاده از الگوریتم‌های پیشین گوگل مانند پنگوئن، پاندا و….. تلاش برای یافتن بهترین ارتباط میان عبارت جستجو شده و کلمات کلیدی صفحه بود.

همین مساله موجب شده بود تا مدیران وب سایت‌ها تلاش کنند تا با تکرار یک کلمه در بخش‌های مختلف صفحه شانس خود را برای حضور در نتایج جستجو و کسب جایگاه بهتر افزایش دهند. نتیجه، چیزی جز عدم رضایت کاربران و تولید محتوای کم‌ارزش نبود. الگوریتم رنک‌برین با این هدف معرفی شد که به جای توجه به خود کلمه، مفهوم آن شناسایی شده و صفحاتی به کاربران پیشنهاد شود که بهترین پاسخ برای این مفهوم هستند.

رنک برین موجب شد تا مفهوم کلیدی جایگزین کلمه کلیدی شود.

در ادامه هر آنچه برای درک بهتر عملکرد الگوریتم رنک برین مورد نیاز است را بررسی خواهیم کرد ولی اگر فرصت کافی برای مطالعه دقیق متن را ندارید پیشنهاد میکنیم با مشاهده ویدئو زیر این الگوریتم را در 6 دقیقه بشناسید.

در پاسخ به این سؤال باید چنین گفت که، الگوریتم رنک‌برین جدیدترین راهکار گوگل برای پردازش بهتر داده‌ها و نمایش بهترین نتایج و رتبه‌بندی آن‌ها است. در اکتبر سال 2015 شرکت گوگل به‌صورت رسمی رنک‌برین را معرفی کرد که در عمل یک الگوریتم کمکی برای مرغ مگس خوار محسوب می‌شود.

الگوریتم‌های یادگیری ماشین در فرآیند کار خود به بررسی و تحلیل داده‌های موجود می‌پردازند و با استفاده از هوش مصنوعی سعی در آموزش و یادگیری از نتایج و آزمایش‌های خود دارند، به زبان ساده‌تر با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین و ترکیب آن با هوش مصنوعی، کامپیوترها و موتورهای جستجو هرروز چیزهای جدیدتری یاد می‌گیرند و هوشمندتر می‌شوند.

بررسی نحوه عملکرد الگوریتم رنک‌برین

قبل از به وجود آمدن الگوریتم رنک‌برین، تیم مهندسی گوگل یک الگوریتم ریاضی تعیین کرده بود که با استفاده از آن جایگاه نتایج جستجو تعیین می‌شد و صرف‌نظر از به‌روزرسانی‌های دوره‌ای؛ تقریباً روندی ثابت و همیشگی داشت؛ درصورتی‌که الگوریتم رنک‌برین دائماً در حال تغییر و یادگیری است.

1- شناسایی مفهوم کلیدی براساس عبارت جستجو شده

الگوریتم رنک‌برین با استفاده از هوش مصنوعی حجم بالایی از داده‌ها را به بردارهای قابل درک برای رایانه تبدیل می‌کند و زمانی که کلمه یا عبارتی را مشاهده کند که با آن آشنایی ندارد، شروع به حدس زدن در مورد آن کلمه و یا عبارات مشابه با آن می‌کند.

الگوریتم رنک‌برین به کلمات موجود در جستجوی کاربر دقت می‌کند و به تفسیر معنای کلمات می‌پردازد. سپس با بررسی منطقه جغرافیایی کاربر، تاریخچه جستجو، علایقی که کاربر درگذشته از خود نشان داده (اطلاعاتی که به‌واسطه دسترسی به گوشی هوشمند و جستجوهای شما در اینترنت دارد) و نکاتی ازاین‌دست و با استفاده از دیگر عوامل (200 عامل معرفی‌شده توسط گوگل) به رتبه‌بندی نتایج جستجو برای نمایش در صفحه اول گوگل می‌پردازد. پس به‌طور خلاصه می‌توان گفت که؛

الگوریتم رنک برین، مدلی برای تفسیر عبارت جستجو شده توسط کاربر است.

تصویر زیر به خوبی نشان می‌دهد که گوگل با توجه به عبارت جستجو شده موفق شده است منظور کاربر که همان “طراحی سایت ریسپانسیو” بوده را به خوبی درک کرده و نتایج مناسبی را در اختیار او قرار دهد.

2- بررسی رفتار کاربران پس از نمایش نتایج جستجو

عملکرد رنک‌برین فقط محدود به شناسایی مفهوم مورد نظر کاربر نمی‌شود بلکه پس از نمایش نتایج جستجو نیز تلاش می‌کند تا میزان رضایت او از آنچه نمایش داده شده است را بررسی کند. در واقع رفتار کاربر در صفحه نتایج جستجو به این الگوریتم کمک می‌کند تا درک بهتری از مفهوم مورد نظر او داشته و رتبه‌بندی نتایج جستجو را برهمین اساس تعیین نماید.

زمانی‌که جستجویی در گوگل انجام می‌شود الگوریتم رنک‌برین شروع به بررسی رفتار کاربر و جایگاه صفحات می‌کند. در این فرآیند عبارت جستجو شده، مشخصات کاربر و نتایج نمایش داده شده توسط گوگل ذخیره می‌شود. در قدم بعدی سایت‌هایی که توسط کاربر انتخاب می‌شوند و زمان حضور کاربر در هریک از آن‌ها بررسی شده و در نهایت میزان رضایت از این صفحات سنجیده می‌شود.

رفتار یک کاربر به تنهایی مورد نظر گوگل نیست بلکه همین فرآیند برای هزاران کاربر دیگر تکرار شده و براساس اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد تغییر رتبه‌بندی نتایج تصمیم‌گیری می‌شود.

رنک‌برین چه اطلاعاتی را جمع آوری و بررسی می‌کند؟

بررسی الگوریتم رنک‌برین و تاثیر آن بر نتایج جستجو به ما کمک می‌کند تا استراتژی‌هایی کاربردی و تاثیرگذار را برای کسب جایگاه بهتر شناسایی کنیم. در این بخش تلاش می‌کنیم تا برخی از فاکتورهای مهم برای الگوریتم رنک‌برین را به شما معرفی کنیم.

1- مفهوم گرایی و پاسخ گویی به سوالات کاربر

اهمیت محتوای تولیدشده در سایت‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست و شاید بهتر باشد که محتوای صفحه را به‌عنوان مهم‌ترین عامل مؤثر در سئو معرفی کنیم. با استفاده از تکنیک‌های تولید محتوا و رعایت مفهوم گرایی در متن می‌توان هر سایتی را به صدر نتایج جستجو رساند!

البته این نکته را فراموش نکنید که منظور ما، محتوای ارزشمند است، نه فراوانی یا تعداد محتوا! در فرایند تولید باید محتوایی بسازید که هدف محور باشد، پاسخگوی یک نیاز جدید باشد و یا حتی پاسخی کامل‌تر به نیازهای گذشته کاربر ارائه دهد. محتوای شما باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب را تحت تأثیر قرار داده و با ایجاد حس تعامل بازخوردهای مخاطب را دریافت کند. توجه الگوریتم رنک‌برین بر چنین موضوعاتی است و رتبه‌بندی سایت شما تحت تأثیر این عوامل صورت می‌پذیرد.

انتخاب موضوعات مناسب برای محتوا، رعایت مفهوم گرایی در متن و شناخت استانداردهای مربوط به یک محتوای پاسخ گو به صورت دقیق و کاربردی در کارگاه آکادمی وبسیما آموزش داده می‌شود.

2- فاکتورهای موثر بر رضایت کاربر پیش از ورود به صفحه

علاوه بر کیفیت محتوا، فاکتورهای دیگری نیز برای تعیین میزان رضایت کاربر از محتوای صفحه مورد توجه قرار می‌گیرند. به عنوان مثال زمانی که کاربر با استفاده از تلفن همراه خود جستجویی را انجام می‌دهد گوگل تلاش می‌کند تا صفحاتی را به او پیشنهاد دهد که نمایش مناسبی در سایزهای کوچک‌تر داشته باشند. در نتیجه طراحی ریسپانسیو سایت یکی از فاکتورهای موثر بر رضایت کاربر از صفحه خواهد بود.

پیش از آنکه سایت شما به کاربر نمایش داده شود مواردی مانند سرعت لود صفحه، نمایش صحیح در موبایل و تبلت، رعایت استانداردهای کدنویسی و طراحی زیبا و کاربردی توسط گوگل بررسی خواهند شد.

3- بررسی میزان رضایت کاربر هنگام جستجو

رنک‌برین تلاش می‌کند تا در تمام مسیر، یعنی از آغاز جستجو تا رسیدن به پاسخ نهایی کاربر را همراهی کرده و براساس رفتار او نتایج جستجو را بهتر کند. در نتیجه یکی از فاکتورهای مهم میزان رضایت کاربر از نتایجی است که به او نمایش داده شده است.

در صفحه اول گوگل معمولا 10 سایت به کاربر پیشنهاد می‌شوند که با توجه به عنوان و توضیحات آن‌ها تصمیم میگیرد کدام‌یک را انتخاب کند. میزان انتخاب یک سایت توسط کاربران را معمولا با فاکتوری به نام CTR تعیین می‌کنیم. در واقع  CTR، تعداد کلیک بر روی هر نتیجه تقسیم بر تعداد کل جستجوهای انجام شده درآن عبارت است.

علاوه بر  CTR، زمان حضور کاربر در سایت انتخاب شده (Dwell Time) و عبارتی که در بازگشت به گوگل جستجو می‌کند نیز توسط رنک‌برین بررسی می‌شود. این فاکتورها نشان‌دهنده میزان رضایت کاربر از یک سایت خواهد بود.

شناسایی این عوامل و بهینه‌سازی سایت برای افزایش نرخ CTR و افزایش زمان حضور کاربر در صفحه می‌تواند تاثیر زیادی بر جایگاه شما در جستجوهای بعدی داشته باشد. این موارد در کارگاه وبسیما به شما آموزش داده می‌شود.

4- بررسی رضایت کاربران از محتوای صفحه به صورت دوره‌ای

یکی دیگر از روش‌های تعیین رضایت کاربر از محتوای صفحه بررسی دوره‌ای تغییرات انجام شده در آن است. به عنوان مثال اگر تعداد نظرات ثبت شده در یک صفحه زیاد باشد می‌توان گفت کاربران از محتوای ارائه شده در آن رضایت داشته‌اند و با آن صفحه ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند.

در نتیجه الگوریتم رنک‌برین به صورت دوره‌ای صفحات اینترنت را بررسی کرده و میزان اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، تعداد لینک‌های خارجی به صفحه، نظرات درج شده از طرف کاربران و امتیازی که به محتوای آن داده‌اند را بررسی می‌کند. هرچقدر تعامل کاربران با سایت شما بیشتر باشد شانس بیشتری برای کسب جایگاه در نتایج جستجو خواهید داشت.

5- عبارات استفاده شده برای لینک‌سازی داخلی و خارجی

 انکر تکست همان کلمه یا عبارتی است که برای ایجاد لینک میان دو صفحه از اینترنت از آن استفاده می‌کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انوع و نحوه استفاده از آن می‌توانید به مقاله  مراجعه نمایید.

یکی از روش‌های گوگل برای درک موضوع صفحه، نحوه لینک دهی سایر صفحات اینترنتی به آن است. به عبارت دیگر زمانی‌که سایت دیگری به صفحه شما با عبارت “خرید لپ تاپ” لینک می‌دهد به کاربر و البته گوگل اعلام می‌کند که موضوع این صفحه خرید لپ تاپ است. بسیاری از متخصصین سئو تلاش می‌کنند که لینک‌های مختلفی را از سایت‌های دیگر برای سایت خود ایجاد کنند ولی عموما تمرکز آن‌ها استفاده از یک عبارت مشخص برای لینک‌سازی است.

همانطور که در نگارش محتوا باید به مفهوم گرایی و استفاده از عبارات هم‌خانواده و هم‌معنی برای توصیف موضوع صفحه استفاده کنیم در لینک‌سازی نیز باید به این موارد توجه داشته باشیم. هرچقدر تنوع عبارات لینک‌شده به یک صفحه (با موضوع و مفهوم یکسان) بیشتر باشد شانس شما برای کسب جایگاه در نتایج جستجو افزایش خواهد یافت.

رویکرد خود را به استفاده از کلمات کلیدی طولانی تغییر دهید. با استفاده از چنین رویکردی و با استفاده از الگوریتم رنک‌برین، گوگل به بهترین نحو ممکن متوجه موضوع و محتوای سایت شما می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا به‌مرور روی تک کلمه‌ها نیز رتبه کسب کنید. استراتژی‌های کاربردی برای انتخاب انکر تکست و لینک سازی‌های داخلی و خارجی در کارگاه وبسیما آموزش داده می‌شود.

6- رعایت استانداردهای نگارشی و اصول ساده‌نویسی

فاحش‌ترین اشتباه نویسندگان و مدیرانِ بسیاری از سایت‌ها این است که مقالات یا مطالبی بسیار پیچیده و یا ثقیل! می‌نویسند؛ گویی که هدف از تولید محتوا نوشتن متنی برای گوگل است و نه برای کاربر! همین موضوع باعث می‌شود که نتوانید جایگاه مناسبی را در رتبه‌بندی گوگل به دست بیاورید. با استفاده از الگوریتم مرغ مگس‌خوار و اضافه شدن الگوریتم رنک‌برین به آن، گوگل بسیار هوشمندتر از گذشته شده است.

سعی کنید همواره تلاش‌تان بر این باشد تا مطالبی ساده و روان بنویسید تا حتی مبتدی‌ترین کاربران نیز متوجه آن بشوند. نوشته‌هایی بدون غلط‌های املایی و با بیان ساده خیلی زود در گوگل جایگاه می‌گیرند.

الگوریتم رنک‌برین چه تاثیری بر صفحه جستجوی گوگل داشته است؟

تا اینجا به خوبی دریافتیم که الگوریتم رنک‌برین نقش مهمی بر رتبه‌بندی نتایج و شناسایی مفهوم مورد نظر کاربران دارد. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این الگوریتم به گوگل کمک کرده است که امکانات جدیدی را در صفحه نتایج جستجو اضافه کند. این بخش‌ها به کاربران کمک می‌کند تا بدون خروج از گوگل پاسخ خود را دریافت کنند. در ادامه نمونه‌هایی از آن را معرفی می‌کنیم.

سایتی که در رنک صفر قرار می‌گیرد یکی از 10 سایت نمایش داده‌شده در صفحه اول گوگل است. معمولاً گوگل برای جست‌وجوهایی که حالت سؤالی دارند از نمایش موقعیت صفر استفاده می‌کند.

اطلاعات دقیقی از فرآیند انتخاب سایت‌ها و محتوا برای نمایش در رتبه صفر اعلام نشده ولی معمولا سایت‌هایی در این بخش نمایش داده می‌شوند که اعتبار بسیار بالایی دارند و در محتوای خود به بررسی موردی و قدم به قدم یک سوال پرداخته‌اند.

زمانی‌که یکی از نتایج جستجو را انتخاب می‌کنید و پس از آن مجدد به همان صفحه از نتایج جستجو باز می‌گردید یک باکس مجزا در زیر آن صفحه نمایش داده می‌شود که عبارت‌های مرتبط با موضوع جستجو شده توسط شما را نمایش می‌دهد.

در این حالت الگوریتم رنک‌برین متوجه شده است که شما با مراجعه به آن صفحه پاسخ نهایی خود را دریافت نکرده‌اید و نیازمند جستجوهای دقیق‌تری هستید. در نتیجه براساس عبارتی که جستجو کرده بودید و صفحه‌ای که انتخاب کردید گزینه‌های جدیدی را پیش روی شما قرار می‌دهد.

در بسیاری از جستجوها که مفهوم آن‌ها پرسش یک سوال است، یک باکس متفاوت به کاربران نمایش داده می‌شود که شامل جستجوهایی مرتبط با موضوع مورد نظر شماست. با انتخاب هر یک از آن‌ها محتوایی کوتاه از پاسخ به همان سوال و یک لینک برای اطلاعات بیشتر نمایش داده می‌شود.

این بخش نیز با استفاده از الگوریتم رنک‌برین و براساس جستجوهای دیگری که کاربران انجام داده‌اند جمع‌آوری و نمایش داده می‌شود.

جمع بندی

الگوریتم رنک‌برین، در حال حاضر بیشتر تمرکز خود را بر روی بررسی رفتار کاربران و نمایش نتایج جستجو براساس معیارهایی مانند نرخ بازگشت سایت‌ها، زمان حضور کاربر در صفحه، نرخ کلیک CTR و … معطوف کرده است. برای کسب بهترین نتایج کافی است طبق هر تخصصی که دارید برای کاربرانتان به زبان ساده و قابل‌فهم محتوای ارزشمند تولید کنید و رفتار آن‌ها را هنگام ورود به سایت و یا حضور در صفحه آنالیز و بهینه کنید.

 

خروج از نسخه موبایل