امروز تمام بسترها برای رشد صنایع کشور فراهم است/تنها ۲۰ درصد از معادن کشور شناسایی شده است

روابط عمومی/خراسان رضوی وزیر کیشور گفت: کیشوری که بتواند در حوزه های مهم صنعتی با دیگران رقابت کند و در بین 10 کیشور برتر قرار گیرد، دلیلی برای عقب ماندن در برخی بخش ها ندارد. امروزه در عرصه صنعت و فلز نیاز به جستجوی توضیحات بیشتر احساس می شود زیرا همه بسترهای رشد فراهم است.

احمد واحدی عصر امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و فلزات در نمایشگاه بین المللی مشهد اظهار داشت: اولین مسئله در خصوص صنعت و فلز در کشور این است که باید توجه داشت که صنعت و فلز نقش بسیار مهم و بی بدیلی در رشد و توسعه کشور است. البته در برخورد با صنایع معدنی باید به گسترش این حوزه نیز توجه شود. امروزه عمده ترین بخش صادرات کشور را حوزه صنعت و فلز تشکیل می دهد. البته ممکن است در حال حاضر تولید ناخالص ملی در حوزه صنعت و معدن آنطور که انتظار می رود نباشد، اما مهم این است که صنعت و به ویژه صنایع دانش بنیان در همه زمینه ها فعال باشند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت صنعت داروسازی کیشور افزود: امروز کیشور با توجه به توانمندی های ارزشمند خود نمی تواند خود صادرکننده محصولات دارویی باشد. به همین ترتیب در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع گرمایشی رو به جلو حرکت می کنیم. زمانی که انقلاب صنعتی چهارم در جهان امروز در حال وقوع است، باید برای بهبود صنایع فکر و عمل کرد. در حال حاضر کیشور در برخی از شاخه های صنعتی پیشرفت خوبی داشته است اما در برخی زمینه ها نیز با رکود مواجه هستیم. ما باید با همت و تلاش خود بتوانیم این بخشها را از رکود خارج کنیم.

واحدی با بیان اینکه کیشور از نظر منابع معدنی بسیار غنی است، گفت: بسیاری از معادن کیشور هنوز شناسایی نشده اند. در حال حاضر میزان مواد معدنی شناسایی شده در کشور کمتر از 20 درصد است.

و با تقدیم بر زوم توجه به فیلمة‌فیدیل در خراسان رضوی گفت: خراسان پیشرفته‌ترین تمدن است. امروزه از نظر فرهنگی تمام توجهات به سمت خراسان معطوف شده است. در حال حاضر خراسان رضوی به عنوان یک نقطه تمدنی بسیار مهم در مناطق و کشورهای همجوار به شمار می رود. این نکته که قانون تمدن نوین اسلامی در منطقه بزرگ است، باید بتواند در عرصه صنعت و فلز نیز صحبت کند.

وزیر کیشور با بیان اینکه خراسان نه تنها یک قانون فرهنگی بلکه یک قانون اقتصادی در منطقه است، افزود: بنابراین توسعه سرمایه گذاری و کار در خراسان نه تنها در سطح استان، بلکه در سطح منطقه و برای توسعه تمدن ایرانی اسلامی حائز اهمیت است. بنابراین باید برای سرمایه گذاری و تولیدات جدید در این منطقه تلاش زیادی کرد. در این استان باید مقام بالاترین رهبری صنایع دانمارک به کار گرفته شود.

واحدی تاکید کرد: خراسان نه تنها در ایران، بلکه در منطقه مهد فرهنگ است و به واسطه وجود حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) نقطه تعیین کننده در جهان اسلام محسوب می شود. بنابراین، اگر خراسان رضوی در عرصه صنعت و فناوری رشد کند، می توان تلفیق فرهنگ و صنعت را مشاهده کرد; یعنی مرکز فرهنگ نیز می تواند به مرکز صنعت و فناوری تبدیل شود. این نقطه شروع تمدن است.

وی ادامه داد: تمدن زیرساختی دارد که فرهنگ است و ساختاری که فناوری است و این موضوع در صنعت متبلور شده است. اگر اینها با یکدیگر ترکیب شوند، پایه های تمدن نوین اسلامی به خوبی گذاشته شده است، زیرا تمدن جدید باید بر اساس فرهنگ اسلامی رشد کند. وقتی فرهنگ به صنعت پیشرفته، صنعت دانش بنیان و فناوری روز اضافه شود، شاهد ظهور اسلام خواهیم بود. بنابراین کسانی که در صنایع استان سرمایه گذاری می کنند باید به دو بعد اقتصادی و فرهنگی توجه کنند. یعنی سرمایه گذاری، آنها باید به فرزندان خودکفا کمک کنند و به آنها کمک کنند تمدن خود را شکل دهند.

پیام پایانی

خروج از نسخه موبایل