اقتصادی

انتظارات خود را از کاربردهای آینده ماهواره‌ها اعلام کنید

دبیر هفته جهانی فضا گفت: زمان برگزاری هفته جهانی فضایی در ایران در تاریخ 13-19 اکتبر امسال سقوط می کند و “به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی امسال ، برنامه های این هفته بصورت آنلاین و آفلاین برگزار می شود.”

به گزارش روابط عمومی ، دکتر سعید گوربانی در نشست خبری اختصاصی به هفته جهانی فضایی که توسط آژانس فضایی به طور زنده از طریق اینستاگرام پخش شد ، اضافه کرد: هفته جهانی فضا سالانه از 4 الی 10 اکتبر برگزار می شود که مربوط به 13-19 اکتبر امسال است. برای ترویج این علم در بین جمعیت ، همه کشورها برنامه هایی در این زمینه دارند.

وی روز جهانی فضا را پس از تصویب قطعنامه توسط سازمان ملل متحد در سال 1999 نامگذاری كرد. کشورهایی که دارای فناوری فضایی هستند علاقه دارند از این فناوری برای اهداف صلح آمیز استفاده کنند.

قربانی دلایل نامگذاری هفته جهانی فضا را بیان كرد: در 4 اكتبر 1957 ، اتحاد جماهیر شوروی اولین ماهواره جهان ، Spetonik-1 را راه اندازی كرد و 10 سال بعد ، در 10 اكتبر 1967 ، نخستین ماهواره آمریكا به فضا پرتاب شد. ماهواره را به فضا پرتاب کرد. پیشنهاد برگزاری هفته جهانی فضا در تاریخ 4-10 اکتبر به ابتکار اساتید و محققان ایرانی به سازمان ملل ارسال شد و این پیشنهاد در نهایت تصویب شد.

دبیرکل هفته جهانی فضا ادامه داد: در همین راستا ، انجمن هفته جهانی فضا سالانه موضوع هفته جهانی فضا را برای برنامه ریزی کلیه وقایع و فعالیت های سراسر جهان تحت این شعار انتخاب می کند.

به گفته وی ، این انجمن شعار هفته جهانی فضایی 2020 (1399) را اعلام کرد “ماهواره ها باعث بهبود زندگی می شوند”.

رئیس آژانس فضایی گفت: “با توسعه فناوری فضا ، ماهواره ها می توانند از جهات مختلفی از جمله کاربردها روی زندگی ما تأثیر بگذارند.” ماهواره ها در بخش کشاورزی خاطرنشان کردند: این منطقه برای همه چیز از کشف آفات کشاورزی گرفته تا رطوبت خاک ، هواشناسی و فرسایش خاک استفاده می شود.

قربانی با اشاره به برنامه های هفته جهانی فضا در ایران ، توضیح داد: متأسفانه شیوع بیماری کورون ویروس در ایران و در سراسر جهان بر برنامه های این هفته تأثیر گذاشته و عملا تمام جلسات و سمینارهای مربوط به پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه برنامه های این هفته در ایران عمدتا مبتنی بر گفتگو است ، گفت: امسال نیز مسابقات نقاشی برگزار می شود.

دبیرکل هفته جهانی فضا “آلو اسپوتنیک” را یکی دیگر از برنامه های این هفته در ایران خواند و در این باره توضیح داد: هدف از این رویداد شکل گیری چشم انداز آینده خدمات ماهواره ای است. بنابراین ، شرکت کنندگان مصاحبه هایی را با ماهواره ها انجام می دهند و کاربرد آینده این فناوری فضایی را توضیح می دهند.

قربانی خاطرنشان کرد و یادآور شد: ثبت وقایع فضایی از دیگر برنامه های این هفته است: در این بخش علاقه مندان با پیوند دادن به وب سایت سازمان فضایی ، رویدادهای پیشنهادی را در فضا ثبت می کنند و ما این وقایع را با نام آنها ذکر می کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا