عمومیکسب و کار ایرانیان

انفجار ویپ: آنچه که مصرف‌‌کنندگان ویپ باید بدانند

دستگاه ویپ، یک سیگار الکترونیکی است که برای ایجاد بخار (دود) استفاده می شود. اما اگر این دستگاه بیش از حد داغ شود می تواند خطرناک باشد. یک دستگاه ویپ به دلایل مختلفی مانند طراحی، اجزای ساخته شده، تنظیمات و ای جویس مورد استفاده می تواند داغ شود. افزایش دمای بیش از حد دستگاه ویپ یک مشکل جدی است که منجر به خرابی دستگاه، سوختگی پوست و حتی انفجار می شود. از این رو درک دلایل و روش های پیشگیرانه داغ شدن بیش از حد دستگاه ویپ، برای جلوگیری از گرم شدن آن ضروری است.

قیمت جویس چقدر است ؟ قیمت هر جویس یا سالت نیکوتین ، میانگین بین ۲۴۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است. بخش بعدی هزینه ی ماهیانه ، هزینه ی خرید کویل و کارتریج است. کارتریج و کویل قطعه های مصرفی دستگاه های ویپ و پاد هستند و به طور معمول ، شما با هر سالت نیکوتین ۳۰ میل یا هر جویس ۶۰ میل ، نیاز به تعویض کویل یا کارتریج دارید.

چرا دستگاه های ویپ داغ می شوند؟ دلایل داغ شدن دستگاه ویپ

دستگاه های ویپ برای تولید بخار، از گرما استفاده می کنند. این گرما از طریق کویل، که یک سیم پیچ استوانه ای شکل است، ایجاد می شود. کویل به یک ماده جاذب مانند پنبه آغشته شده است که جویس را جذب می کند. هنگامی که دستگاه ویپ روشن می شود، جریان برق از طریق کویل عبور کرده و آن را گرم می کند در نتیجه این گرما جویس را تبخیر کرده و باعث ایجاد بخار می شود.

اگر دستگاه ویپ بیش از حد گرم شود، می تواند خطرناک باشد و باعث سوختن کویل، انفجار باتری و حتی آتش سوزی شود.

در اینجا چند دلیل اصلی برای داغ شدن دستگاه های ویپ آورده شده است:

جریان هوا ناکافی

جریان هوا برای دفع گرما از دستگاه ویپ ضروری است. اگر جریان هوا محدود یا مسدود شود، گرما نمی تواند به طور موثر از دستگاه خارج شود و باعث گرم شدن بیش از حد می شود.

برای اطمینان از جریان هوا کافی، همیشه مطمئن شوید که دریچه هوا دستگاه ویپ شما باز است. همچنین، از استفاده از کویل هایی که دارای سوراخ های کوچکی برای جریان هوا هستند، خودداری کنید.

مشکلات باتری

باتری ویپ شما مانند قلب یک انسان است. بدون آن، دستگاه شما نمی تواند کار کند. اما اگر باتری شما قدیمی، آسیب دیده یا بی کیفیت باشد، ممکن است نتواند به نیازهای برق پاسخ دهد و منجر به گرمای بیش از حد شود.

از باتری های معتبر و با کیفیت استفاده کنید، آنها را بیش از حد شارژ نکنید و در معرض دمای شدید قرار ندهید.

  • در سال 2019، یک مرد در ایالات متحده در اثر انفجار باتری ویپ جان خود را از دست داد.
  • در سال 2020، یک زن در انگلیس در اثر آتش سوزی ناشی از باتری ویپ دچار سوختگی شد.

استفاده مکرر

استفاده مداوم از دستگاه ویپ (بدون دادن زمان کافی برای خنک شدن) می تواند باعث داغ شدن دستگاه ویپ شود. بهتر است هر 10-15 دقیقه یک بار دستگاه ویپ خود را خاموش کنید تا خنک شود و همچنین یادتان باشد هر 5 ثانیه یک بار پاف بزنید.

تنظیمات ولتاژ بالا

به صورت غلط (اگر خیلی بالا باشد) می تواند گرمای بیشتری را در سیم پیچ ایجاد کند و در نهایت باعث داغ شدن ویپ شود.

اگر می خواهید از تنظیمات ولتاژ بالا استفاده کنید، مطمئن شوید که دستگاه ویپ شما برای این کار طراحی شده است و ظرفیت ولتاژ بالا را دارد. همچنین، از استفاده از تنظیمات ولتاژ بالا برای مدت طولانی خودداری کنید.

شارژ بیش از حد

پس از شارژ کامل باتری، شارژر را از برق بکشید. اگر دستگاه ویپ خود را برای مدت طولانی در حال شارژ نگه دارید، می تواند باعث گرم شدن باتری شود.

خرابی دستگاه

در موارد نادر، نقص در اجزای داخلی یا مدار دستگاه می تواند باعث گرم شدن غیرعادی دستگاه شود.

اگر متوجه شدید که دستگاه ویپ شما بیش از حد گرم می شود، بلافاصله استفاده از آن را متوقف کنید. دستگاه را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود. اگر دستگاه همچنان داغ است، نیاز به متخصص تعمیرات ویپ دارد.

علایم گرم شدن بیش از حد دستگاه ویپ

گرم شدن بیش از حد دستگاه ویپ می تواند با علائم زیر مشخص شود:

این یکی از واضح ترین علائم گرم شدن بیش از حد است. اگر متوجه شدید که دستگاه ویپ شما بیش از حد داغ شده است، باید فوراً استفاده از آن را متوقف کنید.

  • بخاری که از دستگاه خارج می شود، بیش از حد گرم است

بخاری که از دستگاه ویپ خارج می شود، باید گرم باشد، اما نباید بیش از حد داغ باشد. اگر بخاری بیش از حد داغ است، این می تواند نشانه گرم شدن بیش از حد دستگاه باشد.

  • دستگاه ویپ بوی سوختگی می دهد

اگر دستگاه ویپ شما بوی سوختگی می دهد، این نشانه واضحی از افزایش دمای بیش از حد است.

در برخی موارد، گرم شدن بیش از حد می تواند باعث خاموش شدن دستگاه ویپ شود.

خطرات گرم شدن دستگاه ویپ

  1. گرم شدن بیش از حد باتری

گرم شدن بیش از حد دستگاه می‌تواند باعث خطرات جدی برای باتری شود. باتری‌های لیتیوم-یون مورد استفاده در دستگاه‌های ویپ به دمای بالا حساس هستند و در صورت گرم شدن بیش از حد، ممکن است خراب شده، نشت کرده یا حتی منفجر شوند. برای جلوگیری از این خطرات، همیشه از شارژر مناسب استفاده کنید و دستورالعمل های شارژ صحیح را دنبال نمایید.

  1. سوختگی یا جراحت

دستگاه ویپ ممکن است در حین استفاده بیش از حد داغ شده و باعث سوختگی پوست یا دهان شود. برای جلوگیری از این امر، همیشه دستگاه را با احتیاط استفاده کنید و در صورت داغ شدن بیش از حد، آن را خاموش نمایید.

  1. انتشار مواد شیمیایی مضر و تولید دودهای سمی

برخی ایجویس ها هنگام گرم شدن می توانند بخارات مضر یا سمی تولید کنند. برای کاهش خطر، همیشه از مایع های الکترونیکی ایمن و تایید شده برای دستگاه ویپ خود استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ی ما درباره را حتما بخوانید.

به یاد داشته باشید گرم شدن بیش از حد دستگاه می تواند باعث انتشار مواد شیمیایی مانند سموم مضر ای-لیکویید شود و هنگام استنشاق بخار برای سلامتی مضر باشد.

  1. خطر آتش سوزی

دستگاه ویپ در صورت داغ شدن بیش از حد می تواند منفجر شده یا آتش بگیرد. برای جلوگیری از این امر، همیشه دستگاه را در محیطی امن و دور از مواد قابل اشتعال استفاده کنید.

  1. آسیب به اجزای داخلی

افزایش دمای بیش از حد دستگاه می تواند به اجزای داخلی همانند کویل گرمایشی، فتیله یا سایر عناصر الکتریکی آسیب برساند در نتیجه باعث عملکرد ضعیف یا حتی خرابی دستگاه شود.

  1. افزایش خطر سوختگی

افزایش دمای دستگاه ویپ می تواند باعث داغ شدن بیش از حد بدنه آن شود. در صورت تماس با بدنه داغ، ممکن است باعث سوختگی یا تحریک پوست شود.

  1. خرابی دستگاه

گرم کردن مداوم و شدید دستگاه می تواند باعث خرابی آن شود. این خرابی عملکرد دستگاه را مختل می کند و باعث می شود دستگاه غیرقابل استفاده شود.

نکات ایمنی برای جلوگیری از داغ شدن دستگاه ویپ

با رعایت این نکات می توانید از گرم شدن بیش از حد دستگاه ویپ و آسیب دیدن آن جلوگیری کنید.

دستگاه ویپ خود را در معرض گرمای شدید یا مستقیم قرار ندهید: از قرار دادن دستگاه ویپ خود در زیر نور مستقیم خورشید، در ماشین گرم یا در نزدیکی وسایل گرمایشی خودداری کنید.

از قرار دادن دستگاه ویپ خود در جیب یا کیفتان در حالی که روشن است، خودداری کنید: اگر دستگاه ویپ شما در حالی که روشن است در جیب یا کیف شما قرار گیرد، ممکن است به دلیل گرمای بدن شما بیش از حد داغ شود. همچنین خوب است بدانید وقتی که دستگاه خود را از طریق بند به گردن خود آویزان کرده اید،در مقابل نور مستقیم خورشید قرار می گیرد و باعث گرم شدن آن می شود.

بین هر کام، اجازه دهید دستگاه ویپ شما کمی خنک شود: اگر به طور مداوم از دستگاه ویپ خود استفاده کنید، کویل آن ممکن است بیش از حد داغ شود؛ پس به طور میانگین هر 5 ثانیه یکبار پاف بزنید.

از کویل های با مقاومت بالا استفاده کنید: کویل های با مقاومت بالا گرمای کمتری تولید می کنند.

از ایجوس با نیکوتین بالا استفاده نکنید: ایجوس با نیکوتین بالا ممکن است باعث شود که شما به طور مداوم از دستگاه ویپ خود استفاده کنید، که منجر به گرم شدن بیش از حد دستگاه می شود. لازم به ذکر است که با افزایش غلظت نیکوتین، مقدار انرژی لازم برای بخار کردن آن بیشتر می شود و در نتیجه دستگاه ویپ زودتر داغ می شود.

چند راه حل و اقدام پیشگیرانه برای رفع مشکل افزایش دمای ویپ

در بیشتر موارد، داغ شدن ویپ جای نگرانی ندارد. با این حال، همیشه بهتر است دلایل داغ شدن ویپ خود را بررسی کنید تا از آسیب دیدن دستگاه خود جلوگیری نمایید.

دستگاه خود را به طور منظم تمیز و بررسی کنید

مطمئن شوید که دستگاه شما تمیز و عاری از هرگونه رسوبات یا انباشتگی است که ممکن است باعث داغ شدن آن شود. برای جلوگیری از داغ شدن دستگاه، باید آن را به طور منظم تمیز و بررسی کنید. برای این کار، کویل ها، مخزن و سایر اجزا را طبق دستورالعمل های راهنما تمیز کنید.

میزان استفاده و مدت زمان استنشاق را کنترل کنید

کشیدن بیش از حد طولانی یا مکرر می تواند باعث داغ شدن دستگاه شود. برای جلوگیری از این امر، از دستگاه به طور متعادل استفاده کنید و بین استنشاق ها به آن اجازه خنک شدن دهید.

در ولتاژ مناسب از دستگاه ویپ استفاده کنید

به محدوده ولتاژ توصیه شده برای دستگاه ویپ خود پایبند باشید. تجاوز از ولتاژ توصیه شده می تواند منجر به داغ شدن شود. علاوه بر این، تنظیمات و حالت های مناسب را برای دستگاه خود استفاده کنید تا دمای بهینه را حفظ کند.

وجود کویل های معیوب یا باتری ها را بررسی کنید

کویل های معیوب یا فرسوده می توانند باعث داغ شدن شوند. در صورت نیاز آنها را تعویض کنید. همچنین، مطمئن شوید که باتری های شما در شرایط خوبی هستند، به طور کامل شارژ شده اند و برای دستگاه شما مناسب می باشند.

دکمه بازگشت به بالا