اگر می خواهید پشه نیشتان نزند از این رنگها لباس انتخاب کنید

به گزارش دیلی میل، اخبار آنلاین. بر اساس این مطالعات، پشه ها جذب قرمز، نارنجی، سیاه و آبی می شوند و از رنگ هایی مانند سبز، بنفش، آبی و سفید اجتناب می کنند.

محققان بر این باورند که این به توضیح اینکه پشه‌ها چگونه صاحبان خود را پیدا می‌کنند، کمک می‌کند، زیرا پوست انسان سیگنال‌های قرمز مایل به نارنجی را بدون توجه به رنگدانه‌ها منتشر می‌کند.

جفری ریفل، استاد زیست شناسی در دانشگاه واشنگتن و نویسنده مقاله می گوید: «به نظر می رسد پشه ها از حس بویایی خود برای یافتن چیزهای اطراف خود استفاده می کنند. هنگامی که آنها ترکیبات خاصی مانند دی اکسید کربن را استنشاق می کنند، نفس می کشند و این بوی چشم آنها را تحریک می کند تا اسکن کنند و به سمت رنگ ها و الگوهای بصری خاص نسبت به صاحب هدف حرکت کنند.

این نتایج نشان می‌دهد که پشه‌ها وقتی به سیگنال‌های بصری پاسخ می‌دهند چگونه بو می‌دهند.

محققان می‌گویند دانستن اینکه چه رنگ‌هایی پشه‌ها را جذب می‌کنند می‌تواند به ساخت مواد دافع پشه، تله‌ها و سایر روش‌های بهتر دفع این حشرات کمک کند.

همیشه از من می پرسند: برای جلوگیری از نیش زدن پشه ها چه کنم؟ من همیشه گفته ام که سه علامت اصلی برای جذب پشه وجود دارد: تنفس، عرق و دمای پوست.

در این مطالعه به علامت چهارم رسیدیم که رنگ قرمز نه تنها روی لباس شما، بلکه روی پوست همه افراد است. رنگ پوست مهم نیست.

محققان در آزمایشات خود، عملکرد پشه زرد ماده به نام Aedes (Aedes aegypti) را در برابر علائم مختلف بینایی و بویایی مورد مطالعه قرار دادند.

مانند همه پشه ها، آئد فقط از ماده ها تغذیه می کند و نیش آن باعث تب دنگی، تب زرد و تب زیکا می شود.

محققان به صورت جداگانه پشه ها را با اسپری بوهای خاص و نشان دادن نمونه های بصری بررسی کردند.

در غیاب محرک‌های بویایی، پشه‌ها بدون توجه به رنگ آن، نقطه پایین محفظه را نادیده می‌گیرند، اما پس از افزودن دی اکسید کربن به محفظه، به نقاط قرمز، نارنجی، سیاه یا آبی و سبز، آبی جذب می‌شوند. ، یا نقاط آبی هنوز نادیده گرفته می شوند. مطالعات قبلی نشان داده است که دی اکسید کربن فعالیت پشه های ماده را افزایش می دهد.

مردم طول موج های مختلف نور را به صورت رنگ های متفاوت می بینند. محققان نمی‌دانند که پشه‌ها رنگ‌ها را مانند ما درک می‌کنند، اما پس از استنشاق دی اکسید کربن، بیشتر رنگ‌هایی که پشه‌ها دوست داشتند در محدوده طول موج بلند بودند.

پوست انسان، صرف نظر از رنگ آن، یک سیگنال طولانی با طول موج قرمز-نارنجی ساطع می کند. با جایگزین شدن گروه اسلحه با دست محقق، پشه ها به پرواز خود به سمت تفنگ ادامه دادند. استفاده از فیلترها یا پوشیدن دستکش های سبز برای از بین بردن سیگنال های امواج بلند باعث جذب پشه ها نشد.

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شد.

خروج از نسخه موبایل