ایجاد روشی ارزان‌قیمت برای سنجش شنوایی نوزادان

بر اساس گزارش شفاف، کنترل شنوایی نوزادان چالش برانگیز است. چون نمی توانند به پزشک بگویند چه صداهایی را می شنوند و کدام را نمی شنوند. یک سیستم جدید با استفاده از تلفن همراه، ایرپاد و میکروفون راه حلی ساده و ارزان برای این مشکل ارائه کرده است.

در بیشتر نوجوانان پیشرفته، نوزادان با استفاده از ابزارهای ویژه برای کنترل ناشنوایی آزمایش می شوند.

این دستگاه با استفاده از یک بلندگو به طور همزمان 2 صدای مختلف را در هر گوش خود پخش می کند. اگر شنوایی یک گوش نرمال باشد، سلول های مویی داخل آن در پاسخ به ترکیب امواج صوتی به لرزه در می آیند و امواج صوتی ایجاد می شود.

این دستگاه صدای بدن را ردیابی می کند و به پزشکان نشان می دهد که مشکلی برای شنوایی در گوش وجود ندارد.

متأسفانه چنین ماشین هایی بسیار گران هستند و نمی توان آنها را به طور گسترده در کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار داد. در نتیجه، اگر نوزاد ناشنوا باشد، والدین متوجه نمی شوند و مهارت های زبانی کودک رشد نمی کند. در این راستا سیستم جدیدی توسعه یافته است.

دستگاه مذکور توسط محققان دانشگاه واشنگتن ساخته شده است و در آن از دو ایرپاد استفاده شده است که دو صدای متفاوت را جداگانه پخش می کنند. این هدفون به یک دستگاه مخصوص که حاوی یک میکروفون تجاری استاندارد است متصل می شود. هنگامی که دو صدای مختلف به طور همزمان پخش می شود، این دستگاه برای شنیدن صدای سوم زیر هر گوش قرار می گیرد. این دستگاه به وسیله سیم نیز به تلفن همراه متصل می شود و اپلیکیشن خاصی روی آن فعال است.

جاستین چان محقق پژوهش ارشد گفت: صداهایی که از هر گوش خارج می شود بسیار آرام است و گاهی اگر کودک سر خود را حرکت دهد به سختی با توجه به محیط اطراف شنیده می شود. ما الگوریتم‌های موبایلی طراحی کرده‌ایم که به ما کمک می‌کنند سیگنال را با وجود نویز پس‌زمینه ردیابی کنیم. الگوریتم های ذکر شده در واقع روی هر تلفن همراهی کار می کنند و نیازی به گوشی های هوشمند پیشرفته ندارند.

این فناوری برای آزمایش شنوایی 114 نفر در 3 کلینیک شنوایی در ایالت واشنگتن استفاده شد که 52 نفر از آنها کودکان زیر 6 ماه بودند. این آزمایش نشان داد که دقت این ابزار با سمعک های معمولی برابر است و تمام بیماران کم شنوایی را شناسایی کرد.

تحقیقات در این زمینه در مجله Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

خروج از نسخه موبایل