اقتصادی

ایران می‌تواند بخشی از نیازهای انرژی جهان را تأمین کند

وزیر نفت گفت: تحریم‌کنندگان با ابزارهای تروریستی مقابله می‌کنند، می‌توانند مانع توسعه و پیشرفت ایران شوند، اما این تحریم‌ها شمشیری است که گریبان‌گیر شده است.

به گزارش روابط عمومی، جواد اوجی در سخنرانی خود در جمع اوزرا و نمایندگان حدود ۳۰ کشور جهان با اشاره به موفقیت‌های ایران در تولید نفت و گاز اظهار کرد: با وجود تحریم‌های چند ساله و ظالمانه علیه مردم ایران، توسعه نفت و گاز ایران نشده است.

وی با یادآوری اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های گازی جهان را در اختیار دارد و ذخایر گاز ایران حدود 34 تریلیون مترمکعب است و می‌تواند مهمی از نیاز جهان را بکند، افزود: ما هم‌اکنون امکان تولید روزانه یک میلیون مترمکعب گاز را داریم. زیباترین روغن نزدیک ماست، بهترین هزاره در یک روز و زیباترین روغن دنیا.

وزير نفت با بيان اينكه توان توليد گاز ما را در هشت سال آينده به 1.4 ميليارد مترمك در روز برساند، افزود: دنيا تشنه انرژي است و ايران مي‌تواند از اين نياز باشد. جمهوری اسلامی ایران در تولید و فروش گاز طبیعی سرمایه گذاری کرده است. ایران در چهارراه ترانزیت انرژی جهان در حالی که در شمال ایران تولیدکنندگان بزرگی مانند روسیه و ترکمن قرار دارند و در جنوب نیز قطر گرفته است و ما انتقال این منابع به منابع مصرفی را هم در اختیار داریم.

ضرورت بهره مندی مردم جهان از نعمت انرژی

اوجی با اشاره به لزوم بهره مندی مردم جهان از نعمت انرژی گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد همه مردم جهان از این نعمت خداوندی بهره‌مند شوند و با زیرساخت‌های خوب و قوی، آمادگی کشور را برای همکاری در همه بخش‌های توسعه، تجارت و انتقال نفت و گاز به کار بگیرند. جهان و منطقه اعلام می‌کنیم.

وی به نمایشگاه نمایشگاه بزرگ نفت و گاز ایران اشاره کرد و بومی‌ بودن فناوری‌های انرژی در ایران را فرصتی برای همکاری‌های مشترک با منطقه دانست و گفت: انتقال گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان می‌تواند برای همه همسایه‌ها تکرار شود. ما کارهای خوب زیادی برای انجام دادن داریم، کارهای خوب زیادی برای انجام دادن داریم، کارهای خوب زیادی برای انجام دادن داریم و کارهای خوبی برای انجام دادن داریم.

وزیر نفت اظهار کرد: ما حتی گازی را که در پرداخت پول ما تأخیر دارند، قطع نمی‌کنند و از همه کشورها و شرکت‌های علاقه‌مند برای سرمایه‌گذاری در بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، همچنین انتقال و انتقال حامل‌های انرژی می‌کنیم.

اوجی به انرژی‌های پاک را از اولویت‌های کشور دانست و گفت: امسال حدود هزار مگاوات انرژی پذیرنده انرژی تولید می‌کند و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا چهار سال آینده این مقدار به ۴۰۰۰ مگاوات می‌رسد.

وزیر نفت دیروز (چهارشنبه، ۱۱ خردادماه) برای شرکت در رویدادهای هفته انرژی باکو و مقابله با مقام‌های حاضر در این رویداد بین‌المللی سه روزه، عازم آذربایجان شد.

این اولین بار است که انرژی رسمی جمهوری آذربایجان مورد بازجویی قرار می گیرد. نمایشگاه نفت‌و گاز کاسپین نمایشگاهی است که پس از استقلال جمهوری آذربایجان سالانه به‌صورت مداوم برگزار می‌شود و بیش از ۲۵۰ شرکت از سراسر جهان را گردهم خواهد آورد.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا