ایرلند برای تعلیق یکجانبه تجارت با «اسرائیل» منتظر اروپا نمی‌ماند

تعلیق

نخست وزیر ایرلند اعلام کرد این کشور منتظر تصمیم اتحادیه اروپا نخواهد ماند و ظرف مدت چند هفته، فرآیند تعلیق یکجانبه تجارت با «اسرائیل» در زمینه محصولاتی که درمنطقه اشغالی کرانه باختری تولید می شوند را آغاز خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی، ایرلند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که از اتحادیه اروپا و «اسرائیل» خواسته است تا «شورای انجمن» را بر سر نگرانی های حقوق بشر در غزه برگزار کنند.

سیمون هریس، نخست وزیر ایرلند، در آستانه نشست اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در بروکسل به خبرنگاران گفت: ایرلند اکنون، در چارچوب رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری در ژوئیه، منتظر نخواهد ماند تا همه کشورها در اروپا، در مورد موضوع تجارت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اقدام کنند. دادستان کل کشور قرار است توصیه رسمی خود را در این زمینه درهفته آینده صادر کند که تشریح خواهد کرد این کشور چه اقدامی می تواند انجام دهد.

نخست وزیر ایرلند گفت: با توجه به تعهدی که رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری برعهده همه ما گذاشت تا هر کاری می‌توانیم برای پایان دادن به آنچه اشغال غیرقانونی و خلاف قانون است انجام دهیم، می‌خواهیم ببینیم که آیا اکنون می‌توانیم در زمینه محدودیت‌های تجاری مربوط به سرزمین‌های اشغالی فلسطین، اقدامی انجام دهیم.

دولت ایرلند امیدوار است بتواند لایحه سرزمین‌های اشغالی را که برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، اما دادستان کل کشور آن را مغایر با قانون تجارت اتحادیه اروپا اعلام کرد، رای گیری کند. این امید وجود دارد که رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری، زمینه‌های قانونی لازم را برای این لایحه فراهم کند.

اروپا از اهرم‌های در اختیار خود استفاده نمی کند

دوبلین در حالی این تصمیم را گرفته که درخواست اتحادیه اروپا برای تشکیل شورای همکاری با «اسرائیل» برای بحث درباره پایبندی این رژیم به حقوق بشر در مداخله نظامی خود در غزه، پنج ماه پس از صدور رسمی آن توسط این اتحادیه، بی پاسخ مانده است.

توافق تجاری اتحادیه اروپا و «اسرائیل» که به عنوان «توافقنامه انجمن» هم شناخته می شود، اجازه می دهد تا در صورت نقض حقوق بشر، محدودیتهای تجاری دوباره اعمال شوند. اما رژیم صهیونیستی با برگزاری نشست برای بحث درباره حقوق بشر مخالفت کرده و در عوض پیشنهاد کرده است که دیداری منظم برای بررسی کل توافق تجاری در نیمه دوم سال برگزار شود.

با این حال، جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، دوشنبه هفته جاری اذعان کرد: بعید به نظر می رسد چنین نشستی قبل از اواسط نوامبر برگزار شود. این مقام اروپایی در اوایل دسامبر، از سمت خود کناره گیری خواهد کرد.

یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا که مایل نبود نامش فاش شود، هفته گذشته اظهار کرد: اتحادیه اروپا «پیش نویس دستور کار» را پیشنهاد کرده و همچنان در حال مذاکره با «اسرائیل» است.

 بروکسل در حال حاضر تحریمهایی را علیه تعدادی از شهرک نشینان اسرائیلی که مسئول حملات به جوامع فلسطینی در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی هستند، وضع کرده است. بورل همچنین پیشنهاد کرده است که دو وزیر اسرائیلی تحریم شوند.

بر اساس گزارش یورونیوز، از نظر هریس که روز پنجشنبه در نشست سران اتحادیه اروپا نیز شرکت خواهد کرد، ناکامی این بلوگ در برگزاری نشست با «اسرائیل» نشان می‌دهد که «اروپا هنوز از هر اهرمی که در اختیار دارد» برای «آتش‌بس در غزه» استفاده نکرده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا