اقتصادی

بررسی دو فوریت لایحه ضد تورمی دولت

بررسی لایحه اضطراری برای مقابله با تورم کشور

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تصویب لایحه ضد تورمی تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های تولید و کاهش تورم خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، امید قالیباف با اشاره به بررسی فوری لایحه اصلاحی بودجه 1401 افزود: بر اساس این لایحه ضد تورمی، عوارض گمرکی مواد اولیه، قطعات، ماشین آلات و تجهیزات تولیدی از 4 درصد کاهش می یابد. به 1 درصد
سخنگوی این وزارتخانه ادامه داد: در صورت تصویب نهایی این لایحه، 70 درصد از واردات مستقیم مربوط به تولید مشمول کاهش عوارض گمرکی می شود.
قالیباف در تشریح جزئیات لایحه ضد تورمی دولت گفت: در بند 7 قانون بودجه 1401 مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی مبنای محاسبه حق نهاده ها تاکید شده است که با توجه به تحولات بین المللی از جمله افزایش قیمت جهانی کالاها و همچنین مسائل داخلی مانند نوسانات قیمت ارز و افزایش قیمت مواد اولیه در بورس و حذف معافیت های گمرکی ماشین آلات و تجهیزات، اجرای این قانون است. بخشی از قانون بودجه باعث افزایش هزینه تولید و در نهایت افزایش تورم می شود. از این رو دولت دو فوریت لایحه کاهش عوارض گمرکی از 4 درصد به 1 درصد (برای کالاهایی که حقوق ورودی آنها 10 درصد است) به شورای اسلامی ارائه کرد.
مشاور رسانه ای وزیر کشور با اشاره به اهتمام مشترک دولت و مجلس برای اجرای سیاست های حمایتی از محیط تولید و تجارت کشور، خاطرنشان کرد: این لایحه موجب کاهش 28 هزار میلیارد تومانی درآمدهای بودجه دولت می شود. انتشار و فروش اوراق بهادار مالی ارائه خواهد شد، اما کاهش بهای تمام شده تولید نقش زیادی در کنترل تورم خواهد داشت.
وی با بیان مثالی گفت: اگر در سال 1400 کالایی به ارزش 1400 هزار دلار وارد می شد، تولیدکننده با احتساب 10 درصد حقوق ورودی باید 420 هزار تومان ترخیص به قیمت 4200 تومان می پرداخت، در حالی که طبق بودجه در نظر گرفته شده بود. طبق قانون امسال این مبلغ به بیش از 2 میلیون و 500 هزار تومان افزایش می یابد. یعنی حدود 6 برابر هزینه رهاسازی مواد اولیه واحدهای تولیدی است.
قالیباف در پایان با اشاره به مصوبه هیات وزیران مبنی بر کاهش سود بازرگانی در سال جاری گفت: در صورت تصویب نهایی این لایحه، همان کالاها هزار دلار با نرخ سود بازرگانی قیمت خواهند داشت. یک درصد و عوارض گمرکی با نرخ سامانه مبادلات الکترونیکی (ETS) با 500 هزار تومان آزاد می شود.
پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا