علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

بهترین درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان

با توجه به اهمیت و شیوع ریزش مو، پیشگیری و مدیریت آن از اهمیت ویژه برخوردار است. درمان ریزش مو شامل مجموعه‌ای از روش‌ها و تدابیر است که به منظور تقویت موها، بهبود سلامت موها و کاهش ریزش آنها انجام می‌شود. این روش‌ها شامل تغذیه سالم و متعادل، مراقبت مناسب از مو، استفاده از محصولات مراقبتی که شامل شامپوها، روغن‌ها، ماسک‌ها و سرم‌ها است، استفاده از محصولات ضد ریزش و تقویت کننده مو، مدیریت استرس و انجام فعالیت‌های روانشناختی و آرامش بخش، و در صورت لزوم مشاوره با متخصصین در زمینه روش‌های درمانی مانند مصرف داروها و درمان‌های پزشکی است. در ادامه راهکارهای مهم و موثر خانگی برای جلوگیری از ریزش موی شدید آورده شده است

ریزش موی شدید در زنان چگونه است؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد روش‌های درمان خانگی ریزش موی شدید در زنان توضیح دهیم ابتدا باید بدانید اصلاً طاسی الگوی زنانه چیست. اگرچه به ندرت پیش می‌آید که زنان به کچلی کامل برسند، اما کم پشت شدن مو در آنها بسیار رایج است. به طور کلی پزشکان الگوی طاسی زنانه را به 3 گروه تقسیم می‌کنند:

نوع I. این زمانی است که مقدار کمی ریزش مو در اطراف خط رویش مو (به ویژه جلوی سر) شروع می‌شود.

نوع II. این شامل باز شدن فرق مو و افزایش ریزش مو در اطراف این ناحیه است.

نوع III. در این حالت در سرتاسر پوست سر ریزش مو رخ می‌دهد به طوری که اگر از بالا به سر بیمار نگاه کنید در تمام نواحی آن بخش زیادی از پوست سر را می‌بینید.

طاسی الگوی زنانه می‌تواند به طور طبیعی و در اثر افزایش سن و یا حتی مسال ژنتیکی، در اثر مصرف دارو و انواع بیماری‌ها، تغییرات هورمونی در بارداری و یاسئگی و … رخ دهد. ریزش مو به طور کلی از سن 30 سالگی به بعد در زنان آغاز می‌شود و به جز در زمانی که علت ریزش ژنتیکی باشد، امکان رشد دوباره‌های موها وجود دارد.

ریزش مو با الگوی مردانه

دلایل انواع ریزش مو با الگوی مردانه عبارتند از:

  • ژنتیک
  • سرطان ها
  • تیروئید
  • مصرف داروهای خاص
  • اختلالات تغذیه ای
  • سطح بالای هورمون جنسی به نام آندروژن

ریزش مو با الگوی زنانه

احتمال کچلی کامل زنان بسیار کم است. در واقع ریزش مو در زنان بیشتر به شکل تنک و نازک شدن موها رخ می دهد. پزشکان معمولا الگوی ریزش مو زنانه را به سه دسته کلی تقسیم بندی می کنند:

نوع I. زمانی است که تنها تعداد کمی از موهای اطراف سر نازک می شوند.

نوع II. مشابه با ریزش مو نوع یک است که در فضای بزرگتری رخ می دهد و تعداد موهای نازک شده نیز افزایش پیدا می کنند.

نوع III. موهای تمام سر نازک می شوند و پوست کف سر به خوبی قابل رویت است.

ریزش مو با الگوی زنانه می تواند به صورت طبیعی رخ دهد. ژنتیک، عوارض جانبی داروها، روش های درمانی خاص و یا تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا یائسگی از جمله عوامل به وجود آورنده این عارضه هستند. زنان در دهه 20 زندگی خود کمتر دچار ریزش مو می شوند. معمولا این علایم در دهه های 40 و 50 به بعد مشاهده می شوند.

برای درمان سریع ریزش مو چی خوبه ؟

ریزش مو یکی از مشکلات شاغل بسیاری از افراد است و بسیاری از عوامل همچون تغذیه نامناسب، استرس، برخی بیماری‌ها و عوامل ژنتیکی می‌تواند باعث آن شود. برای پیشگیری و درمان ریزش مو روش‌های مختلفی وجود دارد، به‌عنوان مثال:

۱. تغذیه سالم و استفاده از مواد غذایی که به رشد و تقویت موها کمک می‌کنند، مانند غذاهایی که شامل ویتامین‌های A و C، آهن و پروتئین هستند.

۲. استفاده از شامپو و محصولات مراقبتی برای موها، که حاوی مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند و موها را از شکنندگی و آسیب دیگر محافظت می‌کند.

۳. استفاده از شامپوهایی که در فرمولاسیون آنها از مواد طبیعی مانند آلوئه‌ورا، نعناع و چای سبز استفاده شده است، می‌تواند به بهبود سلامت موها و پیشگیری از ریزش آنها کمک کند.

۴. مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای که حاوی موادی مانند روغن‌های غنی از اسیدهای چرب، اسیدفولیک و بیوتین هستند، می‌تواند به رشد موها و پیشگیری از ریزش آنها کمک کند.

۵. مصرف داروهایی که به توسط پزشک تجویز شده و برای افرادی که با مشکل ریزش مو مواجه هستند، مناسب هستند.

روش های درمان سریع ریزش مو

استفاده از رزماری در درمان سریع ریزش مو

استفاده از رزماری یکی از روش های قدیمی و مرسوم در درمان سریع ریزش مو است. این ماده دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی است. علاوه بر این طبق تحقیقات انجام شده، رزماری با تأثیری که بر بافت عصبی می گذارد، سبب بهبود اعصاب آسیب دیده می شود. ماده ای که در رزماری وجود دارد و باعث ترمیم اعصاب آسیب دیده و درمان سریع ریزش مو می شود، کارنوسیک اسید نام دارد. این گیاه با افزایش جریان خون پوست سر، باعث غذارسانی مناسب به فولیکول های مو و تقویت ریشه مو و جلوگیری از ریزش آن می شود. در منابع علمی بیان شده است که رزماری خواصی برابر ماینوکسیدیل دارد. در واقع تأثیر رزماری بر درمان ریزش مو شبیه ماینوکسیدیل است؛ اما بسیاری از عوارض جانبی آن را ندارد.

خشکی پوست سر، خارش سر، شوره سر، رشد موهای زائد در سایر بخش های بدن، افزایش ضربان قلب برخی از عوارض جانبی ماینوکسیدیل هستند که هیچکدام از آن ها در رزماری مشاهده نشده است. بنابراین شما این امکان را دارید که از خواص اعجاب انگیز رزماری در درمان سریع ریزش مو استفاده کنید، بدون اینکه هیچکدام از عوارض جانبی ماینوکسیدیل،  فیناستراید  و بسیاری از داروها و شامپوهای شیمیایی را تجربه کنید. در سواحل مدیترانه رزماری به طور گسترده برای رشد موها و پرپشتی آن ها استفاده می شود.

روغن­ های ارگانیک مثل روغن نارگیل

ماساژ روغن نارگیل روی پوست سر و موها باعث نرم شدن ساقه مو و از بین رفتن شکنندگی موها می ­شود. اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل مثل لوریک اسید، به داخل ساقه موها نفوذ کرده و فرایند تخریب پروتئین­ ها را کاهش می­ دهد. با توجه به جنس موهایتان ماساژ روغن نارگیل را در روتین نگهداری از موهای خود قرار دهید. اگر موهایتان چرب است، پیش از استحمام و شب­ ها روغن نارگیل را به کف سر و ساقه موها ماساژ دهید. اگر موهای خشکی دارید، علاوه بر ماساژ روغن قبل از استحمام، بعد از استحمام نیز روغن نارگیل را به ساقه موهای خود زده و موهای خود را حالت دهید. این روغن باعث کنترل چربی مو می­ شود. تاثیر دیگر روغن نارگیل کمک به سالم­ تر شدن فولیکول­ های مو و در نتیجه کاهش ریزش مو در اثر تقویت میکروبیوم پوست سر است. علاوه بر روغن نارگیل، روغن ­های آرگان و سیاه دانه نیز قابل استفاده­ هستند. البته روغن آرگان با توجه به قیمت بالایی که دارد، بهتر است بعد از شستشوی موها استفاده شود.

حنا موثر برای ریزش مو

استفاده از حنا به گذشته­ های دور برمی­ گردد. همه افراد از تاثیر حنا بر ضخامت ساقه مو و نرمی موها باخبر هستند اما رنگ حنا باعث می­ شود کمتر در میان افراد محبوب باشد. برای تقویت و رطوبت ­رسانی به موهای خود می­ توانید از حنای بی ­رنگ استفاده کنید و با بهره ­مندی از خواص حنا، نگران رنگی شدن موهای خود نباشید.

روغن زیتون

روش دیگر جلوگیری از ریزش مو با روغن زیتون است. روغن زیتون از تولید هورمون مسئول ریزش موی شدید (DHT) جلوگیری می‌کند که در نتیجه می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب برای درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان باشد و باعث رشد سالم مو می‌شود. روغن زیتون سرشار از درصد قابل توجهی از آنتی اکسیدان است که باعث رشد بهتر موها می‌شوند. آنها از ریزش مو جلوگیری کرده و منجر به پرپشت شدن تدریجی آنها می‌شوند.

روغن ماهی

مصرف اسیدهای چرب امگا می‌تواند به بهبود موهای شما از درون کمک کند، زیرا سرشار از مواد مغذی و پروتئین است. مصرف این روغن حاوی امگا 3 و آنتی اکسیدان، به بهبود تراکم و قطر موها کمک می‌کند. همچنین ریزش مو را کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب امگا به سلول‌هایتان کمک می‌کنند تا به درستی کار کرده و می‌توانند ایمنی را تقویت کنند و منجر به شادابی مو شود.

جینسینگ

مصرف مکمل‌های جینسینگ می‌تواند با تحریک فولیکول‌های مو باعث رشد مو شود. جین سنوزیدها اجزای فعال موجود در جینسینگ هستند و تصور می‌شود که می‌توانند اثر مثبتی بر رشد مو داشته باشند. گیاه جینیسینگ و عصاره‌ی آن نه تنها در انواعی از محصولات شوینده و مراقبت از مو وجود دارد بلکه می‌توانید به صورت عصاره از عطاری نیز تهیه کنید.

روغن رزماری

تاثیر روغن رز ماری در بهبود رشد مو حتی از بهترین قرص ضد ریزش مو برای زنان نیز بهتر است. تنها کافی ست چند قطره روغن رزماری را در یک روغن گیاهی مانند روغن آرگان یا روغن جوجوبا مخلوط کنید و قبل از آبکشی آن را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید. می‌توانید این کار را چند بار در هفته انجام دهید. همچنین می‌توانید روزانه چند قطره روغن رزماری را به شامپو و نرم کننده خود اضافه کنید. با این حال، نباید روغن‌های ضروری را مستقیماً روی پوست استفاده کنید و همیشه باید آنها را در روغن حامل یا شامپو مخلوط کنید. از این روغن می‌توانید به عنوان گزینه‌ای برای درمان خانگی ریزش مو شدید در مردان نیز استفاده کنید.

مزوتراپی مو

امروزه استفاده از مزوتراپی مو برای جلوگیری و درمان ریزش مو بسیار رایج است. البته مزوتراپی فقط محدود به مو نیست و نوعی درمان تزریقی با سرنگ است با حداقل تهاجم. در مزوتراپی مواد تقویتی که کاکتیل یا کوکتل نام دارد، شامل ویتامین ­ها، هورمون­ ها، فاکتورهای رشد، داروهای مختلف و آنزیم ها است که به درم یا لایه میانی پوست سر تزریق می­ شود.

نوع و برند کوکتل مزوتراپی بعد از بررسی وضعیت موها، جنسیت و شرایط شما توسط پزشک متخصص تعیین می­ شود. مثلا ماینوکسیدیل و بوفلومدیل که از داروهای اتساع دهنده عروق هستند و برای افزایش گردش خون کاربرد دارند. ویتامین C، B5 و بیوتین که به ترتیب آنتی اکسیدان، محرک تقسیم سلولی و تنظیم کننده ترشح چربی هستند. موادی مانند منیزیم، زینک و سلنیوم مواد معدنی مورد نیاز رشد موها هستند و کلسی تونین از هورمون­ های طبیعی افزایش دهنده گردش خون است. یکی از ترکیب­ های پرکاربرد در مزوتراپی ترکیب لیدوکائین (داروی بی­ حسی موضعی با خاصیت جلوگیری از ریزش مو)، بوفلومدیل، سیلیکون (ماده طبیعی موجود در تارهای مو که با افزایش سن کاهش می­ یابد و در سنین بالا از علل ریزش مو) و مولتی ویتامین است.

دکمه بازگشت به بالا