علمی و پزشکی

تاثیر ویتامین k بر سلامت قلب

گزارش ها و نقل قول های شفاف از STDsیک مطالعه اخیر توسط محققان استرالیایی نشان داد افرادی که رژیم غذایی غنی از ویتامین K دارند تا 34 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک هستند.

محققان داده های بیش از 50000 نفر را که در یک مطالعه 23 ساله درباره رژیم غذایی، سرطان و سلامت شرکت کرده بودند، بررسی کردند.

آنها می‌خواستند بدانند افرادی که ویتامین K زیادی مصرف می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط با تصلب شرایین هستند.

دو نوع ویتامین K در رژیم غذایی ما وجود دارد: ویتامین K1 که عمدتا در سبزیجات برگ سبز و روغن های گیاهی یافت می شود و ویتامین K2 در غذاهای تخمیر شده مانند گوشت، تخم مرغ و پنیر.

این مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین ویتامین K1 را دریافت کردند، 21 درصد کمتر به دلیل بیماری قلبی عروقی مرتبط با تصلب شرایین در بیمارستان بستری شدند. ویتامین K2 نیز خطر بستری شدن در بیمارستان را تا 14 درصد کاهش داد.

مصرف ویتامین K با کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی عروقی مرتبط با آترواسکلروز، به ویژه بیماری شریان های محیطی همراه است. بیماری شریان محیطی باریک شدن شریان های محیطی است. در این بیماری شریان های مرکزی مانند رگ های قلب یا مغز آسیب نمی بینند.

دکتر نیکولا بوندونو، محقق و نویسنده ارشد این مطالعه در دانشگاه آدیس آبابا می گوید: نتایج این مطالعه نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین K نقش مهمی در پیشگیری از تصلب شرایین و بیماری های قلبی عروقی در انسان دارد.

اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک کامل این فرآیند مورد نیاز است، اما ما معتقدیم که ویتامین K با محافظت از تجمع کلسیم در شریان های اصلی بدن که منجر به کلسیفیکاسیون عروقی می شود، نقش مهمی در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ایفا می کند. .

دکمه بازگشت به بالا