استانی

تشکیل نظام مبتنی بر ولایت‌ فقیه دستاوردی عظیم است

روابط عمومی/سمنان آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری یکی از دو نامزد تایید صلاحیت‌شده برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان سمنان است. او معتقد است که مرحله دوم پس از انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، یعنی نظام مبتنی بر ولایت‌ فقیه است که دستاوردی عظیم و بسیار متفاوت با حرکت‌های قبلی جامعه شیعه است.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در سال ۱۳۴۰ در قم و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. آیت الله میرباقری که سابقه عضویت در مجلس خبرگان رهبری را دارد، در دوره پنجم خبرگان توسط مردم استان البرز به‌عنوان یکی از نمایندگان این استان راهی مجلس خبرگان رهبری شد. او ریاست فرهنگستان علوم اسلامی قم را نیز در کارنامه و سوابق اجرایی خود دارد.

از آیت‌الله میرباقری به‌عنوان یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه و از نظریه‌پردازان در باب نسبت بین علم و دین نام برده شده است.

یکی از مباحث مهم درس خارج فقه ایشان در سال‌های اخیر بحث ولایت فقیه بوده که در ۸۰ جلسه ارائه کرده و در آن مبانی فقهی، کلامی و جامعه‌شناختی ولایت‌ فقیه تبیین و تشریح شده است. او در درس خارج «مبانی فقه حکومتی» زوایای نوینی را در اندیشه فقه حکومتی ارائه کرده است.

آیت‌الله میرباقری به انقلاب اسلامی از دو منظر می‌نگرد و معتقد است: انقلاب اسلامی در مرحله اول با نظام پادشاهی ۲۵۰۰ ساله و رژیم وابسته به نظام سلطه جهانی مواجه بود و در چنین موقعیتی حضرت امام (ره) پرچمدار عبور از این وضعیت شدند و جامعه شیعه را یک مرحله جلو بردند. مرحله دوم پس از انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، یعنی نظام مبتنی بر ولایت‌ فقیه است که دستاوردی عظیم و بسیار متفاوت با حرکت‌های قبلی جامعه شیعه است.

وی گفته است: حضرت امام (ره) در مرحله‌ اول بساط پادشاهی را جمع کردند و در مرحله‌ بعد، طرح جامعه شیعه و حکمرانی اسلامی را که در ادامه باید جامعه اسلامی را بسازد، پیش بردند. در زمان امام راحل این دو مرحله که شامل پیروزی بر نظام سلطنتی و سپس عبور انقلاب از مرزهای جغرافیایی به کل جهان و ایجاد یک نظام اسلامی بود، محقق شد و در ادامه رهبری معظم انقلاب نیز به تئوریزه کردن و تبیین سه مرحله دولت‌سازی، جامعه اسلامی و تمدن‌سازی پرداختند.

میرباقری مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قرار گرفته است. همچنین به‌تازگی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان سمنان درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری بیانیه‌ای را منتشر و از آیت‌الله میرباقری حمایت کرده است.

به گزارش روابط عمومی، استان سمنان یک کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد و دو نامزد برای رقابت در این حوزه تایید صلاحیت شده‌اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا