تصمیمات خوب برای میزبانی از زوار اربعین در «خسروی»

روابط عمومی/کرمانشاه جلسه ستاد اربعین استان کرمانشاه با حضور رییس ستاد مرکزی اربعین برگزار شد. جلسه‌ای سه ساعته که در نهایت به تصویب اعتبار بیش از ۷۱۳ میلیارد تومانی برای میزبانی بهتر از زوار اربعین در مرز خسروی ختم شد.

به گزارش روابط عمومی، طهماسب نجفی معاون عمرانی استانداری کرمانشاه، امروز(۲۵ خرداد) در ابتدای این جلسه به تشریح مهمترین پروژه‌های اربعین پرداخت و افزود: حوزه راه یکی از مهمترین حوزه های اربعین است، چرا که تردد راحت و سلامت زوار را در پی دارد.

وی با اشاره به ورود زوار از چهار محور به استان کرمانشاه، گفت: حدود ۷۰ درصد زوار برای رسیدن به مرزهای خسروی و مهران از جاده‌های کرمانشاه استفاده می‌کنند و همین بار ترافیکی سنگین موجب آسیب محورهای استان شده است.

نجفی گفت: ۳۳۰ کیلومتر از محورهای استان در مسیر تردد زوار است که بخش بسیاری از آن نیاز به روکش آسفالت دارد.

وی افرود: دو قطعه از بزرگراه کربلا هم به طول ۲۱ کیلومتر باقی مانده که در صورت تامین اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی، می توانیم ۱۰ کیلومتر آن را تا اربعین به بهره‌برداری برسانیم.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: محور سنقر-بیستون هم قرار بود چهاربانده شود که برای تکمیل این پروژه هم ۱۱۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

نجفی در ادامه به وضعیت فرودگاه کرمانشاه هم اشاره و تصریح کرد: تکمیل باند فرودگاه ۹۰ میلیارد تومان اعتبار از برنامه و بودجه دارد که نیاز داریم تاکید دوباره‌ای در خصوص تخصیص آن صورت گیرد.

وی افزود: جاده برکت هم که مسیر ترانزیتی خوبی در مرز ایجاد کرده سال گذشته قرارداد ۸۰ میلیارد تومانی داشته و کارهای آن در حال انجام است و امیدواریم در فاصله ۱۵ تا ۲۰ تیر امسال بتوانیم آن را به بهره برداری برسانیم.

نجفی گفت: تکمیل تصفیه خانه و شبکه فاضلاب مرز خسروی هم  نیازمند اعتبار ۱۰۳ میلیارد تومانی است که اگر ۵۰ میلیارد تومان تخصیص یابد، می‌توانیم شبکه را راه‌ندازی کنیم و تصفیه خانه به سال بعد موکول شود.

وی افزود: برای ترمیم و تکمیل سوله سپاه نبی اکرم (ص) که ظرفیت اسکان روزانه ۵۰۰۰ نفر را دارد هم ۵۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

نجفی گفت: در این مجموعه سال گذشته ۵۰ چشمه سرویس بهداشتی راه‌اندازی شد و هفت هکتار پارکینگ در آن فعال است.

منفعت راه‌آهن غرب زمانی است که قطار به مرز خسروی برسد/ بیمارستان سرپل ذهاب را تکمیل کنید نیازی به بیمارستان صحرایی برای زوار نداریم

به گزارش روابط عمومی، فتح الله حسینی نماینده مردم قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در مجلس هم در این جلسه با تاکید بر تقویت زیرساخت های استان در مسیر تردد زوار گفت: یکی از پروژه های مهم در این زمینه تعریض گردنه پاتاق است. زوار وقتی از این مسیر عبور می کنند به دلیل شلوغی محور و عرض کم جاده با مشکل مواجه می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر این باید به فکر محور جایگزین هم باشیم و محور اسلام آباد-قلاجه-قصرشیرین هم باید روکش آسفالت شود، چرا که نقاط بسیاری از آن به دلیل حجم بالای تردد آسیب دیده است.

این نماینده مجلس گفت: علاوه بر اینها محور قصرشیرین-سرپل ذهاب هم بطول حدود ۲۱ کیلومتر نیازمند روکش است و باید برای سلامت زوار به این محور هم توجه شود.

حسینی با تاکید بر لزوم تکمیل راه آهن غرب گفت: ریل تا کرمانشاه آمده و تا اسلام آبادغرب هم بخش عمده زیر ساخت آن انجام شده و نیاز است که برای تسهیل تردد زوار این پروژه تا مرز خسروی ادامه یابد.

وی افزود: منفعت اصلی این پروژه برای کشور و استان زمانی است که راه‌آهن به مرز خسروی برسد و این امر نیازمند همت جدی مسئولان است.

حسینی گفت: اگر تردد به مرز خسروی افزایش یابد، قطعا شهرستان قصرشیرین و مرز رونق بسیاری می گیرد و ۳۵ هتل و زائرسرا که در حال حاضر ورشکست شده‌اند جان دوباره می‌گیرند.

این نماینده مجلس به بیکاری مرزنشینان اشاره و تصریح کرد: امنیت خوبی به یاری خداوند و همت مسئولین در مرز برقرار است، اما نیاز است که در کنار امنیت، معیشت و اشتغال مرزنشینان هم بصورت ویژه مورد توجه قرار گیرد تا شاهد بازگشت مردم به شهرهای سومار و نفت شهر باشیم و در آن صورت خود مردم رونق مرز را رقم می زنند.

حسینی در ادامه با اشاره به گرمای هوا و لزوم تامین یخ برای زوار گفت: اینکه یخ را از راه دور به مرز برسانیم هم هزینه‌بر است و هم زمان‌بر و می‌توانیم به جای این کارها، سه کارخانه یخ سازی که در قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در حال ساخت است را تکمیل کنیم که تامین یخ به سرعت و به سهولت صورت گیرد.

وی افزود: در حوزه درمان هم به جای آنکه ارتش وسپاه برای راه‌اندازی بیمارستان صحرایی و مراکز درمانی به زحمت بیفتند، بهتر است بیمارستان سرپل ذهاب که ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد را تکمیل کنیم که نیاز درمانی زوار هم به خوبی مرتفع شود.

در ادامه این جلسه مسئولان حوزه‌های مختلف به بیان پیشنهادات و تقاضاهای خود از رییس ستاد مرکزی اربعین پرداختند که با برخی از آن‌ها موافقت شد.

تصویب اعتبار ۷۱۳ میلیارد تومانی برای پروژه‌های اربعینی در استان

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در پایان به جمع بندی مصوبات این جلسه پرداخت و از تصویب اعتبار ۷۱۳ میلیارد تومانی اربعین برای استان خبر داد.

وی افزود: از این میزان اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان آن توسط ستاد مرکزی اربعین و ۴۰۰ میلیارد تومان آن توسط سازمان شهرداری‌ها تامین می‌شود.

صحرایی گفت: همچنین ۳۰ میلیارد تومان وزارت نیرو برای بحث فاضلاب مرز خسروی اختصاص می‌دهد.

وی افزود: علاو بر این ۱۰ میلیارد تومان هم برای راه‌اندازی سردخانه و زیرساخت‌های آب در مرز خسروی و ۳.۵ میلیارد تومان هم برای راه‌اندازی کارخانه یخ اختصاص می‌یابد.

صحرایی گفت: در مجموع ۷۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای پروژه‌های اربعینی در استان اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل