اقتصادی

تفاهمات تهران – پکن در گفت‌وگوی یک‌ساعته رؤسای جمهور ایران و چین

روسای جمهور ایران و چین در گفت وگوی تلفنی یک ساعته خود در خصوص تحولات مهم بین المللی و منطقه ای گفت و گو و بر تقویت هر چه بیشتر همکاری های دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش ما، سیدابراهیم رئیسی شامگاه جمعه (18 اسفندماه) در گفت و گوی تلفنی با شی جین پینگ رئیس جمهور چین، مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را یکجانبه گرایی مخرب در ادامه سیاست این کشور دانست. اکنون به تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است

رئیس جمهور احترام به حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشورهای جمهوری اسلامی ایران را از اصول اساسی سیاست خارجی دانست و در این چارچوب حمایت از سیاست چین به عنوان سیاست قطعی و اساسی جمهوری اسلامی ایران شناخته شده است. جمهوری ایران.

رئیس جمهور با تاکید بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط همه جانبه با چین، بدون توجه به تحولات بین المللی، همکاری های مستقل بر اساس منافع کشورهای مستقل، الگوی حکمرانی خوب در سطح منطقه و بین المللی، بر ضرورت تاکید کرد. برای حاکمیت عدالت و انصاف در نظم بین المللی نوظهور، هرگونه تلاش آمریکا برای تکرار الگوی جنگ سرد در جهان، نشانه ضعف و زوال آن تلقی می شد.

وی در پاسخ به تحسین سیاست توسعه روابط و همکاری جمهوری اسلامی ایران با همسایگان و دستاوردهای آن از سوی رئیس جمهور چین، تاکید کرد: این رویکرد جمهوری اسلامی ایران، بسترهای لازم را فراهم کرده است. امنیت و توسعه اجتماعی در غرب آسیا می تواند الگویی برای تقویت اعتماد باشد.منطقه توسعه سیاسی و اقتصادی باشد.

رئیس جمهور در این زمینه بر علاقه ایران به تامین امنیت دریایی و انتقال انرژی تاکید کرد.

رئیس جمهور همچنین بر لزوم اتخاذ تصمیم از سوی حزب سیاسی آمریکا به عنوان نقض تحریم ها و نیز لزوم اقدام لازم در کشور برای رفع تحریم های غیرقانونی ایران و اشخاص ثالث تاکید کرد.

رئیس جمهور از ایجاد همکاری های اقتصادی چندجانبه تحت ترتیبات منطقه ای و فرامنطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس استقبال کرد.

رئیس جمهور و شی جین پینگ همچنین در مورد توسعه ابتکارات همکاری توافق کردند و از توسعه روابط و جهش تجارت بین دو کشور در سال گذشته ابراز خرسندی کردند.

همچنین شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین از همکاری های ایران و چین در عرصه بین المللی و حمایت متقابل دو کشور از مواضع یکدیگر در عرصه های منطقه ای و بین المللی قدردانی کرد.

وی ضمن اشاره به اهمیت حفظ ثبات منطقه و نقش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، مخالفت چین با سیاست را فشار و یکجانبه گرایی دانست.

رئیس جمهور چین با تاکید بر اهمیت روابط راهبردی چین و ایران و همچنین علاقه کشورش به تقویت و توسعه همکاری های کلیدی راهبردی و امنیتی دو کشور به ویژه در زمینه های تجاری، اقتصادی، زیرساختی و انرژی گفت: من در مسیر درستی هستم و بر این اساس دستورات لازم را برای توسعه روابط راهبردی همه جانبه با ایران از جمله در زمینه اقتصادی صادر خواهم کرد.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا