علمی و پزشکی

تفاوت مارهای دریایی کشنده و مارماهی / عکس

تینا مزدکی: مردم اغلب مار دریایی را با مارماهی اشتباه می گیرند. با این حال، تفاوت های زیادی بین این دو حیوان وجود دارد. آیا مارماهی ها مار هستند؟ حقیقت این است که هر دو گونه در محیط‌های مشابهی هستند، اما با ویژگی‌ها و رفتارهای متفاوتی که ممکن است به آسانی قابل مشاهده نباشند، همزیستی دارند.

بیشتر بخوانید:

تفاوت مارهای دریایی کشنده و مارماهی / عکس
مارماهی

با قضاوت براساس آناتومی مارماهی ها با مارهای دریایی ارتباط ندارند. مارماهی ها در واقع ماهی هستند البته معمولاً طولانی تر و صاف تر از مارها هستند. مارماهی ها به عنوان جانوران دریایی و برخلاف خزندگان در زیر آب با آبشش ها و باله های خود تنفس می کنند و بنابراین نمی توانند خارج از آب زنده بمانند.

در همین حال، مارهای دریایی در واقع از گونه خزندگان هستند، درست مانند انواع غیر دریایی آن ها، که فقط در محیط های دریایی زندگی می کنند. و از آنجایی که مارها دارای ریه هستند، بدون توجه به اینکه چقدر هوا را در خود نگه می دارند، باید در نقطه ای دوباره به سطح آب برگردند.

از نظر ظاهر فیزیکی در آب، مارهای دریایی اغلب بیشتر شبیه یک طناب شناور هستند، در حالی که مارماهی ها بیشتر شبیه یک نوار هستند. بدن مار مانند هر مار دیگری استوانه ای شکل است، اما بسته به گونه، سر ممکن است ظاهر صاف تری داشته باشد. علاوه بر این، انتهای دم مار اغلب به شکل دست و پا زدن است که به مار کمک می کند خود را در آب به حرکت درآورد.

از طرفی مارماهی ها نوع خاصی از ماهی های دراز هستند و هم در محیط های دریایی و هم در محیط های آب شیرین زندگی می کنند. ظاهر هر یک از این گونه‌های ماهی متفاوت است، اما معمولاً به معنای عمودی، بسیار صاف‌تر از مار هستند. علاوه بر این، سر این ماهی ها بلندتر و تیزتر است. این ماهی ها باله هایی نیز دارند که مارهای دریایی هرگز آن را ندارند. باله ها اغلب در امتداد بالا یا پایین بدن ماهی قرار دارند یا درست از پشت سر بیرون زده اند.

اگرچه هر دوی این موجودات دارای فلس هستند، اما در نوع خود منحصر به فرد هستند. هر کدام دارای الگوها و رنگ های مختلف هستند. فلس‌های یک مار بسیار راحت‌تر دیده می‌شوند، زیرا الگوی آن به وضوح با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. با این حال، فلس‌های مارماهی بسیار کوچک‌تر است و ظاهر نرم‌تری به حیوان می‌دهد.

مارماهی ها هم در محیط های آب شیرین و هم در محیط های دریایی زندگی می کنند، در حالی که مارهای دریایی عمدتاً در مناطق دریایی مانند صخره های مرجانی زندگی می کنند.

تفاوت مارهای دریایی کشنده و مارماهی / عکس
مار دریایی

حیاتی ترین تفاوت بین مارماهی و مارهای دریایی برای انسان این است که مارهای دریایی خطرناک تر هستند. آنها تقریباً همیشه سمی هستند و زهر آنها از خفیف تا کشنده متغیر است و بیشتر گونه های شناخته شده در انتهای طیف خطرناک تر هستند. این درحالی است که مارماهیها سمی نیستند.

فرقی نمی‌کند هنگام مشاهده هر یک از این حیوانات در کجا باشد، تفاوت اصلی این است که یکی مار و دیگری ماهی است. یکی سمی است و دیگری سمی نیست. در حالی که ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، مارماهی ها و مارهای دریایی اصلاً یکسان نیستند.

منبع: SCUBA

۵۸۵۸

نشر مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، هدفم این است که با ارائه محتواهایی مبتنی بر تحقیقات علمی، شما را در مسیر سلامتی بهتر همراهی کنم و بهترین روش‌ها و راهکارها را به شما معرفی کنم.
دکمه بازگشت به بالا