اقتصادی

تمرکز بانک مرکزی موفقیت هدف گذاری تورم، ثبات بازارها و پیش بینی پذیر کردن اقتصاد است

وی گفت: “جهت اصلی بانک مرکزی موفقیت برنامه هدفگذاری تورم ، ثبات بازار و پیش بینی اقتصادی است.”

عبدالناصر همتی در مصاحبه با روابط عمومی ، در مورد تورم ، حراج اوراق قرضه دولتی ، وضعیت بازار ارز و موارد دیگر صحبت کرد. به سؤالات مختلفی پاسخ داده شده است ، متن آن به شرح زیر است:

آقای دکتر ، بانک مرکزی اوراق بهادار دولت را در اوایل این هفته به حراج گذاشته است ، شما آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

همانطور که در بالا گفتم ، این باید تورم را از اقتصاد ایران برطرف کند و این باعث رشد آن می شود. تورم مانند یک مانع شتاب بخش ، مانع از رشد اقتصادی می شود و مانع از مداخله مردم در یک محیط پیشگیرانه و صلح آمیز می شود. بنابراین لازم است برای کنترل تورم تدابیری اتخاذ شود. چند روز پیش در مجلس گفتم که اولین قدم در این جهت اصلاح ساختار تأمین بودجه کسری بودجه با استفاده از نقدینگی موجود است. با کمک دولت ، بانک مرکزی با حراج اوراق بهادار خزانه برای اولین بار در این جهت قدم بزرگی برداشت. این روند ادامه خواهد یافت ، زیرا حراج اوراق قرضه هفته آینده ادامه خواهد یافت. با ادامه این مسیر ، من اطمینان دارم که نه تنها کسری بودجه دولت بلکه جریان های درآمدی بانک ها اصلاح شده و نابرابری آنها کاهش می یابد.

نقش بانک مرکزی در این چیست؟

همانطور که می دانید ، بانک مرکزی علاوه بر نقش سیاست گذاری و نظارت ، اصلی ترین بازار ساز اقتصاد در همه کشورها از جمله کشور ما است. ما در بازار و حراج های اصلی دخالت نمی کنیم اما با کار در بازار ثانویه ، بازار آزاد نرخ بهره بین بانکی را رصد می کنیم تا به یک سطح مشخص تورم برسیم. هرچه بیشتر پیش برویم ، تأثیر این اقدام بهتر خواهد بود و امیدواریم که در واقع روند تورم را کند کنیم و آن را در مسیری که گفتیم قرار دهیم. البته ، انضباط مالی دولت یک عامل اساسی است و من اطمینان دارم که توجه رئیس جمهور همچنان ادامه خواهد داشت.

با این اقدامات بازار ارز چه خواهد کرد؟

اینها جدا نیست. ثبات بازار پول و آرامش و پیش بینی برای حفظ آرامش بازار ضروری است. آینده بسیار روشن است ، ما نه تنها با تلاش برای كنترل تورم ، صلح و ثبات در بازار ارز را تضمین می كنیم ، بلكه ترویج واردات داروها ، کالاهای اساسی ، مواد اولیه ، تجهیزات تولیدی و تعامل بیشتر بین صادرکنندگان و واردكنندگان نیز خواهیم بود. ما اقتصاد کشور را ادامه خواهیم داد. البته متذکر می شوم که نظارت ما بر بانکها و جلوگیری و از بین بردن پولشویی هر روز در حال افزایش است که این امر منجر به کاهش شدید حدس و گمان های کلیدی در بازارهای تحت کنترل بانک مرکزی می شود.

برنامه بانک مرکزی برای افزایش تولید و جهش چیست؟

رشد اقتصادی نتیجه کارآیی اقتصادی و عقلانیت و استفاده از بهترین شیوه ها و توانایی های فنی کشور در اقتصاد است و بانک مرکزی به همراه دولت تمام تلاش خود را انجام داده است تا مردم از نظر اقتصادی از نظر اقتصادی آرام و قابل پیش بینی باشند. محور اصلی من و همکاران زحمتکش در بانک مرکزی استمرار برنامه های اعلام شده با موفقیت در هدفگذاری تورم و صلح بازار با وجود حاشیه نشینی است و من در این راستا مصمم هستم و فکر می کنم این اقدامات راه ماست. این علیرغم تحریم های شدید آمریکا ، راهی برای رونق اقتصادی برای یک سال هموار خواهد کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا