توکوفوبیا، عامل اصلی فرار از زایمان طبیعی

ترس از زایمان یکی از بزرگترین مشکلات زنان باردار است و بعضی اوقات آنها بدون هیچ مشکلی برای زایمان طبیعی به سزارین منتقل می شوند. محققان این کشور سعی کرده اند این ترس را که بعضاً وضعیت پاتولوژیک دارد ، مطالعه کنند.

به گزارش روابط عمومیتولد فرزند یک اتفاق جالب برای مادران است. اما علاوه بر احساسات مثبت مادر ، ترس ، اضطراب و نگرانی از زایمان و پیامدهای آن می تواند باعث اضطراب مادر شود. روانپزشکان ترس از زایمان را اینگونه توصیف می کنند: “یک مادر مدرن وجود دارد. خاطراتی از ولادت های قبلی و انتظارات از تولدهای بعدی باعث وحشت آنها می شود. “

محققان می گویند که ترس ، که به عنوان توکوفوبی نیز شناخته می شود ، وقتی ترس کودک از بارداری یا مرگ بیش از حد قوی شود ، ایجاد می شود. کلمه توکوفوبیا یک کلمه یونانی است که از دو بخش تشکیل شده است: “توکو” به معنی زایمان و “ترس” به معنی ترس. توکوفوبی در پزشکی به عنوان یک بیماری پاتولوژیک شناخته می شود که با ترس و جلوگیری از زایمان ، حتی اگر می خواهید فرزند داشته باشید ، مشخص می شود.

استرس یک دلیل مستقیم از عوارض غیر منتظره در هنگام زایمان است. ترس از زایمان طیف گسترده ای از انقباضات و مداخلات پزشکی را ایجاد می کند که به نوبه خود باعث ایجاد ترس و احتمال زایمان دشوار می شود. ترس همچنین باعث ایجاد درد در خانم ها در دوران بارداری می شود که این امر تجربه زایمان را بدتر می کند و خطر جراحی در هنگام زایمان را افزایش می دهد.

در همین راستا ، تیمی از چهار محقق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یک مطالعه عمیق از ترس پاتولوژیک توکوفوبی یا زایمان انجام دادند.

این بررسی سیستماتیک با استفاده از پایگاه های PubMed ، Scopus ، Web of Science ، Google Scholar ، Science Direct بین المللی و پایگاه های داخلی Magiran و SID با جستجوی دستی منابع انجام شده است.

نتایج مطالعات فوق نشان می دهد که توکوفوبی هراس شدید و آسیب شناختی از زایمان است و نوع چهارم (DSM-IV) مطابق دستورالعمل های تشخیصی و آماری برای طبقه بندی اختلالات روانی به عنوان یک هراس خاص طبقه بندی می شود.

کاملیا روحانی ، محقق گروه بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، گفت: شیوع توکوفوبی در زنان باردار در 18 کشور 14 درصد تخمین زده می شود. “علائم این اختلال می تواند شامل بی خوابی ، گریه ، بی قراری ، افسردگی یا اضطراب و همچنین اضطراب شدید در هنگام زایمان باشد.”

از راهبردهای روانشناختی ، روشهای درمانی شناختی – رفتاری و داروها برای بررسی این اختلال در مطالعات مختلف استفاده شده است.

به گفته محققان فوق ، “ترس از زایمان و شرایط روانی ناشی از آن نیز می تواند در انتخاب روش زایمان بسیار مهم باشد. زنان باردار مبتلا به توکوفوبی باید با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از جمله متخصص زنان ، مامایی ، روانپزشکان و روانپزشکان نزدیک همکاری کنند. “این همکاری به جلوگیری از مشکلات زنان و زایمان و روانی در زنانی که دچار اختلالات روانی شدید و سایر اختلالات روانی پس از توکوفوبی در دوران بارداری و زایمان هستند ، کمک می کند.”

نتایج این مطالعه جالب ، که در مجله حیات دانشکده پرستاری دانشکده پرستاری و دبیرستان دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است ، می تواند به عنوان راهنما برای تیم بهداشتی در شناسایی و غربالگری زنان در معرض خطر توکوفوبی و مداخلات روانشناختی قبل از بارداری استفاده شود. سرانجام ، این ممکن است در کاهش تعداد سزارین ها در گروه ماده مؤثر باشد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل