جامعه

دولت چهاردهم به حفظ منابع آب و خاک و تنوع زیستی توجه کند

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: منابع خاک، آلودگی خاک، فرسایش بادی، فرسایش آبی، فرونشست زمین و بحران آب از موضوعات جدی‌ای است که باید دولت چهاردهم به آنها توجه کند.

محمد مجابی در گفت و گو با روابط عمومی افزود: منابع طبیعی و محیط زیست جزو اولویت‌های بسیار مهم و جدی کشور قرار می‌گیرد. در این جهت یکی از مهم‌ترین مسایل کشور «آب» است. با توجه به اینکه میزان استفاده از منابع آب زیرزمینی موجب شده که تراز آن ۱۵۰ میلیارد متر مکعب منفی شود و در بسیاری از دشت‌ها شاهد فرونشست زمین باشیم؛ در دولت آینده به حوزه آب باید توجه جدی شود.

وی تاکید کرد: به‌طور قطع یکی از بهترین راهبردها و راهکارها برای حل مشکلات مختلف برخورداری از استراتژی و برنامه مشخص در این حوزه است.

رییس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی از سیاست‌های ابلاغی توسط رهبری برخوردار هستیم که بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی ابلاغ شده است علاوه بر آن چنین سیاست‌هایی در زمینه «آب» داریم. با توجه به آنکه درصد زیادی از این سیاست‌ها تحقق پیدا نکرده است، اگر در جهت اجرای این سیاست‌ها عمل کنیم می‌توانیم مشکلات کشور را حل کنیم.

وی اضافه کرد: منابع خاک، آآلودگی خاک، فرسایش بادی، فرسایش آبی، فرونشست زمین و بحران آب از موضوعات جدی است که باید دولت چهاردهم به آن‌ها توجه کند.

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یکی از مسایل مهم در حوزه مراتع، اقتصادی نبودن مراتعداری در کشور است چراکه تعهدات چرای دام متناسب با ظرفیت چرا تعریف نشده است و تناقض‌هایی در حوزه مالکیت بر عرصه‌ مرتعی وجود دارد .

وی تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات چه در عرصه مرتع، چه در عرصه جنگل «تغییر کاربری» عرصه‌های مرتعی و جنگلی است. همین مشکل را در امنیت غذایی در حوزه کشاورزی داریم. تنها نیمی از ایران را «خاک» پوشش می‌دهد و  ۱۸ میلیون هکتار از آن را برای کشاورزی قابل استفاده است و  یک سوم از این اراضی درجه یک و مرغوب برای کشاورزی هستند اما متاسفانه بخشی از آن به ویژه در استان‌های شمالی کشور مانند گیلان و مازندران تغییر کاربری پیدا کرده است.

مجابی در ادامه با اشاره به تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی گفت: گرمایش هوا در ایران نیم درجه از میانگین جهانی بیشتر است و موجب خشکسالی، وقوع سیلاب، گرمای بیش از حد و بارش‌های فاقد پراکنش زمانی مناسب می‌شود، به‌گونه‌ای که ممکن است برخی مناطق کل بارش سالانه خود را در مقطع زمانی کوتاهی دریافت کنند،‌ در نتیجه خسارات سنگینی به منطقه وارد می‌شود.

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: رئیس جمهور منتخب باید در برنامه‌های خود به این موضوع توجه جدی کند. لازم است او به حفظ محیط زیست، منابع طبیعی، آب و خاک و تنوع زیستی نگاه سیستمی داشته باشد این در حالیست که به چنین موضوعاتی  در برخی وزارتخانه‌ها و بخش‌های اجرایی تک بعدی نگاه می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از بهترین راهکارها عمل به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است که می‌توان به سیاست ۱۵ ماده‌ای محیط زیست اشاره کرد که در سال ۹۴ ابلاغ شد. این سیاست به عناصر حیاتی شامل آب، هوا، خاک و تنوع زیستی می‌پردازد و به موضوعاتی مانند اقتصاد کم کربن، بحث‌های اجتماعی و فرهنگی همچنین تعاملات بین‌المللی توجه می‌کند.

مجابی با اشاره به ضرورت توجه دولت آینده به آلودگی هوا گفت: بخشی از آلودگی هوا ناشی از عوامل طبیعی است اما اثر انسان بر قسمت عمده‌ای از آلودگی دیده می‌شود. بحران‌های ناشی از خشکسالی، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب که باید برای طبیعت اختصاص یابد و عدم پرداخت حقآبه زیست‌محیطی موجب خشک شدن آب سبز می‌شود. در نتیجه کانون‌های گرد و غبار شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: بخش دیگری از آلودگی‌های هوا ناشی از مصرف حامل‌های انرژی است. در سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف و سیاست انرژی بر ضرورت کاهش شدت انرژی در کشور به نصف مقدار کنونی تاکید شده است اما این هدف با توجه به عوامل متعدد از جمله عوامل اقتصادی تاکنون محقق نشده است. در حال حاضر درصد زیادی از آلودگی هوای کلانشهرها ناشی از مصرف حامل‌های انرژی است.

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اگر مولفه اقتصادی را در حوزه حامل‌های انرژی حل نکنیم. این روند ادامه خواهد داشت چون به بهره‌وری توجه نمی‌شود. توجه به مصرف انرژی و رفع آلودگی در انواع خودروهای در حال تولید در کشور کم است بنابراین دولت آینده برای رفع این مشکل در جهت عمل هرچه بیشتر به  قانون هوای پاک باید تلاش کند.

مجابی در پایان تاکید کرد: رئیس جمهور منتخب در جهت استفاده از ظرفیت سیاست‌های تدوین شده با هدف توسعه پایدار کشور می‌تواند عمل کند تا در بلندمدت بتوانیم در مسیر احقاق حقوق بین نسلی حرکت کنیم. او برای دستیابی به این هدف باید به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان یک امر ضروری اعتقاد داشته باشد.

 انتهای پیام

نویسنده تحریریه مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا