دومین کنگره ملی بزرگداشت آیت‌الله العظمی ملک‌حسینی، اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار می‌شود

روابط عمومی/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری دومین کنگره ملی بزرگداشت آیت‌الله العظمی ملک‌حسینی در اردیبهشت سال آینده(۱۴۰۴) در یاسوج خبر داد.

امین درخشان، عصر سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ در نشست هماهنگی این کنگره با حضور آیت‌الله حسینی نماینده ولی‌فقیه در استان و آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و برخی از مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: از مدت‌ها پیش بنا بود با تصویب شورای فرهنگ عمومی استان و تأکید حضرت آیت‌الله حسینی نماینده ولی‌فقیه در استان، دومین کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله سید کرامت‌الله ملک‌حسینی را رسماً آغاز کنیم.
وی اظهار کرد: بزرگداشت مفاخر علمی، فرهنگی و هنری یکی از مهم‌ترین تکالیف‌ دستگاه‌های فرهنگی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با توجه‌ به شخصیت فقهی، علمی و مبارزاتی آیت‌الله ملک‌حسینی، ابعاد شخصیتی ایشان باید بزرگ داشته شود.

درخشان تصریح کرد: کنگره اول بزرگداشت آیت‌الله العظمی سید کرامت‌الله ملک‌حسینی در سال ۱۳۹۶ برگزار شد که قرار است دومین کنگره را با برنامه‌ریزی خوب برگزار کنیم.


وی ادامه داد: با توجه‌ به تجربه‌ای که از کنگره اول وجود دارد، بخش قابل‌توجهی از برنامه کنگره اول را دانشگاه یاسوج برگزار کرد و دستگاه‌های فرهنگی و مجموعه استانداری پای‌کار بودند و همکاری کردند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که باید شورای سیاست‌گذاری دومین کنگره ملی آیت‌الله العظمی ملک‌حسینی را داشته باشیم، عنوان کرد: ۸ کمیته در رابطه با کنگره ملی آیت‌الله العظمی ملک‌حسینی تشکیل خواهد شد که این کمیته‌ها شامل؛ کمیته مراسم، کمیته رسانه و فضای مجازی، کمیته پشتیبانی، کمیته مالی و برنامه‌ریزی، کمیته تشریفات، کمیته فرهنگی و هنری، کمیته انتظامات و کمیته علمی و پژوهشی است.
درخشان افزود: نقاط قوت و ضعف کنگره اول را بررسی کرده‌ایم و در صدد هستیم که کنگره دوم را گسترده‌تر و با حضور مقامات کشوری برگزار کنیم، همین‌طور یک پایگاه خبری برای کنگره پیش‌بینی کنیم که همه آثار، دست‌نوشته ها و اطلاعات آیت‌الله ملک‌حسینی در این پایگاه بارگذاری و منتشر شوند.

آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک‌حسینی، نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری نیز، در این نشست گفت: نخستین کنگره ملی آیت‌الله ملک‌حسینی با تلاش و همت دانشگاه یاسوج، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه مدیریت و روحانیت، قابل‌قبول و فاخر بود البته داده‌ها و اندیشه‌های خام این کنگره هنوز وجود دارد که قرار بود دبیرخانه دائمی در این رابطه شکل گیرد تا از طریق این دبیرخانه به خدمت گرفته شوند.

وی افزود: این نشست باید ۶ ماه پیش برگزار می‌شد که آقای استاندار اعلام کردند که باید خودم حضور داشته باشم اما تماس‌های مکرر با دفتر استاندار افاقه نکرد، و استاندار گفت در جریان نبوده و ظاهراً مسئولان دفترشان دریغ داشتند که مسایل را به وضوح به ایشان منتقل کنند و دلم به حال آقای استاندار سوخت و از این وضعیت تعجب کردم.

آیت‌الله ملک‌حسینی اظهار کرد: پیشنهاد یک مجموعه نوشته‌ها را دارم که نیازمند این هست که یک‌سری از مطالبی که دست مردم استان است، تقدیم مسئولان کنگره شود.

آیت‌الله ملک‌حسینی عنوان کرد: آرزو دارم کنگره‌ای بهتر و گسترده‌تر از گذشته، هم به لحاظ مخاطبان، هم در شهرهای متعدد، دو روزه شامل یک‌روز در استان کهگیلویه و بویراحمد و یک روز در استان فارس باشد.

وی بیان کرد: هر جامعه‌ای که برای بزرگش احترام قائل شود، برای خود احترام قائل شده است، احترام به بزرگان و تکریم اسوه‌ها، ‌امید بخشیدن به نسل‌های آینده است برای این‌که بتوانند به چنین رشدی برسند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرحیم عبودی،  رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، آیت‌الله العظمی ملک‌حسینی را شخصیتی علمی، فقهی و ابوالشهید و افتخار جنوب کشور دانست و گفت: این کنگره را باید فراتر از استان کهگیلویه و بویراحمد در نظر بگیریم و استان‌های جنوب کشور در این کنگره سهیم شوند.

وی با بیان این‌که باید یک‌سری فعالیت‌های فرهنگی را در کنار این کنگره ملی در نظر گرفت و به ابعاد شخصیتی آیت‌الله ملک‌حسینی پرداخت، افزود: نهاد ائمه‌جمعه در سراسر استان آمادگی لازم را برای برگزاری هرچه بهتر این کنگره دارد.
همچنین بهادر کرمی، رئیس دانشگاه یاسوج در این نشست گفت: باید با پیگیری‌های لازم کنگره ملی آیت‌الله ملک‌حسینی در پایگاه‌های علمی معتبر ثبت شود.
وی افزود: باید با برنامه‌ریزی‌های لازم جایزه دوسالانه علمی به نام آیت‌الله سید کرامت‌الله ملک‌حسینی در این کنگره به ثبت برسد.

شهرام مهدوی مطلق، فرماندار شهرستان بویراحمد نیز، ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای کنگره ملی آیت‌الله ملک‌حسینی(ره) را ضروری دانست و گفت: برای شناخت ابعاد مختلف شخصیت کم‌نظیر آیت‌الله ملک‌حسینی(ره) منابع مطالعاتی نداریم که به همین دلیل ایجاد دبیرخانه دائمی کنگره آیت‌الله ملک‌حسینی(ره) ضروری است.

وی اظهار کرد: آیت‌الله ملک‌حسینی(ره) ابعاد مختلف شخصیتی دارد که شناخته‌شده نیست و بیشتر روی جنبه‌های مبارزاتی و شجاعت آن شخصیت والامقام صحبت می‌شود و دیگر جنبه‌های آن عالم ربانی مغفول مانده است.

سردار مصطفی مثنوی، جانشین سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: باید دستورالعمل کلی برای کنگره آیت‌الله ملک‌حسینی(ره) طراحی شود که نقشه راه باشد. 

وی به شجاعت، صراحت در کلام، علم و دیگر ویژگی‌های اخلاقی آیت‌الله ملک‌حسینی(ره) پرداخت و افزود: باید موضوعات مختلف ابعاد شخصیتی آیت‌الله ملک‌حسینی (ره) در این کنگره برای نسل جوان تبیین شود.

صاحب سروش‌فر، رئیس جهاد دانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: باید تدابیری اندیشیده شود که مقالات ارائه‌شده به این کنگره در پایگاه‌های علمی ISC و سیولیکا ثبت شوند.
وی افزود: علاوه‌بر سطح ملی، می‌توان این کنگره را به‌صورت بین‌المللی و به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی برگزار کرد.

همچنین حجت‌الاسلام سیدجواد خاضع، مدیرکل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تجلیل از علمای شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد در این کنگره می‌تواند دیده شود.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر، امام‌جمعه شهر دهدشت نیز در این نشست با بیان این‌که باید به سیره تاریخی و سیاسی آیت‌الله ملک‌حسینی پرداخته شود، گفت: تبیین نقش الگوی آیت‌الله ملک‌حسینی در سطح کشور به‌خصوص در جنوب کشور باید انجام شود.

جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان این‌که باید با رویکرد موضوع‌محور و مسئله‌محور به آیت‌الله ملک‌حسینی توجه داشته باشیم، گفت: خدمت به مردم و صدق دو عنصر اصلی است که آیت‌الله ملک‌حسینی داشتند و ایشان ترجمان آراستگی به صدق بودند.

آیت‌الله سیدنصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: باید تدابیری اندیشیده شود که مفاخر این استان در کتاب‌های درسی معرفی شوند.

وی افزود: حضرت آیت‌الله سید کرامت‌الله ملک‌حسینی(ره) شخصیت و سرمایه‌ای ملی است که باید ادای دین نسبت به‌ ایشان داشته باشیم.

حسینی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره علما، مفاخر اسلام و حوزه‌های علمیه، از تلاش‌های مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی استان برای برگزاری این کنگره تقدیر و اظهار کرد: ما به شخصیت‌هایی نظیر مرحوم آیت‌الله ملک‌حسینی(ره) برای‌ امیدآفرینی، توسعه، بالندگی و همچنین مباحث علمی نیاز داریم که این‌ها به عنوان الگو به جامعه معرفی شوند.
امام‌جمعه یاسوج و نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: هرچند استان کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان استانی محروم و فقیر می‌شناسند اما این استان انسان‌های شایسته و مفاخر بزرگ علمی دارد که در سطح ملی و جهانی مطرح هستند.


آیت‌الله حسینی تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در زمان طاغوت از جهت اقتصادی و خدماتی دچار شرایط سختی بود اما در همین شرایط، سرمایه عظیم انسانی را داشته و داریم که باید مفاخر علمی و اجتماعی خود را به درستی به جامعه و به‌ویژه نوجوانان و جوانان و نسل امروز معرفی و تبدیل به الگو کنیم.
حسینی تاکید کرد: در زمینه اجرای مطلوب این کنگره ملی، باید کمیت و کیفیت کارها مدنظر قرار گیرد.
وی اظهار کرد: دبیرخانه دائمی این کنگره ملی بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همچنین دبیری دومین کنگره با دانشگاه یاسوج باشد و باید آثار و زندگی‌نامه مفاخر در این دبیرخانه در دسترس باشد.
آیت‌الله حسینی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خواست، اعتبار لازم در راستای برگزاری این کنگره را پیش‌بینی و تصویب کند و تصریح کرد: کارها و فعالیت‌های تدوین‌شده باید در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم گذاشته شود.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد خواستار تدریس مباحث اخلاقی و معنوی‌ ایشان در قالب کتاب و در دانشگاه‌ها شد و بیان کرد: مشی، آرمان‌ها و مطالبات آیت‌الله ملک حسینی(ره) برای مدارس و دانش‌آموزان تدریس شود.

سیدجواد هاشمی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: بزرگداشت شخصت علمی و فقهی و در تراز انقلاب اسلامی و نیز ابعاد مختلف شخصیتی ایشان، که علمی و معنوی بوده و نقش بی‌بدیلی در بسیج عشایر جنوب کشور برای مبارزه با رژیم ستم‌شاهی داشته است،  کار مهمی است.

وی افزود: یکی از اهداف چنین کنگره‌هایی، بررسی و معرفی شاخص‌های مفاخر است که باید به ابعاد مختلف شخصیتی آیت‌الله ملک‌حسینی پرداخته شود.
هاشمی اظهار کرد: در خلال این کنگره ملی، می‌توان به علمای شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله آیت‌الله سید علی‌اصغر حسینی، متقی کاشانی و آمیراحمد تقوی پرداخته شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل