اقتصادی

راه‌های توسعه روابط تجاری ایران و پاکستان چیست؟

در دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان و رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تمرکز و انحصار در تجارت ایران و پاکستان، راه های گسترش روابط تجاری بین ایران و پاکستان بررسی شد. دو کشور مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی، در این نشست که در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، موضوعات مهمی از جمله عدم آشنایی مردم و فعالان اقتصادی دو کشور با ظرفیت های تولید کالا و خدمات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وجود برخی انحصارات ارتباطی و تجاری، کاهش تعداد هیئت های تجاری به دلیل ویروس کرونا، لزوم توسعه همکاری در نمایشگاه های عمومی و توجه به معابر مرزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نوریان با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان گفت: تجارت غیررسمی بین دو کشور زیاد است و بسیاری از محصولات ایرانی در بازار پاکستان با ریال مبادله می شود. علاوه بر این، تجارت از طریق کشورهای واسطه و حتی قاچاق کالا انجام می شود و برآورد می شود که ارقام واقعی تجارت بین دو کشور بسیار بیشتر از ارقام رسمی باشد.

سرکنسول ایران در کراچی افزود: از مدت ها قبل برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفته و در این مورد تفاهم نامه ای بین اتاق بازرگانی زهدان و اتاق بازرگانی به امضا رسیده است. در کویت، اما هنوز توافقی در مورد اجرا حاصل نشده است و به نظر می رسد تمرکز باید در телуха метали рови ин масла фотография باشد.

وی همچنین تمرکز و انحصار را یکی از مشکلات پیش روی توسعه تجارت دو کشور خواند و تاکید کرد: حضور فعال اتاق تهران و اتاق ایران می تواند تجارت را بدون تمرکز در مناطق مرزی گسترش داده و روابط دو کشور را رسمی کند. مرفه تر

حسن نوریان افزود: ناآگاهی مردم و فعالان اقتصادی دو کشور نسبت به توانایی های یکدیگر نیز عامل مهمی در پایین بودن سطح مبادلات تجاری ایران و پاکستان است. مطمئناً می دانیم که مثلاً پارچه های باکیفیت پاکستان در بازار ایران به نام پارچه ترک به فروش می رسد و مردم از کیفیت آن بسیار راضی هستند، اما واردکنندگان می ترسند بگویند این پارچه در پاکستان تولید می شود.

سرکنسول ایران در کراچی از اتاق های بازرگانی پاکستان خواست برای حضور هر چه بیشتر شرکت های ایرانی اقدامات لازم را انجام دهند. وی در پایان سخنان خود با اشاره به عملکرد گذرگاه مرزی ریمدان که در حوالی چابهار قرار دارد و مسیر مستقیم به کراچی دارد، گفت: پاکستانی ها درخواست می کنند که کنوانسیون مرز در این گذرگاه نیز به رسمیت شناخته شود، بنابراین که از آنجا می توان امور تجاری را انجام داد.

به گزارش خبرنگار سایت اتاق بازرگانی تهران، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این دیدار با اشاره به سفر هیات های اتاق بازرگانی تهران در زمستان 1397 و قبل از شیوع ویروس کرونا گفت: ، که اتاق بازرگانی تهران آمادگی کامل برای پذیرایی از هیئت های تجاری اتاق های بازرگانی پاکستان از جمله کراچی را دارد. مسعود خوانساری همچنین تاکید کرد که موضوع توسعه مبادلات دو کشور را از طریق اتاق ایران پیگیری خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری چندین وبینار در اتاق تهران با موسسات بخش خصوصی هند، تاکید کرد: این روش برای ارتقای شناخت و آگاهی فعالان اقتصادی دو طرف در خصوص پاکستان قابل اجرا است و اتاق تهران آمادگی برگزاری دارد. وبینارها با اتاق های بازرگانی پاکستان و фиклан экономическая дехад.

مسعود خوانساری گفت: موضوع حضور در تهران و ایران و شرکت های بخش خصوصی در نمایشگاه کراچی پیگیری می شود. همچنین دعوتنامه رسمی از سوی اتاق بازرگانی کراچی برای اعزام هیئت تجاری به تهران صادر خواهد شد.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا