علمی و پزشکی

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

برعکس ، این علاقه از اولین روزی وجود دارد که حکیم بر روی زمین ظاهر شد ، سر خود را به آسمان بلند کرد و شاهد عظمت شگفت انگیز او بود. تأثیر این دانش بر عمق ذهن و عقل انسان بخشی از دانش نجوم در بازتاب آن و آنچه از آسمان می بیند و بخشی از تجزیه و تحلیل منطقی آنها از دانش بود.
این علم ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن ها ، همراه با بسیاری از توهمات و تخیلات ، به یک علم شبه بزرگ به نام نجوم و نجوم تبدیل شد. هزاران سال است که نجوم با داستانهای علمی تخیلی در ارتباط است که تأثیر عمیقی بر ذهن و جامعه انسان داشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده ای نوشته شده است و شاید یکی از گویاترین آنها کتاب “افراد خفته” باشد که با دانش نجومی از دوران باستان تا به امروز زندگی بشر را ادامه می دهد.
شخصاً تحت تأثیر کارهای کاستلر قرار گرفتم و این علاقه با عشق من به آسمان از همان لحظه ای آغاز شد که مادرم بستر من را در هوای آزاد گذاشت و من گاهی بین عشق و ترس قرار می گیرم. به آسمان نگاه کردم و بعد از مدتی آن را از ترس در چهره ام کشیدم.
نحوه تغییر علم نجوم در سده های XV-XVI و پس از آن ، و همچنین تاریخ تحول انقلابی نجوم در قرن جدید موضوع بسیاری از کتابها و مجلات است.
در ایران ، نجوم این اطلاعات را عاقلانه در اختیار متقاضیان ایرانی قرار داده است ، هم از نظر سابقه و هم از نظر تحقیق و توسعه در حال حاضر. من معمولاً مانند هر ایرانی که به این رشته تحصیلی علاقه مند است ، در مجامع عمومی به این مجله نگاه می کردم. اما در طول سالها ، متأسفانه ، من آن را با کمی سختی دیده ام. این بار ، هنگامی که مسائل مختلف آن را مرور می کردم ، به اهمیت انتشار این مجله برای تقویت افکار عمومی آنها و همچنین برای اهداف دیگری که از آنها صحبت می کنم پی بردم.

من فکر می کنم بیشتر اشتباهاتی که مردم امروز مرتکب می شوند تصورات غلط در مورد آسمان است. افراد غیر مسئول از نظر علمی بر اساس وجود دانش غلط در بین افرادی است که هزاران سال است افراد را می شناسند و زندگی خود را بر اساس آنها بنا کرده اند. در واقع ، دو موضوع در اینجا وجود دارد ، یعنی نجوم: اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. ثانیاً ، این دانش غلط تأثیر عمیقی بر زندگی مردم عادی دارد.
اگر تصحیح در جامعه بشری مورد نیاز است ، باید توجه داشت که بخش مهمی از این اختلال و البته عقب ماندگی با همان تصورات غلطی همراه است که نه تنها در نجوم ، بلکه در بسیاری موارد دیگر وجود دارد. در پزشکی نیز همین امر صادق است. همه نادرستی های علمی غلط مشکلات زیادی را برای بشر ایجاد کرده است. برخی از این گمراه کنندگان کلامی هستند. به عنوان مثال ، در نجوم و پزشکی ، ما به پزشک احتیاج نداریم ، و این اعتقاد خاص وجود دارد که هرکسی که این بیماری را داده است ، درمان شده است. یا در نجوم ، به نام روایت ، اظهارات بی اساس در مورد بدبختی های آن روزها وجود دارد که بسیاری از متکلمان معتبر نمی دانند؛ اما آنها وجود دارند و قرن ها در قالب دستورالعمل های نجات دهنده در دسترس مردم بوده اند. اما بخش دیگری از اشتباهات مربوط به مشکلات داخلی این دانش است.
این که آیا ستارگان بر زندگی انسان تأثیر می گذارند و باعث روی کار آمدن یک سلسله می شوند یا از قدرت سقوط می کنند یا اینکه سرنوشت مردم را می توان با طالع بینی آنها تعیین کرد. در این رابطه ، ده ها هزار صفحه در کتابهای نجومی قدیم بین مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که دائماً با نامهای علمی تکثیر و توزیع می شوند. به این ترتیب ما می بینیم که چگونه شبه علم می تواند برای ما یک روان غیرعلمی ایجاد کند و سپس ایمان عمیق به آنها و نقش مهم این دانش در زندگی بشر سوالات زیادی را برای ما ایجاد می کند.
من فکر می کنم اگر به آثار غلط نجوم کاذب و فروپاشی جنگ و غیره نگاه کنیم. اگر داستان را در نظر بگیریم ، چندین جلد کتاب وجود خواهد داشت. تصحیح این ایده ها به اراده ای قوی نیاز دارد که می تواند دانش غلط را از ذهن مردم دور کند و این امر تنها بر انتشار علم در بین مردم برای قرن ها تأثیر می گذارد ، زیرا بر شعور تند جامعه نیز تأثیر خواهد گذاشت. ممکن است بسیاری از علوم تأثیر متداولی نداشته باشند ، اما نجوم رشته ای است که تأثیر بسزایی در آگاهی عمومی دارد.
متأسفانه به دلیل این بی توجهی به موضوع ، گاهی بعد از صدها سال کشفیات مهم علمی در این زمینه یا پزشکی ، هنوز احساس می کنیم که اطلاعات غلط ذهن افراد را به خود مشغول کرده و به آنها اجازه حرکت داده است. در این زمینه ، من نجوم را یک مجله علمی با هدف طبقه متوسط ​​می دانم و می خواهم از همه کسانی که چندین دهه در آن شرکت کردند تشکر کنم. زیرا من آن را نه تنها از نظر تاریخ علم یا تبلیغات آن ، بلکه نوعی اصلاحات می دانم.

* به مدت سی سال در شماره ویژه مجله نجوم منتشر شده است

دکمه بازگشت به بالا