اقتصادی

ساحل عاج دروازه ورود به یک بازار ۱۰۰ میلیونی است/نگرانی برای سرمایه گذاری وجود ندارد

روابط عمومی/مرکزی سفیر ساحل العاج گفت: به دلیل ثبات اقتصادی ساحل العاج هیچ نظارتی بر سرمایه گذاری فعالان اقتصادی ایرانی در کشور وجود ندارد.

تاماکولو اوتارا در 27 شهریور 1401 در نشست مشترک با فعالان اقتصادی استان مرکزی در اتاق بازرگانی اراک گفت: ساحل عاج 28 میلیون نفر جمعیت دارد و واحد پولی آن ثابت است.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور بر پایه کشاورزی است و عمده محصولات آن قهوه، کاکائو و بادام هندی است، گفت: سالانه دو میلیون تن کاکائو در ساحل عاج تولید می شود که 40 درصد نیاز جهانی را تامین می کند.

واتارا با اشاره به اینکه این کشور از نظر صنعتی پیشرفته نیست و 25 درصد پیشرفت آن در حوزه نفت و پتروشیمی است، افزود: شرکت های ارتباطی، راهداری، تاسیسات بهداشتی و حمل و نقل و بقیه بخش های اقتصادی ضعیف محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: ساحل عاج به همراه 7 کشور دیگر در غرب آفریقا عضو همین اتحادیه هستند و درآمد اصلی این کشورها مربوط به ساحل عاج است و در واقع اگر دسترسی به یکی از این کشورها در غرب آفریقا باشد. امکان دسترسی به هفت کشور وجود دارد و حدود 100 میلیون نفر جمعیت داشت و بازار خوبی برای ایران محسوب می شود.

سفیر ساحل عاج در ایران با بیان اینکه روابط سیاسی دو کشور به سال 75 باز می گردد اما روابط اقتصادی در دوره انتظار نیست، گفت: مبادلات دو کشور در دو سال گذشته بیش از 40 میلیون دلار بوده است. ، که می توان آن را توسعه داد. بندر ابیجان دومین بخش مهم قاره آفریقا است که امکان دسترسی به مبادلات صادرات و واردات را از طریق آن فراهم می کند.

وی گفت: استان مرکزی می تواند در زمینه کشاورزی با ساحل عاج همکاری کند، کاکائو و بادام هندی بلافاصله پس از برداشت به فروش می رسد ضمن اینکه قابلیت فرآوری دارند و می توانیم در این زمینه همکاری داشته باشیم. وضعیت ایده آل ساحل عاج این است که کاکائو به صورت پودر یا کره صادر می شود اما در حال حاضر به صورت غلات صادر می شود و فرصت های سرمایه گذاری در این زمینه برای شرکت های ایرانی فراهم است.

اوتارا با اشاره به اینکه ساحل عاج دارای معادن آهن، نیکل، طلا و الماس است که می توانیم در زمینه معدن با آنها همکاری کنیم و از سرمایه گذاران ایرانی استقبال کنیم، تصریح کرد: در این کشورها معادن جدی وجود دارد و حتی امکان تعامل با کشورهای آفریقایی در این کشور وجود دارد. زمینه توسعه زیرساخت ها، از جمله زیرساخت های حمل و نقل. 80 هزار کیلومتر جاده در ساحل عاج نیاز به آسفالت دارد که البته یک شرکت ایرانی در این زمینه فعال است اما جا برای فعالیت شرکت های بیشتری وجود دارد.

وی افزود: طرح ها و پروژه های زیادی برای احداث ساختمان، راه آهن و فرودگاه در ساحل عاج وجود دارد که می توان فهرستی از این پروژه ها را برای همکاری و سرمایه گذاری به اتاق بازرگانی اراک ارائه کرد تا مشارکت کنند. در مناقصه باشد

اواتارا گفت که در زمینه انرژی نیز امکان سرمایه گذاری در ساحل عاج وجود دارد.

وی بیان کرد: تولید نفت و گاز در این کشور زیاد نیست، اما شرکت های ایرانی می توانند در این کشور سرمایه گذاری کنند و تفاهم نامه ای بین وزارت بهداشت ایران و ساحل عاج منعقد شده و هلال احمر در این کشور کلینیک دارد. ساحل عاج استقبال بسیار خوبی شد و می توانیم این فعالیت ها را گسترش دهیم و می توانیم از قابلیت های این تفاهم نامه برای توسعه صادرات استان مرکزی در زمینه تولید تجهیزات پزشکی یکبار مصرف استفاده کنیم.

واتارا با بیان اینکه در حوزه ساخت و ساز نیازهای زیادی وجود دارد که شرکت های ایرانی در آن فعال هستند اما بازار همچنان برای ورود سایر شرکت ها باز است، افزود: در حال حاضر 10 تا 15 شرکت ایرانی در ساحل عاج فعال هستند و ما امید به این میزان افزایش یافت و خوشبختانه طی جلسه ای با استاندارد مقرر شد تفاهم نامه ای بین اتاق و سفارت امضا شود.

وی گفت: رشد اقتصادی کشور به 7 درصد رسیده بود که پس از کرونا کمی کاهش یافت و اکنون رشد اقتصادی به 6 درصد رسیده و شرایط پایدار است و نیازی به نظارت بر سرمایه گذاری در آن نیست. برای سرمایه گذاران خارجی نیز فرصت هایی در زمینه های مختلف از جمله شرایط مالی در نظر گرفته می شود، به عنوان مثال در زمینه نفت و گاز و تاسیسات ساختمانی.

واتارا تاکید کرد: تجار ایرانی نگران سرمایه گذاری برای فعالیت در ساحل عاج هستند که طبیعی است، البته سفارت نمی تواند تضمینی بدهد، اما شرکت ها باید بررسی میدانی در این کشور داشته باشند، بازار را از نزدیک پیدا کنند و بسازند. تصمیم نهایی سفارت فقط می تواند اطلاعاتی در مورد نیازهای کودکان ارائه دهد.

وی گفت: اگر شرکتی برای اولین بار به دنبال سرمایه گذاری در ساحل عاج باشد می تواند ابتدا با کمک یک شرکت ساحل عاج اقدام به تاسیس شرکت و افتتاح حساب بانکی و تا 50 درصد تخفیف گمرکی کند مالیات برای سرمایه گذاری های بهره. تحمل نمی شود.

سفیر ساحل عاج در جمهوری اسلامی افزود: به دلیل تحریم ها مبادلات به سختی انجام می شود، اما شرکت های ایرانی فعال در ساحل عاج با داشتن حساب بانکی در کشور ثالث، نقل و انتقال پول انجام می دهند و از این طریق اقدام به انجام مبادلات می کنند. می تواند مبادلات مالی انجام دهد.

اواتارا بیان کرد که ساحل عاج سالانه به 30 هزار واحد مسکونی نیاز دارد و طرح ملی برای سال های 2022 تا 2024 برای ساخت 150 هزار واحد مسکونی فعال شده است و این منطقه قابل صادرات است و به ساخت ساحل عاج کمک می کند و کشور نیاز به قیر دارد، 80 هزار کیلومتر جاده در این کشور به قیر و آسفالت نیاز دارد که تنها 10 هزار کیلومتر آن آسفالت است و قطعاً باید با ما ایران هستیم همکاری کنیم.

وی افزود: تا سال 1391 نمایشگاه دائمی برای معرفی بازار ایران در ابیجان بدون هزینه گمرکی فعال بود اما به دلیل بحران سیاسی در ساحل عاج این نمایشگاه لغو شد و امیدواریم در محل تجارت برگزار شود. کمیسیون از 18 تا 22 اکتبر. موضوع مورد بحث قرار می گیرد و نمایشگاه دوباره برپا می شود.

سفیر ساحل عاج در ایران گفت: تنها 10 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود و مابقی از هند، چین و اروپا وارد می شود و ما انجام می دهیم و در بحث تولید انرژی خورشیدی کافی است شرکت کنندگان داشته باشند. مکاتبه با سفارت به منظور توسعه همکاری.

به گزارش ما، در این نشست فعالان اقتصادی استان به ارائه محصولات و تولیدات خود در حوزه های مختلف پرداختند و تمایل خود را برای همکاری با ساحل عاج اعلام کردند.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا