ساخت نسل جدید یدک‌کش‌ها و ۴۰ تیپ کشتی در سایه نبود بازار و تعامل

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت دریایی علاوه بر ساخت ۴۰ تیپ کشتی، بزرگترین یدک کش نسل جدید را در کشور به تولید رساندند و این در حالی است که به گفته آنها، توسعه فناوری‌های این صنعت نیازمند توسعه بازارها و تعامل است.

محمدرضا رستگار، مدیر عامل یکی از شرکت‌های فناور فعال در حوزه کشتی‌سازی در گفت‌وگو با روابط عمومی، با بیان اینکه ماموریت اصلی این شرکت طراحی و ساخت انواع کشتی و قایق تعریف شده است، گفت: تولید قایق‌های ۴ تا ۵ متری تا کشتی‌های حدود ۹۰ متری، انواع شناورهای فراساحلی و تندرو، یدک کش و انواع کشتی‌های باری از جمله محصولات تولیدی در این شرکت بوده است.

وی با بیان اینکه این شناورها تجاری‌سازی شده‌اند، خاطر نشان کرد: تاکنون ۴۰ تیپ از انواع کشتی را طراحی کرده و به مرحله ساخت رساندیم و حدود ۶۰ شناور از این تعداد تیپ را به تولید رساندیم.

رستگار با تاکید بر اینکه اولین شناور AHTS را در کشور طراحی و عرضه کردیم، ادامه داد: این شناور نسل سوم یدک کش‌های فراساحلی است که می‌تواند نیازهای سکوها را تامین کند و با دارا بودن عرشه وسیع، قابلیت حمل سیمان، گل، مواد حفاری، آب، سیمان و سوخت را برای کشتی‌ها دارد و همچنین قادر است سکوها را جا به جا کند.

مدیر عامل این شرکت، طراحی انواع شناورهای ۳۶، ۳۷، ۴۰ و ۴۲ متری و انواع یدک کش‌ها را از دیگر دستاوردهای این شرکت نام برد و یادآور شد: این یدک کش‌ها از ۲ هزار تا ۶ هزار اسب بخار طراحی شده‌اند و یکی از جدیدترین یدک کش طراحی شده در این شرکت، ASD با قدرت ۶ هزار اسب بخار است که یکی از بزرگترین یدک کش از این نوع است و تاکنون این یدک کش با این قدرت به کشور وارد نشده است.

وی به بیان چالش‌های این صنعت اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از چالش‌های این صنعت مربوط به شرایط کلی اقتصاد کشور است، گفت: شناور، محصولی است که هزینه زیادی برای تولید می‌طلبد و اگر تنها بخواهیم آن را برای بازار داخل تولید کنیم، توجیه اقتصادی ندارد و نیاز به توسعه بازار داریم.

این فناور حوزه صنعت کشتی‌سازی، جذب سرمایه را از دیگر چالش‌های این صنعت دانست و یادآور شد: سرمایه گذاری برای ساخت کشتی، سرمایه گذاری کلانی را نیاز دارد و ترجیح بسیاری از سرمایه گذاران این است که در حوزه‌هایی با اطمینان بالا سرمایه‌گذاری کنند و سابقه فعالیت در آن حوزه‌ها بیشتر است.

رستگار با اشاره به چالش‌های قانونی در این حوزه، اظهار کرد: سال‌ها است که در کشور موضوع رقابتی کردن اقتصاد مطرح است و نتیجه این رویکرد آن است که هر محصولی که تولید می‌کنیم، اعلام می‌شود که نیاز است چند شرکت دیگر این محصول را تولید کنند تا قابلیت رقابت ایجاد شود، ولی مساله اصلی این است که بازار کشور کشش ایجاد یک شرکت در این حوزه را ندارد و از سوی دیگر نتیجه این رقابت، از بین رفتن یک شرکت است تا طرف دیگر ماندگار شود، چون ذات رقابت همین است.

مجری طرح، تاکید کرد: به جای آنکه تعامل و تعاون و کمک در اقتصاد دانش‌بنیان ترویج شود، برعکس مطرح می‌شود.

وی در خصوص صادرات محصولات این شرکت با تاکید بر اینکه ما امکان صادرات محصولات را داریم، گفت: در حالی که ما امکان صادرات داریم اما امکان تعامل نداریم. ما در حال حاضر با چندین شرکت طراح خوب اروپایی وارد مذاکره شدیم تا بخشی از خدمات طراحی را برای آن شرکت اجرایی کنیم و آنها ارزیابی‌های لازم را از شرکت‌ ما به عمل آوردند و ابزار تمایل کردند، ولی آنها اعلام کردند که اگر از مهندسان شما بخواهیم به کشور مقصد بروند، آیا می‌توانید بدون مشکل سر پروژه حاضر شوید و مشکل را مرتفع کنید؟

رستگار ادامه داد: قطعا نمی‌توانیم به سرعت خود را به پروژه آنها برسانیم، چون دریافت ویزا زمان زیادی را می‌طلبد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل