سبزی مرغ ترش شمالی

مرغ ترش یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار گیلانی است که با روش ها و مواد مختلف طبخ می شود. این غذای خوشمزه در شهرهای مختلف کشور با مواد اولیه و دستور پخت متفاوتی تهیه می شود که البته بهترین نسخه این غذا در استان های شمالی تهیه می شود. در استان های شمالی از ادویه های محلی برای پختن مرغ ترش استفاده می شود که طعم خاصی به این غذا می دهد. برای آموزش کامل آشپزی و راهنمای مرحله به مرحله طرز تهیه مرغ ترش با سایت torshvash همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر

ران و سینه مرغ 5 عدد

300 گرم گردو

200 گرم سبزیجات معطر

رب انار 2 قاشق غذاخوری

1 عدد پیاز متوسط

سیر 2 حبه

نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

روغن و زردچوبه عالی هستند
برای اطلاع از قیمت سبزی مرغ ترش کلیک کنید.

دستور تهیه مرغ ترش

گام اول

ابتدا مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی تکه های مرغ بریزید و با دست مخلوط کنید تا ادویه ها به تمام قسمت های مرغ برسد. سپس تکه های مرغ را در تابه ای مناسب با کمی روغن سرخ کنید.

مرحله دوم

وقتی تکه های مرغ خوب سرخ شدند و رنگشان طلایی شد، آن ها را از ماهیتابه خارج کنید و کنار بگذارید. سپس پیاز را نگینی خرد کرده و در همان قابلمه تفت دهید تا طلایی و سبک شود.

سطح سوم

در مرحله بعد سیر را خرد کرده و در قابلمه می ریزیم و سیر را تفت می دهیم تا معطر شود سپس کمی نمک و فلفل و زردچوبه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا مخلوط شوند.

مرحله چهارم

سپس سبزی های معطر را ریز خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم و چند دقیقه می گذاریم تا سبزیجات کمی آماده شوند سپس گردوی آسیاب شده را با رب انار و چند دقیقه دیگر اضافه می کنیم.

دوره پنجم

در این مرحله 5 لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد سپس حرارت را کم کنید تا مواد حدود 30 دقیقه بجوشد و مغزها روغن بگیرند. بعد از این مدت تکه های مرغ را به قابلمه اضافه کنید.

مرحله ششم

حالا باید حرارت را کم کنیم و روغن پخت را از دست بدهیم این خورش نیز مانند خورش فازنجان با آب کمی سرو می شود و هنگام سرو باید روغن اضافه شود. در آخر خورش را با برنج یا کیت سرو می کنیم

سبزیجات برای مرغ ترش

برای تهیه مرغ ترش در منطقه شمال از سبزیجات منطقه ای مانند چوچاق و حلواش استفاده می شود که این سبزی ها در همه شهرها موجود نیست. می توانید گیاهان محلی را با ریحان، گشنیز، جعفری، نعناع و سیر تازه جایگزین کنید.

دکمه بازگشت به بالا