فرهنگ و پیشینه

سرانجامِ افعی تهران، ماجرای اکران «فرزند صبح» و آخرین وضعیت مجید قناد در بیمارستان

باز شدن یک راه تازه به تخت جمشید، اعلام زمان بازگشایی خزانه جواهرات ملی، خبرهایی از حج، چالش‌های ساخت فیلم درباره یک شخصیت تاریخی، ماجرای نقاشی‌های سرخ بر دیوارهای تهران، آخرین وضعیت مجید قناد در بیمارستان، خبرهایی از مناظره‌های انتخاباتی و … از جمله اخبار این هفته فرهنگی هنری روابط عمومی بودند.

به گزارش روابط عمومی، قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌ای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزودن دروس «میراث فرهنگی» و «آشنایی با میراث فرهنگی» را به ساختار دروس آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد کرد.

یک راه تازه به تخت جمشید باز می‌شود

داریوش اول، پادشاه هخامنشی زمانی که تخت جمشید را بنا کرد، دروازه‌ای برای ورود به این شهر ساخت که در زمان خشایارشا بسته شد؛ بخش مهمی از شهر پارسه که ناشناخته مانده و در دوره‌هایی از تاریخ به فراموشی سپرده شد و اینک قرار است این راه دوباره بازسازی و در دسترس بازدیدکنندگان و گردشگران قرار گیرد.

باستان‌شناسان سراغ گورهای ناشناخته کوه خواجه رفتند

زمان بازگشایی «خزانه جواهرات ملی» اعلام شد

خزانه جواهرات ملی پس از حدود چهار سال تعطیلی، از هفته آینده بازگشایی می‌شود. بازدید از خزانه جواهرات ملی در روزهای شنبه تا سه‌شنبه از ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۳۰ امکان‌پذیر است.

ترکیه ۵۵ شیء قاچاق‌شده را به ایران بازگرداند

ترکیه ۵۵ شیء با منشاء ایران را که احتمالا غیرقانونی و قاچاقی به این کشور وارد شده‌ است، تحویل مقامات دیپلماتیک ایران داد.

خبرهایی از حج

در دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و نمایندگان مراجع عظام تقلید در مدینه، نوع رفتار ماموران عربستان با زائران و تغییراتی که نسبت به گذشته رخ داده است و همچنین چگونگی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با حج در عربستان به بحث گذاشته شد.

بلال حبشی نخستین‌بار کجا اذان گفت + ویدیو

رئیس ستاد مدینه اعلام کرد: از ابتدای حضور زائران ایرانی در عربستان، بیش از ۴۰ هزار نفر، «زیارت دوره» را انجام داده‌اند و درخواست برای تکرار آن زیاد است.

با سفر حدود ۷۰ هزار زائر ایرانی، نزدیک به ۸۰ درصد حجاج ایران وارد عربستان شده‌اند. پروازهای کاروان‌های ایرانی به عربستان از بامداد ۲۴ اردیبهشت‌ماه به مقصد مدینه آغاز شد و در حال حاضر از ۲۱ ایستگاه پروازی به دو فرودگاه مدینه و جده ادامه دارد و تا هفته آینده پایان می‌یابد.

حج امسال متفاوت است!

مسئول ستاد حج در مکه اعلام کرد: آخرین گروه از زائران ایرانی ۲۲ خردادماه به عربستان می‌رسد و پروازهای برگشت زائران از عربستان به ایران از دوم تیرماه آغاز می‌شود.

بهروز افخمی «فرزند صبح» را به هوش مصنوعی می‌سپارد

کارگردان فیلم «فرزند صبح» قصد دارد برای بهتر شدن کیفیت فیلم برخی سکانس‌ها را با استفاده از هوش مصنوعی روتوش کند.

چالش‌های ساخت فیلم درباره یک شخصیت تاریخی

معدود فیلم‌های سینمایی ساخته شده درباره بنیانگذار انقلاب اسلامی موفقیتی برای اکران عمومی در سینما نداشتند در حالی که آثار تولیدی در ارتباط با بیت امام (ره) سرنوشت بهتری داشته‌اند، هرچند این موضوع از چالش‌های ساخت فیلم درباره یک شخصیت مهم تاریخی کم نمی‌کند.

خانه تئاتر عمل‌گرا نیست

محمد صادق ملک، بازیگر تئاتر، با تشریح محدودیت‌های خانه تئاتر تاکید می‌کند خانه تئاتر باید از ساختار اداری فاصله بگیرد و تفکر توسعه‌گرا در آن به جریان بیفتد.

روایت شنیدنی فیلم «از کرخه تا راین»

ابراهیم حاتمی‌کیا گفته است: « اگر اثر هنری موافق و مخالف داشته باشد، نشان زنده بودن آن‌ اثر است. من نقد معترض را محترم می‌شمارم. مشکل از جایی آغاز می‌شود که این عده، قصد حذف اندیشه مخالف خود را داشته باشند. فیلم “از کرخه تا راین” وقتی به نمایش درآمد، پانصد صفحه اعتراضیه به دفتر رهبری ارسال شده بود تا مانع اکران فیلم شوند.»

گله ایرج راد بابت بودجه و مالیات خانه تئاتر ایران

ایرج راد، با اعلام بودجه ناچیز خانه تئاتر ابراز تاسف کرد که به همین بودجه ناچیز هم مالیات تعلق می‌گیرد.

بازار داغ «بازی‌های رومیزی» و کپی‌برداری بدون پیگرد قانونی!

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارائه توضیحاتی درباره روند شکل‌گیری فرهنگ استفاده از بازی‌های رومیزی درعین حال به تشریح چالش‌های این حوزه از جمله کپی‌برداری از ایده بازی‌های خارجی توسط برخی طراحان داخلی اشاره کرد.

ماجرای نقاشی‌های سرخ بر دیوارهای تهران چیست؟

بر دیوارهای تهران مردان و زنان و حیواناتی سرخ‌ زندگی می‌کنند؛ نقاشی‌هایی سرخ و آشنا که بدون هیچ امضایی پای اثر بر دیواره‌محله‌های مختلف تهران مانند عودلاجان، سنگلج و … و حتی در شهرهایی مانند دمشق و خرمشهر نقش بسته‌اند؛ نقوشی که بی‌سخن، امضای یک هنرمند شدند. 

فروش یک نقاشی ۱۲ میلیون دلاری

یک تابلو نقاشی اثر «ژان میشل باسکیا»‌ در حراجی واقع در «فیلیپس» به قیمت بیش از ۱۲ میلیون دلار فروخته شد.

معترضان باز هم سراغ «مونه» رفتند

در جدیدترین مورد از مجموعه حملات معترضان محیط زیستی به آثار هنری مشهور، یکی از تابلوهای نقاشی «مونه» هدف قرار گرفت.

چرا فعالان محیط زیستی با صدای هنرمندان فریاد می‌زنند؟

هدف قرار دادن آثار هنری، برای بیان اعتراضات و جلب افکار عمومی بارها اتفاق افتاده است. راهکاری که علیرغم آرمانش برای حفاظت از محیط زیست، نمی توان درباره دستاوردهای قابل لمسش به صورت قطعی نظر داد؛ اما حساسیت افکار عمومی بر سرنوشت آثارِ هنرمندان بزرگِ تاریخ، دلیل استفاده فعالان از صدای هنرمندانی همچون داوینچی، مونه، ونگوگ و… است.

درباره ۷۶ سالگی آقای رهبری

علی رهبری درباره دلایل پسرفت فعالیت ارکسترهای ایران می‌گوید: «مهمترین دلیلش این است که بنیاد رودکی که یک بنیاد فرهنگی است، اغلب فعالیت‌هایش کارهایی است که در کشورهای دیگر برعهده رادیو و تلویزیون است؛ یعنی سرگرم کردن مخاطبان. درحقیقت بنیاد رودکی کار بنگاه شادمانی را انجام می‌دهد.»

ماجرای «افعی تهران» تمام شد

سریال «افعی تهران» چهارشنبه ـ ۱۶ خرداد ماه ـ با پخش آخرین قسمت، به پایان رسید؛ مجموعه‌ای که اگرچه در زمان پخش کم‌حاشیه نداشت اما در نهایت ماجراهایش را با آرامش پشت سر گذاشت.

آخرین وضعیت مجید قناد در بیمارستان

مجید قناد – مجری تلویزیون که چند روزی است از ناحیه سر تحت عمل جراحی قرار گرفت، به گفته‌ پسرش وضعیت خوبی دارد و عمل او با موفقیت انجام شده است.

تلویزیون ریسکِ تغییر مجری مناظره‌ها را می‌پذیرد؟

تلویزیون تاکنون چهار دوره تولید و پخش مناظره‌های انتخاباتی را تجربه کرده است و در انتخابات ۱۴۰۳، به طرز غیرقابل پیش‌بینی پنجمین دوره از این ساختار تلویزیونی را پشت سر می‌گذارد؛ ضمن اینکه به نظر نمی‌رسد درمجموع در ساختار این برنامه، تغییرات چندانی نسبت به دوره‌های گذشته مشاهد شود. با این همه این تغییر می‌تواند به انتخاب یک مجری جدید محدود شود؛ حال یاید دید تلویزیون برای تغییر مجری مناظره‌ها بعد از سه دوره، ریسک می‌کند؟

مردم مناظره‌های انتخاباتی دوست دارند

امکان پخش زنده مناظره‌ها به خبرگزاری‌ها داده شد

چرا بر دعا کردن در حرم معصومان علیه السلام تأکید می‌شود؟

دعا کردن آدابی دارد اما یکی از راه‌های برآورد شدن دعا قرار دادن واسطه بین خود و خداست، از این رو بزرگان دینی معنقدند برای استجابت دعا در حرم اهل‌بیت(ع) حضور پیدا کنید و آنها را واسطه برآورده شدن دعای خود قرار دهید.

پیشنهادهایی برای خواندن:

سراینده این شعر نادر ابراهیمی است!

خیلی بامزه بود، گفتم توام ببینی!

کشف زیورآلات ۲۰۰۰ ساله

۲۰ فیلم برتر چهره تمام نشدنی سینما

نقش ایده دفاعی امام خمینی (ره) در دفاع مقدس

دایناسوری که حراج می‌شود

شاعر این آلبوم، شاعر نیست!

راه حل مشکلات، خداشناسی است

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مطالب هنری

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا